Geplaatst: 8 februari8 Feb Vandaag de bak achter schoongemaakt. De bak staat de grootste tijd in de schaduw en de dingen groeien niet heel okee. Dus bedacht dat ik daar mijn kruiden in ga doen. Er komt hoogzomer wel wat zon en warmte daar. Aan een kant de kruiden, aan de andere kant veel uitjes geplant, dicht op elkaar, voor het groen straks. Had zat pootuitjes dus het kon! Verder het grootste gedeelte van de kas schoongemaakt! Potjes en bakjes opgeruimd, enz. Happy Jo weer!
Geplaatst: 8 februari8 Feb @jootje Heb je daar nou echt een gezellige rij vrolijke kunstbloemen in de kas?Of zijn die echt en danwilikzeookenwelnuwantikbenwelklaarmetdiesomberemist!!!!Ik heb binnen zelf ook al een tijdje vrolijke kunstbloemen hoor, daar niet van 😀Goedkoper dan echte bloemen en gaan echt jarenlang mee en zijn vooral voor de momenten dat ik echt verlang naar lente en bloemetjes enzo. (Oh, boeh, ben ik inmiddels even off-topic, Excuus 😬) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 8 februari8 Feb Hahah, inderdaad…kunst…maar wel buiten, langs de rand van mijn bak! Is eigenlijk bedoelt om de soms los lopende kipjes uit die bak te houden! Staat wel gelijk gezellig toch? Maar van mij mag het ook gewoon lekker voorjaar worden met echte blommen! Zininin!
Geplaatst: 8 februari8 Feb Gisteren rozen en druiven gesnoeid en gestekt. Alle snoei afval laten liggen. Vandaag opgeruimd. Potten gevuld met bloembollen die ik vergeten was te planten en nieuwe die ik vandaag bij de Lidl heb gekocht. Alle hangpotten in de buitenkeuken opnieuw gevuld. Eerst een dikke laag wol erin in de hoop dat dat goed werkt. Had wel wat wol in de potten gedaan vorig jaar, maar niet zo veel. Ik hoop dat het effect heeft. Wat uitgebloeide zaadjes van bloemen die ik toch ging weggooien het en der rondgestrooid. Nog een paar rozen gesnoeid die ik gisteren was vergeten. Ik heb een theeroos die denkt sinds afgelopen jaar na jaren zich gedragen te hebben als een zielige theeroos, dat het een klimroos is. 3 meter hoog geworden vorig jaar. Knettergek…Kijk hem boven de pergola uittorenen…Daar boven kan ik toch geen rozen ruiken. Gekkie! Kon er inmiddels bijna vanaf het balkon bij. Nu gesnoeid. Niet de juiste tak om te stekken, maar ach. Je weet het nooit. Toch in de grond gestopt. Heb wat molshopen platgestampt. Man heeft kapotte draad dankzij mol van de grasmaairobot gevonden (in nog geen 20 minuten!) en gefikst. (Was al sinds september kapot… toch wel schaamtevol eigenlijk dat je dat 6 maanden laat liggen!) Gras wordt weer gemaaid. Ole. Zoon heeft graskanten gemaaid. Man trouwens ook. Ik heb een paar borders die ernstig te lijden hebben onder de mollen en gruwelijk aan het inzakken zijn, weer opgehoogd. Tegels omhoog gewipt. Echt veel. Waren volledig verdwenen. Kwamen ook 5 hyantenbollen omhoog. Groeiden helemaal geel wegens gebrek aan licht, maar waren driftig op zoek naar licht. Groeilust. Altijd wonderlijk. Die staan nu ook in een pot. Alles aangestampt op plek van herkomst. Nieuwe border rand gemaakt. Een halsbandparkiet verjaagd die mijn boom heeft uitgekozen als broedplaats. Haat die beesten nog erger dan duiven denk ik. Alles opgeruimd. Buitenkeuken is weer schoon en opgeruimd. Heb zelfs een vaasje gevuld. Wat gedroogde koeienmestkorrels gestrooid in de hangpotten. Een beetje water gegeven. Krokusjes gaan steeds meer open. Zo leuk’ De eerste bij en wel 4 lieveheersbeestjes gespot. Ook al zo leuk! En er kwam een roodborstje bij me staan. Leuk x 3. Ik heb al lang geen vogels meer in de tuin gezien. Gisteren en vandaag weer veel. Slakken zijn ook weer actief. Heb er een groot aantal naar de eeuwige grasvelden gestuurd. En toen moest het gereedschap worden opgeborgen. Onderweg naar het tuinhuisje mijn knie zóóó hard gestoten dat ik al vloekend en tierend een huppel dansje van de pijn heb uitgevoerd. Het is uren geleden en mijn knie is dik met ei, blauw en de komende 3 maanden waarschijnlijk nog pijnlijk. Ik zeg, seizoen 2026 is geopend!
Geplaatst: 9 februari9 Feb Vandaag m'n 'mobiele' planttafel helemaal in orde gemaakt,lampen aan verstelbare kabeltjes gehangen,en de warmtemat van m'n snijbiet doorgekoppeld aan de thermostaat van m'n witlof.Die houdt die grote blauwe bakken op 13°,dus ik gok erop dat het matje onder de snijbiet zelfs nog een paar graden warmer wordt.
Geplaatst: 9 februari9 Feb 2 hours ago, Petrasmoestuin said:Dat ziet er professioneel eruit! @BernaarDat zou ik nu niet direct durven beweren.....😉Ik vind het vooral belangrijk dat alles op een 10-tal minuten verplaatst kan worden wanneer het buiten beter weer wordt en ik die plaats in de kas terug kan claimen om m'n zaailingen te kunnen planten.Die planken heb ik overgenomen van m'n buren toen wij de gezamenlijke afsluiting lieten plaatsen.Ze waren toen al voor 50% van mij.😉Binnen een paar weken kunnen de witlofbakken weg daar aan de linkerkant,en als de snijbiet tegen dan al uitgeplant kan worden,wordt alles daar links weggehaald,inclusief gronddoek en hoop ik dat die snijbiet al genoeg geworteld gaat zijn tegen dat de slakken terug volop aanwezig zijn.
Geplaatst: 10 februari10 Feb Ik moet met carnaval nog hard aan het werk. Er moet nog 4 kuub grond en compost bij in de bakken en dan moet ik de beregening en elektra nog aansluiten. Daarnaast komen er nog nieuwe planken op de schutting en moet ik nog klimrekjes Lassen. En de planten staan al klaar om erin te gaan dus loop behoorlijk achter op schema 😂
Geplaatst: 10 februari10 Feb Het staat te popelen maar kan nog wel even in de kas blijven staan zo gelukkig
Geplaatst: 10 februari10 Feb Prachtige projecten, @sygys !👍Is het een verwarmde kas?Jouw plantjes lijken geen kou te hebben....😉
Geplaatst: 10 februari10 Feb Net pas de bollen van de tulpen en de narcissen (die ik nog van vorig jaar had) in potten gezet 🫢Waren in de papieren zakken al mooi aan het uitlopen.Dus nu twee grote potten met narcissen en drie met gemengde tulpen.En twee soorten radijsjes in een actionbak in de kas. Is al oud zaad, dus eerst geweekt.Ik kom maar moeilijk op gang dit jaar, het is nog koud en grijs hier. Maar komend weekend wil ik toch eigenlijk wel weer eens wat meer doen. Moet ook nog van alles snoeien. 10 februari10 Feb aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 10 februari10 Feb 34 minutes ago, woldistel said:Moet ook nog van alles snoeien.Ik ook,maar ik wacht nog even met de vlinderstruiken...Vandaag Roccoto,Carolina Reaper en mini-paprika's gezaaid.ook nog Daslook,Slangenlook,Rankspinazie,Oesterblad en Zeeuws Knoopje gezaaid.Nu alles onder licht gezet,dat zou een dagelijkse routine moeten worden van 17u tot 22.30u......ik moet eigenlijk nog een timer aanschaffen.....😁
Geplaatst: 11 februari11 Feb De bevroren emmer (emmer die leeg was gegooid en een klont ijs was) ontdooit elke dag een klein beetje meer, maar alle aarde in de bakken nog steeds bevroren, alleen een aangebroken zak aarde die ik gisteren in de werkplaats heb gezet is aardig ontdooid. En binnen heb ik wat zaai- en stekgrond staan en dus gisteren wel het e.e.a. kunnen zaaien. Mijn man was aan de telefoon, dus hij kon mij even niet helpen met de zware zak aarde te versjouwen. Dus ik heb met een schep gedeeltes overgebracht naar achteren via een emmer en een grote bus. Steeds een beetje. Na 4 x lopen had ik 2 bakken achter gevuld. Dan weer even water halen en de tuinbonen erin gezet. Even stokken gehaald, de achterkant hoeft niet, daar staat een rek. En dat alles tijdens de motregen. Om het te beschermen tegen vogels, muizen, ratten e.d. (ik zag er vandaag een) wou ik er een hoes om heen doen, maar help! Ik kon er net niet bij met die lange stokken. Toch even mijn man erbij moeten halen. En die rotslang die uit de grond komt zat natuurlijk in de weg. Zo goed mogelijk dicht gemaakt met knijpers aan de onderkant. Ik was intussen zeiknat. Hier op de foto zie je dat ik hem er niet overheen kreeg. Intussen dus wel, maar geen foto van gemaakt. Wij hebben eerst 6 weken koude en sneeuw gehad, nu regent het heel de week om het weer over te laten gaan in vorst aan het einde van de week. Dus het moest nu gebeuren om die tuinbonen erin te zetten, zij hadden al wortels van zo'n 12 cm Ik kijk even of ik morgen de doperwten erin kan zetten tussen de regenbuien door.
Geplaatst: 11 februari11 Feb Fijn dat je deze lekker de grond in hebt @Petrasmoestuin . En morgen dus je erwten. Het gaat dus goed komen ondanks de vorst! Welk ras tuinbonen heb jij eigenlijk, dat er van die enorm lange stokken bij moeten? Die gaan vast een behoorlijke oogst opleveren dan!
Geplaatst: 12 februari12 Feb 9 uren geleden, Dahli zei:tuinbonenCrimson Flowered. Maar de 3 x wit van vorig jaar werd ook heel erg groot, maar ik vond de opbrengst laag.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Vandaag aan de groentetuin begonnen.Hoofdpad schoonmaken en daarna spitten.De eerste 2 meter van het hoofdpad zijn gedaan.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Een kweekkastje samengesteld,met 4 doorgekoppelde warmtematjes en 4 doorgekoppelde battens.Blij dat het klaar is en dat we stilaan aan het seizoen kunnen beginnen.😁
Geplaatst: 13 februari13 Feb M'n composthoop weer eens omgezet,en totaal onverwacht, er ook een volle kruiwagen gerijpte compost aan overgehouden...🙂
Geplaatst: 14 februari14 Feb Inspectie 🧐.Ik moet her en der nieuwe palen plaatsen, zag ik. En toen snel weer naar huis gefietst. Kak, wat koud met die wind en zonder lange onderbroek. Maar eindelijk weer eens een zonnetje gezien, hoewel nog weinig op mijn stukje land. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Gele Zonnehoed en blauw Kattenkruid voorgezaaid.Waarschijnlijk gaat een deel van de Zonnehoed het 1ste jaar in potten,want verleden jaar werden ze opgevreten door de slakken vóór de wortels zich konden nestelen.
Geplaatst: 14 februari14 Feb Vandaag honderden gaatjes geboord in emmers en de action emmers gevuld met potgrond en een aardbeiplantje. Lekker vanuit mn stoeltje in het kasje. En klein beetje de zooi in mn schuurtje opgeruimd. Kreeg nog wat knolselderij van een medetuinderes. 14 februari14 Feb aangepast door driepinter
Geplaatst: 14 februari14 Feb Wat een leuke en nette plek @driepinter !🙂👍24 minutes ago, driepinter said:Vandaag honderden gaatjes geboord in emmersWow,respect!👍Ik zoek altijd achterpoortjes,en doe zoiets met een ouwe klokboor.Dat cirkeltje in't midden van de pot eruit en hoppa.....😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.