Geplaatst: 2 februari2 Feb Aanmeldtopic MTFD 25/4Carpooltopic MTFD 25/4Moestuinforumdag voorjaar 2026 wie brengt wat mee? Voor de nieuwelingen onder ons:De moestuin dag is bij Jorieke en Joep thuis en om hun te bedanken voor hun gastvrijheid nemen we uit gewoonte en dankbaarheid voor het organiseren en voor de gastvrijheid iets mee om de voorraadkast van Jorieke te vullen.Jorieke en Joep proberen zelfvoorzienend te zijn dus meestal gaat het om producten waarin zij zelf niet kunnen voorzien zoals suiker, azijn, toilet papier enz. Het is zeker geen verplichting om iets voor hen mee te nemen maar het is wel lief!Je mag hier melden wat je voor hen persoonlijk meeneemt maar je kunt dat zeker ook in je eigen topic vermelden of zelfs helemaal voor jezelf houden en/of geheim voor de gastvrouw en heer.We nemen ook iets te eten mee voor ons zelf, voor bij de koffie en de thee, voor de lunch.Van gezelligheid en veel kletsen krijg je trek!We gaan er vanuit dat iedereen iets meeneemt, en dat we dat met elkaar opeten.In Frankrijk noemen ze dat Spaanse Herberg ( Auberge Espagnol): Iedereen neemt iets lekkers of juist een specialiteit mee om met de anderen te delen en ze te verwennen en zelf gemaakt is natuurlijk helemaal geweldig.Kom maar op met jullie verschillende specialiteiten! En hou er rekening mee dat we een kleine maar hongerige meute zijn😉Zoet én hartig eten bijvoorbeeld taart, salade, gevuld brood, quiche, kleine hapjes, iets te knabbelen, smeerseltjes etc etc..alles is welkomBehalve eten moeten we ook drinken dus daar geldt hetzelfde voor. Dat komt meestal gewoon uit de supermarkt.Je kunt natuurlijk ook voor het eten iets kopen.Wie wat te eten meeneemt dat bedoeld is voor de lunch is er zelf natuurlijk ook wel voor 1300 graag!Wat je meeneemt aan eten en drinken kun je hier als reactie melden. Ik zorg dat het hier op de lijst komt en zal jullie ook op de hoogte houden als er iets ontbreekt.Er zijn wat mensen die vaak op de forumdag komen en die ( zoals ik) een allergie of intolerantie hebben.Het is fijn als je daar rekening mee kunt houden. Wij eten ook graag van jullie lekkers!Het is sowieso fijn om een briefje met de ingrediënten bij je gerecht neer te leggen want voor de meesten is het verschil tussen wel of niet dat ingrediënt eten een fijne middag of een dag met buikpijn en krampen. Ook willen sommigen graag weten of er vlees of vis inzit.Misschien ook handig je naam erbij te zetten..dan kan er eventueel nog nagevraagd worden als iets met de inhoud niet duidelijk is en weten we wie de complimenten moet krijgen😉Eet je ook een ingrediënt niet vanwege intolerantie laat het hier dan weten.Bekende allergieën en intoleranties:OlijfolieAlle looksoorten ( ui knoflook etc!)Rode bosvruchtenSommigen onder ons eten geen vlees of visHartig eten:Tanja en Cor: SoepCharly: GeitenkaasAppelvrouw: speltbrood met olijven & speltbrood zonder olijven.Bonnie: aardappelsaladeCiska: pizzaflapjesZoet eten:Arja: BananencakeGitta: BoterkoekCharly: Jam, gedroogde appel&vijgLoraine: appeltaartDrinken:Arja: sap Charly: geitenmelkAppelvrouw: alcoholvrij bierOp de foto: Vijgentaart van @Mevrouw Groen Wie graag zaadjes wil ruilen of doneren is welkom om ze mee te nemen.Vermeld wel:1. het ras,2. je naam (mochten er vragen zijn dan weten we met wie we contact op kunnen nemen),3. en wanneer het zaad geoogst is of tot wanneer het houdbaar is.(Neem zelf gripzakjes mee, sommige zaden zitten wat groter verpakt en dan hebben er meerdere mensen plezier van!) Vrijdag om 22:404 d aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 februari2 Feb Ik neem mee:bananencake (zonder de genoemde allergenen, mét ingrediëntenlijstje)sapspul voor Joriekes voorraadkast
Geplaatst: 2 februari2 Feb Ik heb nog geen idee wat ik maak en of ik wat maak, maar ik ga eens wat anders verzinnen dan de kokosballen dit keer! Zal vast weer iets lekkers worden!
Geplaatst: 3 februari3 Feb Ze waren heerlijk! Maar iets nieuws is ook altijd leuk en lekker, wie weet NOG veel lekkerder! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 februari3 Feb Wij zijn de soeperds, dus wij nemen soep mee. Weet nog niet welke. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 februari4 Feb Ik neem gewone kristalsuiker en gewone witte azijn mee voor de voorraadkast. Al jaren geen boterkoek meer gemaakt, dit lijkt me een leuke gelegenheid om dat weer eens te doen.
Geplaatst: 5 februari5 Feb Geen kokosballen?!? Oef, dat komt toch wel als een schok! (Hahaha. Nee hoor. Lekker doen wat je wilt tuurlijk. 😉)Maar goed ik neem dus voor de liefhebber wat verse rauwe geitenmelk mee om te drinken. En anders voor joriek om iets mee te fröbelen.En ik neem mee geitenkaas voor bij de lunch. Weet nog niet precies wat de opbrengst zal zijn. Dus zal ook wat jam en gedroogde appeltjes en vijgen meenemen. Da's ook lekker bij de kaas Wat nog? Oh wat Kombucha misschien om te drinken? Voor J&J neem ik olijfolie mee. Hoppa! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 9 februari9 Feb Op 2-2-2026 om 20:23, jootje zei:Ik heb nog geen idee wat ik maak en of ik wat maak, maar ik ga eens wat anders verzinnen dan de kokosballen dit keer! Zal vast weer iets lekkers worden!Ooh nee Jootje wat zeg je nu……..ik melde mij aan zag je naam en dacht gezellig maar ook gelijk… njom njom njom KOKOSBALLEN. Dompertje van de dag😭. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Zal ik een hartig brood meenemen? Bijvoorbeeld spelt-brood met zwarte olijven. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Ik zie nog geen appeltaart in het lijstje staan, dus die zal ik maken! (en meenemen 😉)
Geplaatst: 10 februari10 Feb Ik heb de berichten over de kokosballen verplaatst: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 februari10 Feb Op 9-2-2026 om 20:02, appelvrouw zei:Bijvoorbeeld spelt-brood met zwarte olijven.Mag ie ook zonder olijven? Ik zie dat bij de allergieën alleen olijfolie staat, maar mijn allergie is voor alles van olijven (olijfolie dus ook).
Geplaatst: 10 februari10 Feb Auteur Ja dat is natuurlijk een heel goed idee om er ook een zonder olijven mee te nemen. @Anna3 ..zie lijst We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 februari12 Feb Ik neem een aardappelsalade mee. Is er behoefte aan een vegetarische? Mij maakt het niet uit. Er zal wel zuivel inzitten. Ik zal het wel zonder olijfolie maken.Als ik tijd heb neem ik ook wat zelf gemaakte roomboter mee. 12 februari12 Feb aangepast door bonnie f Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 12 februari12 Feb Auteur Ha @bonnie f lekker! Ja vegetarisch is wel fijn, als je toch met vlees/vis wilt maken kan je misschien twee verschillende schaaltjes doen. Zonder olijfolie is fijn..zonder ui en knoflook en aanverwante ook. Een uitdaging misschien of juist niet? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Vrijdag om 22:394 d Auteur Hallo hallo beste MTFD gangers.Nog 57 dagen tot deze mooie dag! ( 27/2-25/4)Dat klinkt als ver weg maar voor je het weet zitten we in de laatste week en gaan we de keuken in.Er zijn al wat lekkere hapjes opgegeven maar van veel van jullie hebben nog niets bedacht.Hier nog even een reminder over allergieën en te vermijden voedingsmiddelen:Allergieën:OlijfolieUi en knoflook en andere looksoortenRode bosvruchtenKlopt het dat er ook een lactose intolerantie is?Lang niet iedereen eet vlees of vis en onze gastheren Joep en Jorieke eten helemaal geen vlees of vis dat niet van hun eigen terrein komt!Er staat nog erg weinig drinken op de lijst, kan iedereen hier ook wat voor meenemen? Ik neem een paar alcoholvrije biertjes mee! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 07:364 d (wij eten inderdaad geen dieren die niet van ons eigen landje komen, maar vinden het op zich niet erg als ergens wel vlees in zit. Wij zullen het dan gewoon niet eten Als het maar op het briefje met ingrediënten staat!) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.