Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Flinke plaag (vermoedelijk spint) in foliekas

Featured Replies

Geplaatst:

VID-20260313-WA0011.gif

Geplaatst:

Het is niet goed te zien, beetje kruipende beestjes, maar niet scherp genoeg.

Spint zeker niet, die zitten op de planten en niet op de grond. En lopen niet zo snel, en zijn veel kleiner.

Maar ga je jezelf niet voorstellen?

Geplaatst:

Zijn het niet gewoon kleine spinnetjes?

Geplaatst:

ik zie o.a. een paar mieren, een vliegje, spinnetjes en nog wat anders, kortom een gezonde grond met wat leven wat ik verwacht. Waarom denk je dat je een plaag hebt ? Heb je iets pas geplant ? Op het filmpje lijkt het groeipunt van het plantje wat diep te zitten.

Geplaatst:

Heel lastig te zien.

Heb je een wit a4tje? Even beetje van de grond met beestjes er op scheppen, beetje verspreiden.
Dan duidelijke video of foto maken als je de beestjes op het witte a4tje ziet lopen. Dan kunnen we het beter zien.

spint mijten denk ik ook niet, maar zou geen andere soorten mijten uitsluiten zoals de roofmijten.

Geplaatst:

@rorror voor we over een plaag beginnen, zou ik toch iets meer van de schade aan de plant willen zien. Voor zover ik zie is dit plantje heel diep uitgeplant en zonder historie hoe waar en wat, welke plant is onmogelijk iets op te maken. In een gezonde grond heb je trouwens altijd beweging.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi allen, dank voor jullie antwoorden. Aangezien dit op het werk is, kan ik maandag pas nieuwe foto's maken.

Het is zeker een plaag, vele gewassen slaan wit uit (zie nieuwe foto's) en sterven vervolgens af. Het zijn ook geen "standaard " spinmijten denk ik. Het betreft minuscule beestjes met een donkere lijf en felrode/oranje pootjes. Op foto 2 zie je ze op de achterste bladeren.

Ze duiken op steeds meer plaatsen op en het drijft me tot wanhoop: durf geen gewassen uit te poten omdat ik bang ben dat deze ook aangetast worden.

20260226_162007.jpg

20260226_161956.jpg

20260226_161942.jpg

20260226_161916.jpg

Geplaatst:

ah spinazie en kool, heb je die zelf gezaaid of gekocht ? Aan je beschrijving te zien zou ik zeggen roestmijt.

Geplaatst:

@redzebra Nee plaag wil ik ook niet zeggen, maar als het is wat ik denk, zou het wel kunnen dat er spint in de kas heeft gezeten, en dat de roofmijten nu uitbundig aanwezig zijn en op zoek naar prooien.

Gewoon spint loopt heel traag, roofmijten lopen heel snel. Maar roodmijten zijn dan weer niet schadelijk en goed voor de balans.

1 minuut geleden, Frank93 zei:

Het zijn ook geen "standaard " spinmijten denk ik. Het betreft minuscule beestjes met een donkere lijf en felrode/oranje pootjes.

Lijkt wat op de mijten die ik in de zomer op terras met 100den misschien wel duizenden op het terras heb lopen.
Maar fototje van de beestjes op een vel A4 gaat veel duidelijkheid geven.

Geplaatst:

Dit is bijvoorbeeld een roofmijt:
Maar voor ons alleen te vergelijken met duidelijkere foto's.

csm_Stratiolaelaps_scimitus-13_2e59c96dfc.webp

Geplaatst:

Roestmijt heb ik ooit hier gehad via aangekochte plantjes, sindsdien zaai ik zoveel mogelijk zelf. Komt er na een tijd geen evenwicht door roofmijten of andere kan eventueel spuitzwavel als biomiddel gebruiken.

Geplaatst:
  • Auteur

Zal maandag nieuwe foto's maken. We zaaien alles zelf, dat is het niet. Verwacht zelf dat de mijt overwinterd heeft in de grond, vorig jaar had ik ook te maken met schade aan gewassen. Kijkend naar de schade toen, verwacht ik roetdmijt inderdaad. De Kas heeft v

Vol gestaan met onkruid tijdens de zomer, misschien zijn de beestjes geen fan van het feit dat het nu opgeruimd is (zie foto).

20260226_150636.jpg

Geplaatst:

Wat een mooie kas, dat is niet alleen voor eigen teelt vermoed ik ). Benieuwd naar de nieuwe foto's, zoals @rorror zegt handigst op een wit blad. Ook even het A4tje onder het plantje leggen en er tegen tikken, om enige conclusies te kunnen maken.

De roestmijt is meestal alleen een probleem op tomaten of familieleden van die in een kas en heel klein. Als het een mijt is, is de gewone kasspintmijt waarschijnlijker.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, dit is voor het bijbehorende restaurant en sinds aankomend seizoen voor groentepakketten. Bedankt, ga er mee aan de slag!

Geplaatst:

Er is al gevraagd om je even voor te stellen, lijkt mij wel zo aardig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.