Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026

Featured Replies

Geplaatst:

De teeltwedstrijd sperziebonen gelegd, ook de struik kouseband van mijn moeder (50cm hoog, 30cm lange peulen). Als de veldsla eindelijk groeit dan kan dat er uit en kan er nog meer kouseband bij. Veldsla groeit niet zo snel.

Nog wat dropplant gezaaid (van de januari zaai van o.a. dropplant, korenbloem, echinaeacea, en nog 3 andere bloemen, in 6 aparte potjes eerst in de schuur en later buiten, is alleen de korenbloem opgekomen). En nog wat korenbloem.

Geplaatst:

Palmkooltje verpot.

Twee courgettes verpot.

Deze gaan naar een kennis, die door ziekte niets aan haar moestuin heeft kunnen doen.

Voor mezelf heb ik 35 maiskorrels voorgezaaid.

Geplaatst:
1 uur geleden, Rookie zei:

Deze gaan naar een kennis, die door ziekte niets aan haar moestuin heeft kunnen doen.

Kan ze eventueel nog wat anders gebruiken? Dan kan ik dat woensdag meenemen. Ik ga morgen zo veel mogelijk inventariseren wat in de tuin kan, misschien kan ik ze verblijden met iets, zoals een pompoen of pepertjes? Ik beloof nog niets, want ik houd ook van stouwen, maar een aantal dingen kunnen echt niet. Ik ga hier ook nog mijn andere buuf vragen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wat lief van je! Ik weet zeker dat ze dat heel erg zal waarderen.

Kijk maar even wat je kwijt kunt/wilt.

Ik heb die dingen juist weer niet, want ik heb echt per soort het benodigde aantal zaden gedaan.

Geplaatst:

8 minuten geleden, Rookie zei:

ik heb echt per soort het benodigde aantal zaden gedaan.

Wow. Je moet hele groene vingers hebben. Als ik zie hoeveel zaailingen het hier niet hebben gered.., ik ben blij dat ik altijd veel te veel zaai. Daardoor heb ik tenminste over.

Geplaatst:

Ze hebben het allemaal gered, wonder boven wonder.

Voor het eerst buiten spelen:

P1060714.JPG

Geplaatst:

Vannacht wordt het nog 6 graden, weet je dat? @Rookie

Geplaatst:

Ja, dan gaan ze nog even de bijkeuken in.

Morgen gaan ze naar de kas.

Geplaatst:
1 uur terug, Tanja65 zei:

Als ik zie hoeveel zaailingen het hier niet hebben gered..

Maar het staat bij jou allemaal in de volle grond denk ik en niet op een verhoogd bed of bak?

Geplaatst:

Niet echt geplant of gezaaid, maar verplaatst.

De tomaten en pepers zijn uit de vensterbank en daar staan nu de grote jongens:

Pompoenen, komkommers, augurken, courgettes en meloenen.

Alles met vier echte blaadjes mag morgen ook even buiten spelen en gaan dan naar de kas.

P1060717.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:
42 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Maar het staat bij jou allemaal in de volle grond denk ik en niet op een verhoogd bed of bak?

Was het maar waar. Alles staat hier nog in potjes. Nou ja, alles. De spinazie is uiteraard wel in de volle grond gezaaid. Ook de knoflook. De kapucijners en voorgetrokken bonen staan ook in volle grond. In de moestuinbakken staan sugarsnaps, peulen, en wat klein spul (wat preitjes, sla, tuinkers, zuring enz). En een bak met knoflooktenen die ik over had, mainly voor het loof en eventuele tenen zijn bonus. Er staan nu meerdere zaaitrays met van alles en nog wat klaar, en een lawine aan spul in p9 potjes, sommige groter. Deze week gaan de tomaten, komkommers en paprika’s de foliekas in en wordt de kousenband gezaaid. Verder hoop ik deze week of volgende week de rest van de tomaten, de courgettes, pompoenen, bietjes, kolen en andere zooi te kunnen planten. Misschien nog een rondje late doperwten zaaien als het er van komt want de vorige waren door de kevers opgevroten. Maar Cor is verminderd inzetbaar geweest en ik ben fysiek tot heel veel domweg niet in staat. Vandaar alles voorgetrokken, dat kan ik wel. Hopelijk lukt het de komende weken, nog veel te doen.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Ps een aantal pepers staan al wel in een verhoogde (Action) bak. En op de camping zijn peulen gezaaid. De zoete aardappelen voor daar wachten op warmer weer. Maar ik moestuinier dus zo:

Op de camping - uitsluitend in bakken, zakken en potten

Thuis (nat en donker) : in moestuinbakken en in potten, en gedeeltelijk in potten in een oude foliekas

Op de moestuin: in volle grond en in de foliekas

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

1 courgette black beauty stond al paar dagen buiten. Nu ook echt in de grond. Dit weekend gaan de komkommers naar buiten naar hun eindbestemming. Zin in. Als ik dit jaar van die stomme kleine dingen heb, dan kweek ik ze nooit meer.

Geplaatst:

Zelfgekweekte komkommers zijn honderd keer lekkerder dan die waterige dingen uit de winkel, en zelfs lekkerder dan die uit de biowinkel. Maar ze zijn een crime om te kweken. Ik heb dit jaar een geënte gekocht. Volgend jaar misschien zelf eens proberen te enten.

Geplaatst:
Op 14-5-2026 om 18:20, Tanja65 zei:

Gebruik je deze ook nog anders dan alleen je zaden uitsorteren

Hihihi, nauwelijks ☺️. Ik ben niet zo'n bakwonder, eigenlijk. Ik heb ook nog siliconen exemplaren en die vind ik wel heel handig om porties van het een of ander in te vriezen. Invriezen en dan eruit wippen om in een zak of bak in de vriezer te doen.

Geplaatst:

Dat is een handige tip, tnx

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
2 uren geleden, Rookie zei:

Pompoenen, komkommers, augurken, courgettes en meloenen.

Dat heb je super snel gedaan! Ik heb er nog een paar staan, en die moeten nog groeien. Maar bij jou is het lekker licht in de eetkeuken, dat scheelt.

Geplaatst:

Ja, dat klopt, het zijn ramen op het zuiden, dat scheelt een hoop.

Zelfs als het buiten vriest, maar de zon schijnt op de ramen, hoeven we binnen de kachel niet aan te doen, zo warm wordt het dan.

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

en ik ben fysiek tot heel veel domweg niet in staat.

Dat begrijp ik wel. Ik ben ook moe na uren in de tuin bezig te zijn geweest vanwege lichamelijke problemen en ik heb zo veel nog te doen. Gelukkig heeft mijn man ook wat meegeholpen met bakken omscheppen en leeg maken.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Tanja65 zei:

Dat is een handige tip

Dat doe ik ook. Met spinazie en andere bladgroente. Blancheren en dan eerst goed uitknijpen, snijden en dan in muffins. Dan kun je de hoeveelheid eruit halen wat je nodig hebt. Deze gaan in een diepvrieszak.

Foto 19 spinazie.jpg

Geplaatst:
7 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

spinazie en andere bladgroente. Blancheren en dan eerst goed uitknijpen, snijden en dan in muffins

Wij gooien het na het wassen door de slaslinger, en dan zo los in een diepvrieszak. Als je een voldoende grote zak kiest, kun je de bladeren zo afbreken in de hoeveelheid die je nodig hebt. Lekker makkelijk en snel. Niettemin lijkt me voor restjes de muffin methode wel makkelijk.

18 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik ben ook moe na uren in de tuin bezig te zijn geweest vanwege lichamelijke problemen

Was dat het probleem maar. Ik heb een spierziekte waardoor mijn armen zeer beperkt belastbaar zijn. Kracht zit er sowieso onvoldoende in, en ze zijn ook heel snel overbelast. In het dagelijks leven kan ik daar wel een beetje omheen bewegen, bijvoorbeeld als ik de was ophang en ik laat dingen of knijpers vallen, dan laat ik ze liggen en raap aan het eind alles tegelijk op. Maar op de moestuin is dat lastiger. Veel tuinwerk (grond omwoelen, spitten, kruiwagens en emmers, gieters of zakken grond sjouwen) kost nou eenmaal kracht. We hebben bijvoorbeeld 5 liter gieters gekocht omdat ik die wel vol kan dragen en die van 10 liter (de normale maat) niet, en wortels uitgraven, plantjes planten, zaaien, verpotten etc etc lukt allemaal ook wel. Maar veel dingen moet Cor doen. Het is niet anders. Ik laat me er niet door tegenhouden. Maar alleen zou ik het onmogelijk kunnen. Ik ben blij met een lieve man die mijn moestuinavonturen mogelijk maakt.

Overigens ben ik in het moestuinieren terecht gekomen juist vanwege die spierziekte. Na een half jaar verlamd op bed te hebben gelegen, was ik serieus stapelgek van niets kunnen. Toen ik weer kon bewegen, was niettemin vrijwel elke activiteit teveel. Het was de tijd van de vierkante meter moestuin hype, en ik dacht ‘één vakje per dag moet lukken’, maar bukken ging nog niet. Cor maakte toen een makkelijke moestuin op de oude tuintafel, en het was heerlijk om in elk geval weer íets te doen, ook al was het inderdaad één vakje per dag. Van het een kwam het ander, en moet je ons nu zien: 200m2 moestuin. Het kan verkeren.

Back on topic, want zaaien kan ik! Vanavond nog een paar dingen bijzaaien en dan zijn we er helemaal klaar voor.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
19 minuten geleden, Tanja65 zei:

Wij gooien het na het wassen door de slaslinger, en dan zo los in een diepvrieszak.

Gebruik jij het dan ook als salade, of ga je het later koken? Want eenmaal in de vriezer vind ik het blad niet lekker voor de salade.

Geplaatst:

Nee, niet voor salade. Wel voor smoothie, of in een warme bereiding. Maar in muffinvorm zou ik ook niet voor salade gebruiken.

Geplaatst:

IMG_7404.jpeg

Geen purple queen maar purple king boontjes. Leuk man. 10 gelegd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.