Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Afdakje voor tomaten

Featured Replies

Geplaatst:

(Er bestaat al een topic van maar die is uit 2014 ofzo, dus ik dacht laat ik maar een nieuw draadje beginneb)

Ik kreeg vandaag 6 balkjes hout van 2,40meter lang. En nu zit ik eraan te denken om er iets van een afdakje van te maken voor bijv tomatenplanten of paprikaplanten die buiten komen te staan.. puur als bescherming tegen regen van bovenaf.

Ik zit alleen nog te dubben hoe. De palen zijn van vurenhout en zullen gaan rotten als ik ze in de grond zet. Bovendien, als ik ze voor 1/3 de grond inzet hou ik nog maar 1,60 meter hoogte over.

Nu zit ik eraan te denken om de ruimte te gebruiken tussen mijn kasje en mijn schuurtje
20260214_171614.jpg

Dan zou ik iets van 2 meter hoog kunnen maken als ik bijv een balk bovenaan tegen mijn schuurtje schroef en ook 1 aan de buitenkant van mijn kasje als draagconstructie. Dan hoef ik niet te bukken als ik er onderdoor loop, dan heb ik niet heel veel hout meer nodig voor de rest, er hoeven er ook geen palen in de grond, en het kasje en schuurtje zijn relatief stevig, die hebben al eens een stormpje overleefd .

Het probleem is alleen, als ik al die zooi van restanten hout, bamboestokken en emmers verplaats is er misschien (pak hem beet) maar een meter looppad tussen mijn kasje en de schuur, en daar kun je ook weer niet heel veel planten kwijt. Ik zou eventueel nog een stukje zijkant van mijn kas verticaal kunnen maken zodat ik misschien een pad van anderhalve meter heb, maar dat is weer een hele operatie waarmee ik misschien weer een doos van pandorra open, nog afgezien van de tijdnood om alles volgende maand klaar te hebben. En ik weet ook niet hoe stevig de constructie is als tijdens een storm de wind eronder slaat , want de zijkanten blijven wel open.

Het makkelijkere alternatief zou zijn om to h 4 palen de grond in te slaan op de hoeken van een bestaande moestuinbak waar ik dan iets mee improviseer om er een afdakje op te maken. Dit is de makkelijkste oplossing , en dat moet ik er aĺeen rekening mee houden dat die palen in de grond misschien na 2 jaar al gaan rotten.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie betere ideeën?

Screenshot_20260316_204549_Gallery.jpg

Geplaatst:

Hoe zit het met de ruimte rechts van jouw schuurtje (op foto 2)? Is dat ook jouw grond en als dat zo is, hoe is de zonstand en lichtinval daar? Het ziet er op foto 2 uit alsof je daar meer ruimte hebt dan links van het schuurtje. Maar misschien is het daar te donker i.v.m. de erfafscheiding uiterst rechts?

Persoonlijk zou ik niet aan die mooie kas gaan zagen. Daar heb je nu al zo’n plezier van gehad. Zou ik echt zonde vinden.

Geplaatst:
  • Auteur

Paalhouders, is een optie, en dan kan de overkapping ook iets hoger worden maar op de een of andere manier vertrouw ik ze niet. De bedoeling is dat de overkapping een soort van permanent wordt, en ik zit hier direct aan de kust waar het soms flink tekeer kan gaan als het stormt. En zover gaan ze niet de grond niet in afgaande op het plaatje.

De ruimte rechts naast mijn schuurtje is ook nog een optie, daar is het inderdaas iets breder. De deur van het schuurtje draait daar wel naar buiten, en de schutting op de erfafscheiding is een beetje gammel geworden omdat de palen daarvan ook aan het rotten zijn. Schaduw is ook nog een dingetje daar.

Het plekje tussen het kasje en het schuurtje leek me geschikter omdat ik daar dan toch nog de zon heb '- s middags die dwars door de kas schijnt, omdat de planten daar een beetje kunnen profiteren van de warmte die de kas uitstraalt, terwijk het daar op heel erg zonnige dagen ook weer geen 40+ graden celcius zal worden net als in het kasje.

De meest ideale oplossing zou zijn om die kas te verlengen. Maar dan heb ik nog heel veel meer hout nodig, moet ik moestuinbakken weghalen en ik heb momenteel eigenlijk alleen maar tijd in de weekenden en zo aan het begin van het seizoen zijn er genoeg andere dingen te doen. En net als in het topic uit 2014 moet het afdakje wel goed zijn maar mag het eigenlijk niks kosten ). Ik ga nog even mijmeren. Waarschijnlijj denk ik gewoon weer eens veel te moeilijk en moet ik toch paalhouders gebruiken rondom een bestaande moestuinbak, en het spul gewoon weer weghalen na het seizoen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.