Geplaatst: 25 april25 Apr Precies! Maar ik weet van anderen dat zij ze in een beker zetten, die zijn smaller dan een P9 en dan ook maanden lang. Ik wist niet beter. Maar nu dus wel.Nog een weekje en dan ga ik sommige uitzetten in de kas. En om de andere nog in grotere potten zetten vind ik nu niet meer zo veel zin hebben, ik ga ze vanaf half mei toch proberen op hun plaats te zetten.En ja ze groeien wel, ook vele bloemen, die haal ik de laatste weken niet meer weg. Dan maar minder bossig, dat vind ik niet belangrijk. Als ik maar pepers krijg.
Geplaatst: 26 april26 Apr Vandaag zijn de 3 grootste baccatums verhuisd naar een 3 liter pot. Ze stonden al weer even in P11 en de wortels hebben meer ruimte nodig. Ze staan er weer fris en fruitig bij.Wortels van de blended lemonDe peachadew in nieuw onderkomen. Ik vind die 3 liter een fijn tussenstation. Deze zijn ook niet te hoog met diameter van 19 cm zodat er straks in de definitieve pot flink veel potgrond onder de kluit past.
Geplaatst: 26 april26 Apr Hier ook een update, ondertussen ook alweer te weinig ruimte en tijd om te verpotten. Ook de eerste bloemen
Geplaatst: 26 april26 Apr Ze zijn echt allemaal prachtig in het blad @rorror , mooie planten! Leuk om te zien dat de bladeren van de Jalapeno-bonsai helemaal boven de wasknijpers zijn uitgegroeid. Wanneer mogen die knijpers er af? Erg benieuwd hoe hij in volle glorie in z’n nieuwe vorm is.
Geplaatst: 26 april26 Apr Dank je, ze staan er inderdaad prachtig bij. Moet de wasknijpers eigenlijk eropnieuw op doen, om de takjes weer verder te buigen, maar best veel vruchten geplukt afgelopen twee weken, dus peper begint nu pas weer wat te groeien. Enveel van de knijpers hebben knijper op knijper, dus de gene die aan het takje zit zie je eigenlijk niet. Zal daar nog wel duidelijkere foto's van maken van de week als ik ga verpotten en de boel ga herinrichten. Verplanten en die ficus bonsai moeten dan de tent uit zodat er meer plaats komt voor het verpotten.
Geplaatst: Dinsdag om 15:035 d En de pepers groeien😅Dit zijn sierpepertjes, Medusa. Is eetbaar maar geen hitte, wel een enorm productief plantje.
Geplaatst: Dinsdag om 15:594 d Mooi zeg @Dashbro ! Die cluster van bloemen/vruchtje bovenin ook. Zo ver zijn ze hier nog echt niet.
Geplaatst: Dinsdag om 16:124 d Is ook een heel vroege, bloeit ook heel erg dicht op elkaar/ op de hoofdstengels.Vind het zo'n leuk plantje met al die naar boven gerichte pepertjes. Zit vaak s'avonds met een pincetje de bloemrestjes eruit te plukken, de pepertjes zelf groeien snel en rijpen ook nog eens vlug De eerstvolgende soort met vruchtzetting is de "Bulgarian Carrot", die ook al een aantal bloemen heeft in p11. Voor een Bulgaarse internetvriend gezet, die het op afstand volgt... Straks nog even fotos maken.
Geplaatst: Woensdag om 16:493 d Ja @Dahli Ik ga de pepers toch deze week in grotere potten zetten en dan zet ik een tafeltje in de kas waar ik ze op zet. Want in huis gaat niet.Ik wil dan zeker wachten tot 20 mei of later om ze dan buiten te zetten, dan kunnen ze langzaam bijkomen. En dat kan ik eventueel ook met andere vruchtplanten doen, hoewel die al in grote potten zitten. Sommige al in P15 of groter.
Geplaatst: Woensdag om 17:333 d Ik denk dat het oppotten een goed idee is @Petrasmoestuin . Je zult er gezondere en sterkere planten door krijgen. En daarmee ook meer pepers, wat uiteindelijk je doel is.Ikzelf durf ze nu nog niet ‘s nachts in mijn pop up kasje te zetten. Is jullie werkplaats geen goede overnachtingsplaats? En dan overdag naar buiten? Ik weet natuurlijk niet hoeveel potten met pepers je hebt, dus het kan ook teveel gesleep zijn 😉.
Geplaatst: Woensdag om 18:203 d In de werkplaats geen plek en er kunnen een paar aan het raam. Maar zoals ik zie is er in de kas veel zon, dus daar ga ik ze dan tijdelijk zetten. Ook blijft de warmte daar langer hangen. Ik doe de deur om ± 17.00 uur dicht en de raampjes om 20.00 uur om de warmte binnen te houden.Ik heb zeker zo'n 30 potten met pepers, paprika en aubergine te verslepen. Dus beter 's nachts binnen en dan 's morgens naar buiten. Maar ik moet ze eerst wat afharden. Woensdag om 18:213 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Woensdag om 18:283 d 7 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:In de werkplaats geen plek en er kunnen een paar aan het raam.Ik opperde de werkplaats als overnachtingsplek. Dan hoeven ze niet voor een raam. Liever niet zelfs.
Geplaatst: Woensdag om 18:423 d Vanuit de kas kan ik ze gemakkelijker buiten zetten overdag in het zonnetje, en in de kas is de temperatuur wat beter denk ik.
Geplaatst: 15 uren geleden15 u De Bulgarian Carrot, na een check. Ik hou ze af en toe even tegen de lamp.. een langegolf UV lampje. Bladluizen en vervellingen daarvan, maar ook schimmels gloeien op. Ben misschien een "Formicidae Fornicator" wat dat betreft. ...hehe....mijn excuses, dat was slecht..Na Medusa ook een andere peper met vrucht. Beetje vroeg.. maar ik laat het gaan, beter een paar pepers van een soort die ik niet ken kwa smaak, om te proberen. Blijft t klein, en is het niks.. dan volgend jaar niet meer.Voor de rest staan er pepers met gekruld blad, en sommigen juist zonder defecten..In de kas, ik gok het er op. (makkelijk gokken als je niet de volle hand speelt..😅)Hoop dat na de komende week voor allen de pepers buiten kunnen, en op een goede oogst voor iedereen!
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Ik heb dit jaar voor het eerst bladluis in de pepers gehad. Binnen welteverstaan. Nog nooit eerder gehad. Twee keer met een oplossing met wat neemolie besproeit en inmiddels zijn ze weg en staan bijna alle planten in de kas.Vandaag maar een stel verpotten want het wordt krap in de bekertjes. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Binnen de bladluis in de planten.. dat is geen pretje. Ze vermenigvuldigen ook echt eng snel, en de beschadigingen die ze geven.. De planten trekken vaak wel bij maar het is echt wel even alles op alles zetten om de bladluizen te bestrijden.Is ook waarom ik niet graag aan afharden doe, even buiten en hop, lifters mee.Heb hier binnen nog een Cabaca Peach staan, met echt schattig kleine bloemetjes.. Staat nu nog op P11, maar gaat volgende week naar buiten in z'n uiteindelijke pot, eerst even de kas in, daarna naar buiten.Naast mijn pink, die erg pink lijkt onder het led licht..
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 4 uren geleden, woldistel zei:het wordt krap in de bekertjes.Je gebruikt ze maar eenmalig zo te zien? Want de namen staan erop.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 15 minuten geleden, Dashbro zei:Heb hier binnen nog een Cabaca Peach staan, met echt schattig kleine bloemetjes.Hij staat mooi in het blad zeg! Ik had deze vorig jaar, worden hele mooie parasolachtige planten. De pepertjes zelf zijn druppelvormig en ook klein, net als de bloemen. Hele aromatische geur en smaak, wel heet 🥵. Alleen mee laten stoven en in zijn geheel weer verwijderen geeft al genoeg hitte, geur en smaak. Net als bij de mme Jeanette eigenlijk.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Warm water, beetje neemolie en een drup afwasmiddel. Spray. Super tegen luizen en ander ongedierte. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 minuten geleden31 min 2 uren geleden, Dashbro zei:Is ook waarom ik niet graag aan afharden doe, even buiten en hop, lifters meeOok hier, heel het voorjaar gaat het goed, blij dat ik nergens een luis in de planten had, een paar uurtjes buiten en prijs. Buiten vind ik dat zo erg niet, daar komt toch een evenwicht, maar binnen gaat dat zo snel.
Geplaatst: 29 minuten geleden29 min Hier ook iedere dag lifters, ze zitten altijd bovenin bij de bloemknoppen. Ik loop ze allemaal na voordat ze weer naar binnen gaan en verwijder de luizen met de hand. Het zijn er hier gelukkig geen honderden.
Geplaatst: 3 minuten geleden3 min Auteur 2 uren geleden, Dashbro zei:Binnen de bladluis in de planten.. dat is geen pretjeIk heb ook geen idee waar ze vandaan kwamen. Maar gelukkig zijn ze inmiddels weer verdwenen. Afharden doe ik ook niet, de planten gaan op een gegeven moment naar de koude kas en vanaf daar naar de definitieve plek.2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Je gebruikt ze maar eenmalig zo te zien? Want de namen staan erop.Nee hoor, ik gebruik ze zo lang als de bekertjes goed blijven. Namen kun je gewoon doorstrepen en aan de andere kant iets nieuws opschrijven. De papieren buitenbekertjes voorzie ik van een plastic binnenbekertje waar ik gaatjes in prik met een priem. Gaat jaren mee. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.