Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Uien 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Als dit het nou is kwa resultaat... zoals ze nu zijn zijn ze vast ook heel lekker!

Geplaatst:

IIIEEUUUWW!

Ik heb alle uien er uit geschept, zoals @Vinky het beschreef.

Elke ui was aangetast, getverderrie, wat is dat vies!

Al die kleine larfjes, die daar wriemelen en een boel van die grote poppen, die nog bijten ook!

Ik heb alles zo goed mogelijk uitgeschept en gecontroleerd, maar sommige poppen zaten echt wel 20 tot 30 cm diep...

Ik heb er vast ook wel een paar gemist, dat worden dan dus vliegen?

Volgend jaar dus duidelijk even beter opletten, wat de uienvliegtijd is, of onder een net zetten.

Ik maak me ook wel zorgen nu om mijn knoflook, die staat er naast.

Komen uienvliegen daar ook op af?

En wat de grond betreft, kan ik daar wel gelijk iets anders planten?

Of moet ik daar een poos mee wachten?

Larven van uienvlieg

P1060840.JPG

P1060839.JPG

P1060842.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:
1 uur terug, Arja zei:

Als dit het nou is kwa resultaat... zoals ze nu zijn zijn ze vast ook heel lekker!

Nou, ik heb alles er uit gehaald en weggedaan.

Er zaten vast nog wel een paar goede kleintjes tussen, maar ik was er zo vies van...

Het goede nieuws is wel, dat ik de boeren alweer hun uien van het land heb zien halen, dus we kunnen straks kakelverse uien bij de boer halen.

Geplaatst:

Op de 3e foto zie ik een ritnaald. Die kan ook schade aanrichten, maar is dan weer niet speciaal op je uien afgekomen.

Geplaatst:

Dat gele ding?

Die bijten...

Daarvan zaten er best veel in de grond.

Ik ga eens even op zoek wat ik daar nou weer aan moet doen.

Geplaatst:

Mijn eerste idee was eigenlijk het beste.

Ik ga er niets op zetten, maar ik laat de grond goed uitdrogen, daar houden ze niet van.

Gelukkig gaan we een droge periode tegemoet, dus ik zal regelmatig de grond omscheppen.

Dat schijnt wel goed te werken.

Ook van die omgekeerde uitgeholde aardappelen begraven, daar kruipen ze dan in.

Dat zal ook wel lukken.

Of een paar kippen aan een halsbandje dagelijks de grond laten omwerken, maar dat gaat niet lukken.

Dank voor de tip @Jorieke123 !

Ik wist dat dus echt niet.

Geplaatst:

Rustgevend he, dat tuinieren.

Geplaatst:

😂

Geplaatst:

Ach wat zonde @Rookie, wat een ravage.

Je plan om de grond te laten drogen en regelmatig om te scheppen lijkt me een goed idee. Probeer zoveel mogelijk larven en poppen te vinden en te doden. Je kunt ze handmatig pletten, of verzamelen en door de gootsteen spoelen.

2 uren geleden, Rookie zei:

maar sommige poppen zaten echt wel 20 tot 30 cm diep...

Ik heb er vast ook wel een paar gemist, dat worden dan dus vliegen?

Ja, dat is wel hoe de cyclus werkt bij insecten: vlieg, ei, larve, pop, vlieg.

Volgend jaar dus duidelijk even beter opletten, wat de uienvliegtijd is, of onder een net zetten.

Toen in 2019 de preimineervlieg toesloeg in Diana's mooiemoestuin, en de mijne, en in de rest van Nederland, heb ik mineervliegengaas aangeschaft, met mazen van 0,8 x 0,8 mm. Dat heeft sindsdien heel goed geholpen om mijn uien schoon te houden. Het nadeel van gaas is wel dat het geen gezicht is.

Ik maak me ook wel zorgen nu om mijn knoflook, die staat er naast.

Komen uienvliegen daar ook op af?

Ja, ze komen af op alle alliums - maar knoflook is niet de favoriet. Toevallig moest ik gisteren een heel rijtje lente-uitjes opruimen die ook van dezelfde ellende waren omgevallen.

Hier op het forum is al veel over deze plagen geschreven, en waarschijnlijk vind je met de zoekfunctie de informatie die je zoekt.

Succes met verdere plannen!

Geplaatst:
1 uur terug, Vinky zei:

Het nadeel van gaas is wel dat het geen gezicht is.

Ja, daarom probeer ik zonder, wel helaas met wisselend succes, wil je echt zeker spelen heb je gaas nodig. De uien of preivlieg van @Rookie is evenwel niet hetzelfde als preimineervlieg bij Diana. De uienvlieg (een stukje groter) vind ik zelf nog iets erger, bij de uienvlieg worden de wortels en basis aangetast, je vind de maden vaak onderaan, waardoor die en vaak ook heel de bol wegrot en je niks meer kan gebruiken. Bij een aantasting door preimineervlieg welke ook op alle alliums kan voorkomen groeit de ui of knoflook er gewoon nadien vaak door als hij al groot genoeg was, waarbij de pop nadien in de buitenste schillen en/of schacht zit, nooit aan de wortels en vaak de rest van de ui gewoon bruikbaar is, bij knoflook zijn zelden de tenen aangetast. Ze zit hier even vaak in prei of look of ui.

Als je goed kijkt op de foto die ik gepost had in foto's van je oogst bij de knoflook zie je bij enkele de resten van een aantasting van de preimineervlieg met evenwel weinig gevolg voor de tenen en bewaarbaarheid.

Bovenaan, enkel in stengel, onderaan is de buitenste beschermende schil gescheurd, maar zijn de tenen nog goed.

preimineervlieg.jpg

Geplaatst:

Wat jammer @Rookie . Daar heb je ze niet voor in de grond gezet. Hopelijk volgend jaar beter!

Ik heb vandaag mijn uien geoogst omdat er 1 een bloemknop kreeg. Dus voor de zekerheid maar alle 9 geoogst. Foto staat bij het topic van foto’s van je oogst. Ze hadden iets groter gekund, maar ben tevreden met mijn oogst.

Geplaatst:

Goh @Gitta , wat zonde dat je alles geoogst hebt. Bloei is geen besmettelijke ziekte en duidt ook niet op ondergronds geschrans van larven die van de ene ui naar de andere wandelen.

Ik begrijp je opmerking niet zo goed:

24 minuten geleden, Gitta zei:

Dus voor de zekerheid maar alle 9 geoogst.

Voor welke zekerheid?

Elk jaar heb ik ook wel een paar uien die willen bloeien (op de 200) en die eet ik dan lekker op en laat de rest doorgroeien.

Maar: de uien op je foto zien er lekker uit dus geniet er van!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.