Geplaatst: 54 minuten geleden54 min Op 23-3-2026 om 13:38, Frans zei:Perzik Redhaven. Bloeit vroeg en ieder jaar hou ik vanwege de kans op vorstschade mijn hart vast. Is tot nu toe ten onrechte gebleken want hij produceert steeds weer voldoende tot veel lekkere perziken. Even afkloppen Wat echter dit jaar gebeurde is wel zo frappant dat ik het graag even wil laten zien.Er bleek dermate veel bloesem bevrucht te zijn dat het boompje wat vruchtzetting betreft meer op een kersenboom ging lijken dan een perzikboom.Uitdunnen van de vruchten was absoluut noodzakelijk.Achteraf gezien had ik er nog meer weg moeten halen want zonder stutten had het boompje het niet overleefd.Nu na een week oogst ik nog steeds perziken die ook nog eens van een uitstekende kwaliteit zijn. Waren er vorig jaar bij de latere pluk al perziken bij met een lichte schimmelaantasting , dit jaar speelt dat niet. Te danken aan het zeer droge en warme weer van de afgelopen periode denk ik.Met dank aan de hommels uit het hommelnest in mijn tuin zonder wie dit resultaat beslist niet gehaald zou zijn. Toen het boompje in maart bloeide vlogen ze af en aan terwijl er nog geen bij te zien was.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.