Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:
45 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

hoe lang doen ze er maximaal over?

Maximaal 2 en een halve week. Meeste binnen 2 weken.

Maar dat zegt niet zoveel. Kiemomstandigheden maken natuurlijk uit en ook kwaliteit en leeftijd van de zaadjes en de pepersoort. En bij deno zie je het sneller omdat ze zich niet uit de aarde hoeven te worstelen.

Zonder uitzondering zijn de annuum het snelste (qua soort dan). Meestal na 1 week. Verder sluit ik me aan bij @Gitta en @Woldistel; binnen een soort ontkiemen de zaden van afgelopen seizoen helemaal snel. Maar ook die van Anchilique doen het prima.

Blijkbaar hebben ze het allemaal naar hun zin op de router 😉.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
1 uur geleden, Dahli zei:

Maar ook die van Anchilique doen het prima.

Klopt die kwamen 3 of 4 dagen na mijn eigen geoogste zaden op.

Ik ben nu nog in afwachting van de wat oudere zaden uit de biozadendoos. Mocht er niks van opkomen, dan bestel ik die zaden eind dit seizoen. Dan probeer ik ze volgend jaar nog eens met een gekocht zakje. Zelfde geld voor de paprika's.

Geplaatst:

Haast al mijn zaden waren van Anchilique. Ik zal eens kijken welke het bij mij niet goed doen. Ik heb een lijst met nummers gemaakt en kan het niet gelijk aan bordjes zien in de kweekbakjes. Ik zit nu ook niet op de computer.

Geplaatst:

Mijn appies (Aubergine, Peper en Paprika) even in een voetenbad gezet.

20260209_162749.jpg

Geplaatst:

Zien er toch allemaal prima uit @Petrasmoestuin ? Niets te klagen denk ik. Prachtige plantjes, vooral die rechts voor. Mooi hoor!

Geplaatst:

Ziet er goed uit inderdaad @Petrasmoestuin . Mag je zeker tevreden over zijn.

Geplaatst:

Rechts voor was de eerste serie, vandaar dat ze groter zijn. Spannend hoor, het eerste jaar pepertjes. Ik heb al heel wat lekkere sambals en sauzen recepten weggezet om te maken.

Geplaatst:

Het groeit allemaal zeer gestaag. Onder de lichtbak waar we de halve straat mee verlichten 😂 Nu nog maar met één lamp. Als er vier lampen opliggen kan een vliegtuig er landen, zo fel is het dan.

20260210_080557.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, Lsjr33 zei:

zo fel is het dan.

Daarom wou mijn man ook niet zoiets.

De buren kunnen nu de lampen al zien. Ik heb begrepen dat mijn lampen 3 x zo sterk moeten zijn. Maar de plantjes moeten er maar mee doen. Er zijn nog steeds dames die niets gebruiken moet je naar denken.

Geplaatst:

Ik zie het probleem niet zo. Ze gaan aan rond half acht en uit rond zeven. De buren doen het er maar mee 🤣 Kan me niet echt voorstellen dat we andere ontzettend tot last zijn met deze tijden.

Geplaatst:
  • Auteur
2 hours ago, Lsjr33 said:

Kan me niet echt voorstellen dat we andere ontzettend tot last zijn met deze tijden.

Hier hetzelfde. De meeste verlichting is ook maar twee of drie maanden per jaar aan. Bovendien schijnt het licht naar beneden, in onze voortuin.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
3 uren geleden, Lsjr33 zei:

Ze gaan aan rond half acht en uit rond zeven

Ik hanteer andere tijden, 9.30 aan, 22.30 uit, maar dat ligt aan mij 😊. Ik heb een tijdje geleden een karton met zilverfolie beplakt en dat zet ik achter de bak tegen het raam zodra het donker wordt. Driedubbel voordeel: isoleert tegen de kou van het raam, weerkaatst het lamplicht zodat de zaailingen extra licht krijgen én geeft buiten net wat minder licht af voor overburen achter. Maar die zitten op zeker 100 meter afstand, er zit een plein tussen. Dus het zal allemaal wel meevallen.

Geplaatst:

Ik hanteer ook ongeveer die tijden, @Dahli . Gewoon bijgelicht met 2 bureaulampen op veer (boven) en een daglichtlamp van het schilderen (beneden). Ze doen het daar prima op.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik zal mijn pepers altijd voor in wc rolletjes. Eventuele schimmel bestrijd ik met kaneel. Gaat eigenlijk meestal/altijd wel goed, na overzetten in een P9 nergens meer last van. Dit jaar had ik voor het eerst zwarte schimmel, misschien door een bepaald type wc rol want lang niet alles heeft er last van. Omdat ik weet dat zwarte schimmel agressiever is, raadpleegde ik chatgpt voor eventuele bestrijding. Volgens chatgpt moet ik nu alles weggooien en is er niets aan te doen. Maar als ik naar de betreffende zaailingen kijk, zien ze er (nog?) prima uit. Wat nu, toch doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Tanja65 foto?

Op 8-2-2026 om 17:55, acpronk zei:

15-vaks tray van de Farm Dream

Toch gevonden, gisteren. Vandaag gevuld met grond, en een paar rassen paprika en pepers gezaaid. Dus nu heb ik 23 vakjes/bakjes. 17 peper en 6 paprika, sommige dubbel of in 3-voud.

Geplaatst:
1 uur terug, Tanja65 zei:

wc rolletjes

Dat heb ik ooit gedaan met sugarsnaps. Een aantal niet. Maar degene in de sugarsnaps groeiden later langzamer in de bak dan de andere. En de rolletjes verteren heel erg langzaam. Ik kreeg er een troep van vond ik.

Geplaatst:
8 hours ago, Lsjr33 said:

Ze gaan aan rond half acht en uit rond zeven

Geen nachtrust voor jouw plantjes? 😁

Overdag moeten die van mij het doen met het daglicht,en 's avonds krijgen ze licht tot 22.30.

Dan mogen ze 'slapen' tot het 's morgens opnieuw licht wordt.

Geplaatst:

07:30 en 19:00 @Bernaar Net zoveel nachtrust als de kleine 😄

Geplaatst:
2 minutes ago, Lsjr33 said:

07:30 en 19:00 @Bernaar Net zoveel nachtrust als de kleine 😄

🤣🤣

Da's inderdaad wel een groot verschil! 😁

Geplaatst:

De stand van zaken bij mij, 2 weken na het zaaien.

In het ene kweekbakje met 40 zaaiplekjes zijn er 7 (van de 15) cayenne pepertjes opgekomen, en 1 (van de 15)habanero pepertjes , en van de 10 taritana onderstamzaadjes is er nog niets opgekomen. Misschien moet ik meer geduld hebben maar ik twijfel ook of de grond niet te nat en vervolgens weer te droog is geweest. Hoop dat het nog goed komt met die onderstammetjes

In het andere kweekbakje (ongeveer anderhalve week geleden gezaaid) zijn er 2 (van de 10)paprikaatjes Bellboy opgekomen en een 3e begint nu zichtbaar te worden. Verder 1 (van de 15) paprika california wonder komt nu een klein beetje boven de grond, net zoals dat er van 1 ( van de 10) madame jeanetjes ook al een piepklein sprietje zichtbaar is.

Ik twijfel nu of ik die 7 sneller gegroeide cayennepepertjes en die 2 paprikaplantjes al moet overpotten. Zodat ze zonder kap met hoge luchtvochtigheid kunnen verder groeien en misschien ook op iets lagere temperatuur.

Of kan ik ze nog beter even laten staan ?

Ik doe voor het eerst pepertjes , graag advies van jullie.

20260213_085847.jpg

20260213_090002.jpg

Geplaatst:

@driepinter alles wat opkomt bij mij zet ik meteen koeler weg. Bij mij is dat tussen de 18 en 19,5 graden. Maar ik zaai in aparte potjes, dus dat zet makkelijk weg. Overpotten doe ik pas na de eerste paar echte blaadjes.

Geplaatst:

Achteraf bezien had ik beter ook in aparte potjes kunnen zaaien, zeker bij verschillende soorten .

Dit zijn denk ik nog maar de kiemblaadjes ? dus toch nog even laten staan ? Of toch heel voorzichtig de grootste plantjes met een kluitje proberen over te potten ?

En als ik ze zou overpotten kan ik ze dan beter in een klein potje kunnen zetten (met als voordeel dat ik lange slungeltjes iets dieper kan planten, en later weer als ze naar p9 potjes gaan) . Of kunnen ze beter meteen in P9 potjes o.i.d. omdat dat overpotten toch steeds weer een klap is voor zo'n fragiel plantje??

Geplaatst:
21 minutes ago, driepinter said:

En als ik ze zou overpotten kan ik ze dan beter in een klein potje kunnen zetten (met als voordeel dat ik lange slungeltjes iets dieper kan planten, en later weer als ze naar p9 potjes gaan)

Je kan ook dat P9 potje voor 3/4de vullen en direct daarin overpotten,dan kan je achteraf het potje nog bijvullen tot de rand,en moesten de plantjes wat slungelig worden,heb je al extra ruimte voorzien.

Momenteel zou ik ze nog laten staan,tot ze een paar echte blaadjes hebben en dan met een koffielepeltje het kluitje eruit wippen en zo de P9 in....

Geplaatst:

Ik zet ze altijd gelijk over, ook al hebben ze maar 2 kleine kiemblaadjes en zijn ze soms wat langer. Jij moet kijken wat bij jou het beste werkt. Ik doe het ook voor het eerst. Ik zet ze dan gelijk in een P9 potje met zijn 3-en bij elkaar. In heb begin had ik er soms maar 2 en dan zet ik er later nog 1 bij. Wel gelijk een stokje in het midden, als je dat later doet, dan prik je misschien in de wortels die alle kanten op kunnen gaan. Dat stokje hoeft niet lang te zijn, anders passen ze weer niet in een kast als je dat hebt met verlichting. Die stok kun je later vervangen door een wat langere.
Precies wat @Bernaar zegt, niet helemaal vullen, dan kun je er altijd nog wat aarde bij doen, mocht het toch te slungelig worden en lekker diep in de grond zetten met de kiemblaadjes net boven de grond.
Bij mij is meer dan de helft opgekomen.

Ik had er nog een aantal bijgezaaid, omdat ik die graag ook wilde. Zie hier, weer een aantal die opgekomen zijn, die ga ik dus in P-9 potjes zetten. De voorste zijn er 3 in 1 cel en die kunnen er dan gelijk bij elkaar.

Ik heb dit jaar er steeds wat vermiculiet erop gedaan, ook bij de P9 potjes, tot nu toe geen rouwvarenvliegjes.

3 pepers.jpg

Geplaatst:

@driepinter Ik sluit me helemaal aan bij @Gitta alleen zit je in jouw situatie met het ‘probleem’ dat ze niet in losse potjes staan en dat je dus moet verspenen dan. En daarvoor zijn ze m.i. nog wel heel erg klein. Ik heb wel makkelijk praten omdat bij mij alles al ontkiemd is als het de grond in gaat omdat ik de deno-methode gebruik. Misschien is dat ook wat voor jou volgend seizoen.

Ik zou dus toch wachten totdat de eerste echte blaadjes er zijn voordat ik ze zou verspenen. Ik zie dat hetgeen bij jou is opgekomen toevallig allemaal aan dezelfde kant zit. Ik heb dit wel eens met tomatenzaden die ik wel direct in de aarde zaai. Wat ik dan doe, is dat ik aan de zijkant waar de eerste zaailingen opgekomen zijn, tussen de deksel en de bak een blokje hout o.i.d. plaats waardoor aan die kant de deksel schuin openstaat. De andere kant van de deksel sluit nog wel gewoon aan op de bak.

Ik heb nog een vraag aan jou 😊. Waarom ga je onderstammen gebruiken bij je peperplanten? Ik snap de voordelen van enting in het algemeen wel, maar is dat bij pepers net zo relevant als bijvoorbeeld bij tomaten? Ik kwam het nog niet eerder tegen. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij 😉. In de jaren dat ik pepers kweek heb ik trouwens nog nooit een ziekte gehad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.