Geplaatst: 2 uren geleden2 u Drie recepten met rabarber en yakon. Gisteren had ik rabarbersap gemaakt - en hield ik flink wat pulp over. En vanmorgen vond ik nog een stuk of wat yakon knollen waarvan ik het bestaan was vergeten. Die probeerde ik te slowjuicen, maar omdat ze zo oud waren kwam er nauwelijks sap uit. Toen had ik dus yakonpulp. Aangezien yakon een beetje zoet is, heb ik beide gemengd. Dát is lekker! De zoetheid van de yakon neutraliseert het heftige zuur van de rabarber, maar de frisheid en een lichte zure smaak vande rabarber blijft. Dit is een blijvertje, ik ga volgend seizoen hier speciaal knollen voor kweken en overhouden. Helaas dit jaar geen yakon.Rabarber-yakon moes (hoeveelheid variabel)rabarberyakonkaneel (optioneel)suiker of zoetstof (optioneel)gember (optioneel)citroensap (optioneel)Snijd de rabarber in stukjes, was deze, en doe met aanhangend water in een grote pan. Was en schil de yakon, en snijdt deze in kleine stukjes (kleiner dan de rabarber ivm kooktijd), en voeg toe. Voeg een bodem water toe om aanbranden van de yakon te voorkomen. Breng al roerend aan de kook (pas op voor spetters!), en zet het vuur dan laag. Laat sudderen tot de rabarber en yakon zacht worden en de rabarber uit elkaar begint te vallen. Roer regelmatig want yakon brandt snel aan, als je yakonknollen al ouder zijn is dit effect nog sterker. Maak fijn met een staafmixer, breng op smaak met kaneel en/of gember (poeder of vers geraspt), en eventueel suiker of een zoetstof naar smaak, en laat nog even nasudderen zodat de smaken zich mengen. In de koelkast enkele dagen bewaarbaar, vries eventueel in porties in. Heet in een gesteriliseerde pot kan ook, indien je voldoende echte suiker hebt toegevoegd. Dan is wat citroensap voor de houdbaarheid extra aan te bevelen. Of maak er met Marmello of geleisuiker jam mee. De andere recepten volgen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Klinkt als een goede combi. Is er in jouw buurt niemand die Yakon kweekt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Niet dat ik (nu) weet. Niet op ons moestuincomplex alvast. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 48 minuten geleden48 min Ik heb het recept alvast opgeslagen. Ik ben bezig met Yacon en die gaat over een week de grond in. Maar nu is het seizoen van de rabarber voorbij, dus ik zal de Yacon uiteindelijk moeten invriezen?
Geplaatst: 8 minuten geleden8 min Auteur Recept 2: rabarber-yakon energierepen.200g rabarber-yakon moes150g havermout of boekweit60g gehakte noten - amandel/walnoot/pecanoot50g pitten/zaden - zonnebloem/pompoen/sesam1 eetlepel MCT of andere neutrale olie óf 2 eetlepels notenpasta1 eetlepel lijnzaad of chiazaadstukje gember gerasptkaneelhoning/suiker/zoetstofsnuf zouttheelepel bakpoederMaak een rabaraber-yakon moes zoals hierboven beschreven. Laat de rabarber-yakonmoes enigszins indikken, je wilt starten met een redelijk stevige moes, geen natte kledder. Voeg de havermout of boekweit toe. Meel neemt meer vocht op dan bijvoorbeeld havermoutvlokken of boekweitkorrels, beide kan, pas eventueel de hoeveelheden wat aan. Rasp de gember door de massa. Voeg de MCT olie of notenpasta toe, notenpasta geeft wat meer structuur (wij gebruikten olie omdat de moes al tamelijk solide was, van pulp immers) en roer erdoor. Voeg daarna de noten, pitten, bakpoeder, zout en chiazaad/lijnzaad toe en roer goed. De puree/het deeg moet hierna stevig maar smeerbaar zijn. Als ze te nat is, kun je wat extra havermout of boekweit toevoegen, of 10 minuten wachten tot de chia of lijnzaad voor indikking hebben gezorgd. Breng op smaak met kaneel en zoetmiddel. Vul vormen van repen, een brownievorm of een cakeblik met de massa, duw enigszins aan. Bak 30 min op 160. De reep moet droog maar nog een klein beetje elastisch zijn, laat eventueel nog iets langer bakken. Laat helemaal afkoelen (wordt harder). Als je een cake- of brownievorm hebt gebruikt: snijd in stukken. Het resultaat houdt qua consistentie het midden tussen een harde zadenreep en een zachte plak cake. De repen zijn enkele dagen houdbaar in de koelkast. Of vries ze in. Ze smaken een beetje naar appelmoes. 5 minuten geleden5 min aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zojuist1 min Auteur 43 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:nu is het seizoen van de rabarber voorbij, dus ik zal de Yacon uiteindelijk moeten invriezen?Dat kan. In dat geval zou ik moes invriezen, aan de dikke kant. Ik had zelf de knollen overhouden deze winter, in een matig verwarmde kamer. Ik was ze eerlijk gezegd vergeten. Maar daarom waren ze wat uitgedroogd. Eigenlijk is het een geïmproviseerd recept dat heel lekker uitpakte. Zo lekker, dat ik wel moeite wil doen het nog een keer te maken, al zijn deze groentes niet tegelijkertijd beschikbaar qua oogst. Ik overweeg ook een limonade of siroop versie, dat kan hiervan niet meer omdat dit al van de pulp was. Maar ik heb nog een klein beetje yakonstroop, misschien inkoken met rabarbersap (waar ik toch al limonade van wilde maken). Ik vind het echt een top-combi, vooral met gember erbij. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.