Geplaatst: 14 uren geleden14 u Ik lees af en toe dat je planten ook kunt afharden door ze in de kas te zetten.Is dat alles?Je zet ze gewoon in de kas en dat is het dan?Ze moeten toch ook aan de zon wennen en aan de wind?Dan blijf je toch nog steeds alles naar buiten gooien en weer naar binnen brengen?Misschien mis ik iets...
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Waar lees je dat? Om wat voor een planten gaat het dan? In de kas (eentje van glas dan..) is bijvoorbeeld juist vaak teveel zonlicht en dan verbleken/verbranden de bladeren als ze daar niet aan wennen. Dingen die in de kas komen te staan, zaai ik tegenwoordig gewoon direct in de kas. Zo hoeven ze niet te wennen want ze zijn er al. En buitenplantjes zaai je het beste buiten, zo kunnen ze dat ook gewoon al meteen aan. Dat kan natuurlijk wel eerst in kleine potjes op een plek waar ze wat beter beschermd zijn tegen slakken of vogels of een enkele hele koude nacht. Dus op een tafel of stelling tegen het huis ofzo. Ik weet dat het bij jou nog een stukje kouder kan zijn, maar veel dingen kunnen daar best wel tegen. Als ze het maar gewend zijn, en langzaam konden kiemen en groeien. Het gaat dan allemaal niet snel, zoals in de kamer op warmtematjes, maar wel zonder een boel gesleep en gedoe. facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Auteur Ik lees in een artikel over afharden van Floor Korte (die toch wel een autoriteit schijnt te zijn in Nederland:"Heb je een kas? Zet de planten een week vooraf dan daarin en plant ze daarna uit".Dan denk ik met mijn simpele hoofd, dat daar toch iets niet klopt.Het gaat om mijn tomaten, paprika's en natuurlijk de courgettes, komkommers en die meuk.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik hard wel af in de kas en dan ook via de patsboem methode 😀Mijn hoofdreden is dat ik door de week gewoon geen goede momenten op de dag heb om het zachtjes te doen. En eigenlijk ook wel wat beters te doen heb.Anders dan de kas van @Jorieke123 volgens de drone foto's staat die van mij in het voorjaar deels in de schaduw van ons huis en later in die van de appelboompjes die er tegenaan staan. Verbranding komt zelden voor en de planten groeien er wel overheen als er wat bladschade is. Ik wacht wel zo lang mogelijk voordat ik de boel van binnen in de kas breng. Observeren en relativeren kun je leren.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Jorieke heeft helemaal gelijk ermee. Een aantal planten (kolen e.d.) kunnen koude hebben en die kun je gewoon buiten zetten. Door de drukte staan er ook een paar koolplantjes buiten op het bankje op het terras. Jij kan ze bij de voordeur zetten waar de zonnebloem staat, daar kun je een tafel neerzetten en misschien er wat voor hangen als daar de wind op staat.Ik was verbaasd met mijn Afrikaantjes die ik buiten had staan onder het half overdekte gedeelte bij de garage en die doen het heel goed. Terwijl ze zeggen: pas met 15 mei buiten zetten. Die ik binnen had in perspotjes (dus warm) kwamen niet op. Ja wat woldistel zegt ligt het er ook aan wat voor kas je hebt en hoe het staat. Mijn foliekas bv. krijgt 's middags nu de zon en dan zet ik alles open, daarvoor laat ik alles nog dicht, of alleen de deur met gordijnen. Maar mijn planten zijn al afgehard op het terras, maar omdat ze nog niet naar buiten kunnen zet ik ze overdag buiten en 's avonds naar binnen. Maar sommigen ga ik toch echt de 15e op zijn plek zetten, dan kunnen de andere planten afgehard worden.Ik heb nu 3 series. Die in de kas en uit de kas staan. Planten van binnen die overdag naar buiten gaan. En dan nog 40 potten in de kast, die nog groeien of al groot zijn, maar nog geen plek heb voor afharden. Bij mij staan ze op de tafel op het terras en op 2 stoelen ervoor. Vol.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Niet perse teveel licht, maar vooral teveel UV licht, Huiskamer glas heeft namelijk in principe UV filters. Te heet kan ook, afhankelijk van wanneer je naar de kas brengt. En ja afharden/wennen betekent ook weer naar binnen en herhaling, ook bij kas. Waarschijnlijk kan je ze wel sneller laten staan. En wind tja, ze worden niet sterker van een paar keer een (paar) uur(tjes) in de wind staan. Dat vereist wel wat langer, maar ook niet te harde wind of vlagen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik voel wat wat voor de patsboem methode van @woldistel .Die kolen staan natuurlijk allang buiten, die zijn nooit binnen geweest.En voor de rest ga ik echt niet elke dag met de planten van binnen naar buiten en weer terug te gaan lopen sjouwen.Zodra de nachttemperaturen wat omhoog gaan, gaan de planten naar de kas.Vanuit de kas naar buiten en naar binnen is 1 meter, dat vind ik niet zo erg, dat hoeft dan minder vaak en kunnen ze eerder buiten blijven. 1 uur geleden1 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Afharden in een echte kas is natuurlijk heel wat anders en veiliger denk ik, dan in zo’n pop up kasje als ik heb. Maar de tomaten staan er alweer wat nachten en dagen in en het gaat prima. Ze groeien uitstekend. De verwachte nachttemperaturen zijn alweer wat naar boven bijgesteld, dus komend weekend gaan ze de volle grond in. Er verandert namelijk niet zoveel meer tot aan half mei. Hier dan.Als de tomaten de grond ingaan, nemen dezelfde dag de pompoenen, courgette en komkommer de plaats in het pop up kasje in. Na 1 week (toevallig op vrijdag 15 mei) gaan die ook de volle grond in.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.