Geplaatst: 1 uur geleden1 u Beste forumleden,Ik ben hier nieuw en ben erg benieuwd of jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik ben vast niet de eerste met dit probleem. Ook al wat rondgezocht op t forum, maar zonder een concreet antwoord.Het volgende: ik heb zojuist mijn nieuwe kas ontvangen van bijna 4 meter lang en 3 meter breed. Er zit een een metalen funderingsframe bij welke je volgens de fabrikant in de grond kan vastzetten door de hoeken in beton vast te zetten. Dus ik vermoed een soort pennen waar je dan beton omheen stort. Nou is dat te overzien, maar vroeg ik mij af of de chemicaliën in betonmix niet schadelijk zijn voor de moestuin. Wat is jullie ervaring? Heeft iemand anders de kas op deze manier zo vastgezet? Heb je daarbij een bekisting voor het beton gemaakt? Bij voorbaat dank voor het meedenken!Mvg,Justin
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hoi welkom.Beton is in principe niet giftig of direct schadelijk voor de moestuin. Het bestaat namelijk uit gewoon wat zand, grind en cement. Cement zelf is een fijn poeder dat als bindmiddel dient. Het wordt gemaakt door het verhitten en vermalen van natuurlijke grondstoffen.De belangrijkste ingrediënten zijn, Kalksteen of mergel (oud dode diertjes die bestaan uit calcium) Klei, leem of leisteen, Gips (wordt toegevoegd om het uithardingsproces te regelen.Wel kan vers beton de bodem wat alkalisch maken, waardoor de ph waarde veranderd. Maar dat spoelt naverloop wel uit.Wil je het netjes doen zoals iedereen vroeger deed, dat bouw je wel een bekisting om een nette fundering te krijgen voor de betonblokken.Maar tegenwoordig staat op de zak, graaf een gat, zet de paal er waterpas in, mix het beton en giet het in het gat en drogen maar... en je bent klaar. Zou zelf wel een bekistingkje maken om er een mooi blok van te maken. Kost je wel een dag of wat meer werk om bekisting te maken en het na het drogen weer weg te halen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Als bekisting kan je ook pvc rioolbuis gebruiken die laat je dan zitten dat werkt sneller en makkelijker.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.