Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur geleden, Dahli zei:

Jalapeno valt hier trouwens behoorlijk heet uit,

Ik vind het wel meevallen. Ik heb laatst een hele Jalapeño die ik ingevroren had in onze pasta gedaan. Maar ik heb ook een keer gehad dat ik een halve Jalapeño had die stukken pittiger was, dus het kan ook nog wisselen. Dezelfde plant, tenminste, ze stonden per 3, dus kan een andere plant geweest zijn.

Ik heb genoeg pepers, ik ga niets meer bestellen. Ik moet mij nu even inhouden. 😊

Geplaatst:
6 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

geen peppadews

Ik heb ze in de BZD zien zitten van afgelopen jaar. Waarschijnlijk heb je ze gemist. Volgende keer weer een kans.

Geplaatst:

Inderdaad. Rauw is de peppadew ook wel pittig, maar niet extreem. Een Spaanse is heter.

Het zoetzuur na een paar maand haalt een deel pittigheid er ook wel uit waardoor je ze prima zo kan eten. Samen met de roomkaas prima combi.

Ik heb vorig jaar uit mijn hoofd, biquinho ofzoiets geprobeerd maar die zijn vrij klein. Potje zoetzuur moet nog worden geopend...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
11 uren geleden, Gitta zei:

gemist.

Niet echt gemist. Maar wat ik voorbij zag komen in het topic waarvan mensen zeiden dat hij lekker/leuk/interessant was, daarvan had ik een notitie gemaakt. Voor de gein eens geteld hoeveel peperzakjes in de BZD zaten: 68. Ik had er zelf best veel gekocht en een hoop erbij gekregen net als jij bij dat leuke bedrijf dat helaas gestopt is. Ik vond het even wel genoeg, dus ik heb er een paar uitgehaald en de rest laten zitten. Het is voor het eerst dat ik ze zelf zaai, als het goed gaat, wil ik volgend jaar wel andere ook proberen. Ik kan geen 82 soorten pepers kwijt en de annuum kun je beter niet met 3 bij elkaar zetten, die heb ik ook veel.

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

de annuum kun je beter niet met 3 bij elkaar zetten, die heb ik ook veel.

Waarom is dat beter van niet Petra? Dat is nieuw voor mij.

Geplaatst:

Ik heb na een paar jaar de pepers weer opgepakt. Dit is mijn setup nu: een bakje van de Action, kokospulp als substraat, een aliexpress schoenendroger onder de bak om te verwarmen, geschakeld met een thermostaat.

Ik loop nu na zes dagen tegen dit probleem aan:

• er is nog niets opgekomen

• Er is een dunne waas schimmel her en der op het substraat te zien

• De temperatuur van de aarde blijkt niet 25 graden maar 33 graden te zijn (ik mat de lucht ipv de aarde)

Wat denken jullie: opnieuw zaaien of nog een paar dagen aankijken? Om schimmel tegen te gaan heb ik de ventilatie iets opgeschroeft, maar misschien ben ik al te laat?

Ik weet nu dat de action turfbakjes ondingen zijn. Maar daar is voor nu niets meer aan te doen...

IMG_20260130_083915.jpg

IMG_20260124_170325.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

Geplaatst:

Zes dagen is niets. Als er over twee weken nog niets gebeurt nog eens zaaien. Die pepers kunnen wel wat lijen.

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de C. annuum's gezaaid. 9 variëteiten pepers en 9 paprika. Dit jaar extra veel vakjes Shishito, Big bomb, Healthy, Amy en Hamik.

De pepers die ik vorige week heb bijgezaaid (baccatum's) laten nog geen leven zien. Ook de zaden die sinds 12 januari al in de vakjes zaten doen nog niks. Wachten, wachten, wachten.......

De rest staat al wel boven de grond, dus ik zal echt niet zonder pepers zitten komend jaar.

Ik wil dit jaar ook wat meer in de vollegrond op de volkstuin zetten. Elk jaar heb ik zowel in de kas, als in potten buiten. Die buiten doen het vaak best goed. Ik moet alleen nog even kijken welke zich dan het beste voelen in de frisse lucht.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

annuum kun je beter niet met 3 bij elkaar zetten,

Wat is daar het probleem mee? Ik zet paprika en pepers altijd met 2 of 3 bij elkaar (ligt aan de opkomst). Altijd mooie oogst gehad.

aangepast door Gitta

Geplaatst:
  • Auteur
4 hours ago, muls80 said:

Ik weet nu dat de action turfbakjes ondingen zijn.

Dat ligt niet aan de Action, maar aan turfbakjes in het algemeen, denk ik. Maar ik kan ook niet overweg met zelfgefrutselde bakjes van krantenpapier of wc rolletjes. Dus misschien ligt het aan mij. Houten stokjes gebruik ik ook nooit in een gesloten omgeving, ze schimmelen vrolijk mee.

Schimmelwaas stukwrijven, temperatuur wat omlaag en luchten en nog even aankijken.

Zes dagen is niet erg lang voor pepers, mag je echt 1 of 2 weken voor uittrekken.

Als het over twee weken nog niks is, overnieuw beginnen.

Ik zweer bij een 1op1 mengsel van potgrond met straatzand voor het zaaien. In bakjes van plastic, koffiebekers, spul waar een chinese hap in heeft gezeten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
2 uren geleden, Gitta zei:

Wat is daar het probleem mee? Ik zet paprika en pepers altijd met 2 of 3 bij elkaar (ligt aan de opkomst). Altijd mooie oogst gehad.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Daarom ben ik echt benieuwd waar @Petrasmoestuin die informatie vandaan heeft, maar vooral wat dan de reden is waarom je annuum beter niet met 3 bij elkaar kan zetten. Vooral ook specifiek annuum, waar zit ‘m dat dan in? Dat begrijp ik ook niet.

Geplaatst:
8 uren geleden, Dahli zei:

Waarom

Omdat Annuums meer in de breedte groeien en dus meer struikachtig en de Frutescens dacht ik ook, maar minder.

De Baccatum groeit meer omhoog en die hebben minder ruimte nodig qua wortels. Is mij ook verteld hoor!
Maar ik zet er 2 van de Annuums bij elkaar of 1 Annuum met een Baccatum of Frutescens in 1 bak.
Ik moet het ook zien voor het eerst.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
4 uren geleden, Gitta zei:

Altijd mooie oogst gehad

Maar dat waren geen annuums toch? Ik heb van andere peperszaaiers op een ander forum dit gehoord. Het werd nog gekker. Daar zeiden ze dat ze de pepers zelfs allemaal apart in 30 liter bakken zetten. Maar dat vind ik niet. Ik had er 3 staan in een 25 liter bak en dat ging goed, 4 had misschien ook gekund.

Geplaatst:
8 uren geleden, muls80 zei:

bakje van de Action, kokospulp als substraat

Met het bakje van de Action is niets verkeerds mee. Ik heb er ook een stuk 5, 6. Maar het water kan daar niet weg. Ik zette er b.v. P7 potjes in en daar zaai je dan in, het overtollig water kan dan in de bak weglopen. Sterker nog, je kunt het water in de bak doen en ze zo laten drinken. In het begin goed vochtig wegzetten bij het zaaien, wat zand of vermiculiet erop tegen de vliegjes en dan later van onderen water geven, dat werkt bij mij het beste. Of even in een bak met water zetten dan weer terug in het kweekkastje.
Kokos: dat vond ik verschrikkelijk! Inderdaad schimmel erin, dat is veel te vochtig. Wat jammer!

Bij mij kwamen er al een aantal op (meestal Annuums, die komen het eerst) na een paar dagen, anderen weer na 2 of 3 weken.

Anders een kweekkastje kopen uit 2 delen: 1 met gaten en 1 dicht.

Geplaatst:
26 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Omdat Annuums meer in de breedte groeien en dus meer struikachtig

Dank voor je antwoord @Petrasmoestuin ! Ik vermoed dat je deze info van een facebook peperforum hebt? En daar zal best heel veel know how zijn. Ik heb persoonlijk een heel andere ervaring, maar kweekomstandigheden maken ongetwijfeld heel veel uit. Ik kweek alle pepers in potten en juist de baccata en chinense worden hier fors, breed en bossig. De annuum juist minder groot en minder breed😃. En ook dat zal denk ik per soort verschillen. Persoonlijk zou ik gewoon 3 stuks bij elkaar zetten. Wel in grote potten dan vanzelfsprekend.

Geplaatst:

Ja dat is grappig om te horen @Dahli Ja ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen. Een aantal mensen zeiden dat zij ze altijd in een speciebak zette. Ik hoef geen bomen ervan te krijgen, als ik maar genoeg pepertjes eraan krijg en is het minder, ook geen ramp. Ik kan er altijd nog een 2e en 3e in de potjes later bijzetten. Ik heb nog een nieuwe serie staan die net 2 kiemblaadjes hebben. Ik denk dat ik het ook ga proberen. Tenslotte gaan de meeste in 25 liter potten en sommige zet ik bij een tomaat of ergens waar het ook bij mag/kan.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ik heb eigenlijk een vergelijkbare ervaring als Dahli. Ik zet ze gewoon met 3 bij elkaar. Naar Facebook luister ik niet. Ik doe vooral zelf experimenteren. Als dat bevalt zet ik het voort. Zie ik dat het mislukt, dan probeer ik het de volgende keer op een andere manier.

Geplaatst:
2 uren geleden, Gitta zei:

Ik doe vooral zelf experimenteren.

Ja uiteraard, dat doe ik ook. Waar ik het gelezen heb, is op een speciaal pepersite (beslist geen AI) waar niet 1 maar meerdere personen zeiden dat de Annuums apart gezet moeten worden. Ook personen die ik persoonlijk schrijf. En omdat ik een paar keer hoorde dat ik vaak de tips van dit forum niet opvolg en dat ik altijd mijn eigen zin doe😉 dacht ik nu: ik zal eerst eens goed informeren daar over de pepers. Ik vroeg eigenlijk: kan ik 3 verschillende pepers bij elkaar zetten en toen hoorde ik dit antwoord van 1 Annuum in een bak.

En zo ver ik begreep had jij Baccatums en geen Annuums?

Ik heb wel 9 of 10 Annuums die opgekomen zijn, dus dat scheelt mij heel veel bakken als ik er 3 in een bak zet.😂

Zoals Dahli zei: zij heeft juist tegenovergestelde ervaringen, dus voor mij is het gunstiger 3 bij elkaar te zetten, dan houd ik meer plek over voor andere planten.

Maar geen probleem. Het enige wat er eventueel kan gebeuren, is dat ik minder opbrengst krijg als het niet zou werken. Dus ik doe nu wat voor mij het gunstigste is.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Misschien vind je het handig om eens te zien hoe het er hier afgelopen seizoen uitzag voor wat betreft de pepers. Dan heb je misschien ook een beetje een idee wat je kunt verwachten als je meerdere planten bij elkaar zet.

Ik zag dat je ook de sugar rush stripey hebt gezaaid. Een baccatum dus. Op de foto hieronder zie je die van mij. 3 bij elkaar gezet, ruim een meter hoog. In dezelfde (hele) grote pot had ik daarnaast Habanada (Chinense) staan. Ook 3. Op de foto links onderin. In totaal dus 6 planten in 1 hele grote pot. De habanada werd, bij mij althans, een stuk lager. Je ziet beide op de foto.

IMG_8362.jpeg

Hieronder een andere Chinense, Mme Jeanette. 3 in 1 pot, behoorlijk groot, breed en bossig. Maar qua formaat dus weer heel anders dan de andere chinense habanada hierboven. Dus ook de soort maakt veel uit.

IMG_6621.jpeg

En dan tenslotte twee foto’s van Jalapenos (annuum). Een stuk compacter (wel vol) dan de chinenses en baccatum hierboven. Ook niet zo hoog.

IMG_6411.jpeg

IMG_6410.jpeg

Ik ben dus van mening dat je van alle soorten er prima 3 in 1 pot kunt zetten. Dat is mijn ervaring tenminste 😊. Het formaat pot heeft vanzelfsprekend ook invloed op hoe groot je volwassen planten uiteindelijk worden.

Wat ik trouwens wel altijd doe, zeker in die combinatiepot, is het opzoeken van de groeivorm van de soorten die ik kweek. Dat vind ik handig om hun standplaats in mijn pottenborder te bepalen. Ik wil geen 9 soorten die allemaal 1-meter-plus worden. De wat lagere soorten kunnen dan vooraan, de grotere achter. Maar dat is hoe ik het doe. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen afwegingen te maken. Misschien heb je er wat aan 😊.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Mooie duidelijke fotos @Dahli En hoe groot is die hele grote pot waar je er 6 in hebt gezet?

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Geen idee eerlijk gezegd. Het is een hele grote terra cotta pot. En hij staat op van die losse terra cotta voetjes. Ik denk een liter of 50 tot 60. Onderin heb ik een laagje hydrokorrels.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Duidelijk, dan kunnen er zeker 6 planten in, mooi hoor! @Dahli Ik besef opeens dat ik 3 Jalapeños en Espelettes in 1 bak had staan en helemaal niet vol was. En zijn beiden ook een annuum zie ik. Nou ja zeg!

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Mooie peperplanten op die foto's. Ik kreeg zojuist ook mijn Madame Jeanette zaadjes binnen met de tekst "veel succes" en als bonus nog een gratis zakje radijszaad.

20260203_140353.jpg

Geplaatst:

Ik weet dat pepers langzaam groeien, maar toch sloeg van de week de twijfel toe. Ik dacht dat ik de aarde veel te nat had gemaakt, en ik had daarom de ventilatiegaten opengezet, en de temperatuur van 23 naar 26 graden gezet. En nu zojuist even gekoekeloerd, Van alle gezaaide pepertjes is er 1 zaadje die het doet, een sprietje van een cayenne pepertplantje (van de action) is zichtbaar, precies 1 week na het zaaien. Hopelijk komen daar nog wat andere bij de komende week.

20260206_134653.jpg

20260206_134606.jpg

Geplaatst:

Mijn gezaaide pepers van vorige week dinsdag zijn vannacht mooi opgekomen.

De cayenne yellow en de hongarian yellow wax.

Woensdag nog wat cayenne yellow gezaaid voor de MTFD. Even niet uit mijn hoofd voor wie het was, maar dat staat netjes genoteerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.