Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten blad wordt geel en neusrot

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi

EEn vraag tomatenplant welke staat in verse moestuinbak aarde van Pokon is erg licht van kleur zie bij eerste foto wat donker blad van een tomaat ernaast (gekweekt in oude potgrond van slabonen met compost moestuinmest van ekostyle en lava meel.....deze zien er beter uit)

Vooral onderaan is hij erg licht geel, zie los blad er zitten ook wat lichte vlekken in de bladeren.

Hij staat sinds ong. 6 weken in deze bak ong. 2-3 wkn terug calcium gegeven, had toen echter al 1 tomaatje met neusrot.

Krijgt vanaf ong. 9.00u zon tot 0ng 15u krijgt zonbescherming en vold. water

Iemand enig idee....bedankt

1000000793.jpg

1000000788.jpg

1000000791.jpg

1000000794.jpg

1000000795.jpg

1000000796.jpg

• rorror heeft de titel gewijzigd in Tomaten blad wordt geel en neusrot
Geplaatst:

Het egaal geel worden, te starten van onderen duidt o.a. op stikstofgebrek, de plant haalt voedingsstoffen uit de onderste bladeren voor verdere groei, ik ken jouw specifieke grond van pokon niet, maar als ik online kijk bevat hun normale potgrond voeding voor 60 dagen. Bijvoeden met een evenwichtige voeding/meststof is wel aan te raden voor sterke groeiers zoals tomaten in pot.

Geplaatst:
  • Auteur

de grond bestaat uit Deze biologische moestuinmix is samengesteld uit 100% natuurlijke en hoogwaardige grondstoffen zoals tuinturf, vermiculiet, compost, houtvezel en biologisch gecertificeerde meststoffen. Deze combinatie zorgt voor een luchtige en vruchtbare voedingsbodem waarin plantjes optimaal kunnen groeien. Ook is er Pokon plantversterker toegevoegd aan deze mix wat ervoor zorgt dat de wortels sterk worden en de plantjes beter bestand zijn tegen ziektes en plagen.  
 Ook bevat deze turfvrije mix 4 maanden lang voeding voor jouw plantjes. Toegevoegde mest: Pokon EKO-Mix 10-4-4

De mest bevat dus 10 N 4 P en 4 K, wat ik zo lees op internet hoort kalium hoger te zijn dan stikstof en ik lees N gebrek: De oudste bladeren kleuren geel dat klopt dus Maar de hele plant ondervind een groeiremming , bladeren en knoppen blijven klein en groeien aan korte twijgen dat herken ik niet. ????????????

Geplaatst:

Neusrot is een (calcium(opname) gebrek. Ook volgens Pokon. Dus kalk toevoegen (eco mix is blijkbaar niet een kalkbasis meststof?). Grond kan door uitdroging ook te lage pH waarde, dan ook kalk toevoegen. Maar het kan dus ook een gebrek zijn door falende opnname/transport naar celwanden. Dan juist niet toevoegen.

Dit komt dus weer door

• Vochtstress: Door te weinig of juist te onregelmatig water geven kan de plant het calcium niet goed transporteren naar de vrucht.

• Verstoorde opname: Een te hoge concentratie zouten (voeding) in de bodem of een verkeerde zuurgraad (pH) belemmert de opname van calcium.

• Te snelle groei: Bij extreme hitte groeit de plant te snel, waardoor het calcium niet snel genoeg in de vrucht gepompt kan worden.

@rorror Als ik het mij goed herinner kan neusrot door Calciumgebrek, ook komen door disbalans/gebrek kalium?

aangepast door donaldk

Geplaatst:

10-4-4 is al geen evenwichtige voeding maar een stikstofrijke, dus je zou dat inderdaad niet verwachten die gele bladeren. Ik zou eerder iets in de genre van verhouding 2/1/1,5 zien als neutraal. Tenzij men natuurlijk extra stikstof toevoegt voor het compenseren van de stikstof onttrekking door de houtvezels of aanverwanten. Ik kan alleen maar meegeven dat deze plant een gebrek vertoont, de reden waarom de plant dit niet uit de grond kan halen kan meerdere reden hebben, meestal gewoon om dat er te weinig beschikbaar is zoals voorheen gezegd of omdat de wortrels het om een of andere reden niet kunnen opnemen, te droog, te nat, Ph ....

Er zitten ook wat tegenstrijdigheden in hun tekst,

Deze biologische moestuinmix is samengesteld uit 100% natuurlijke en hoogwaardige grondstoffen zoals tuinturf.

Ook bevat deze turfvrije mix 4. Wat de plantversterker juist inhoud kan ik niet direct vinden bij deze mix. In een andere van hun wordt een plantenversterker wel vermeldt als 0.5% Si. Een goede voeding heeft echter wel een heel pak meer micronutriënten.

Geplaatst:

@donaldk te weinig calcium in de grond is bijna nooit de reden hier in Nederland en België voor neusrot. Kalium en calcium moeten inderdaad in evenwicht zijn, teveel van het ene verhindert de opname van de andere.

Geplaatst:

@redzebra, wel als je biogrond zonder toegevoegde kalk gebruikt (is dit het geval?). Standaardpotgrond gebruikt 'toegevoegde meststoffen op kalkbasis'. In najaar kan neusrot ook komen door constant regen en verzading potgrond door de regen, dan is er kalkopname gebrek. Door te droog heb ik minder ervaring mee.

Geplaatst:
3 minuten geleden, donaldk zei:

@redzebra, wel als je biogrond zonder toegevoegde kalk gebruikt (is dit het geval?).

Daar heb je een punt, het zou betekenen dat Pokon alleen maar de basiselementen toevoegt. Te droog kan ook een groot probleem zijn voor de opname van Calcium.

Nu Kleverhof heeft daar ook een paar uitgebreide tests gedaan over meerdere jaren, calcium toevoeging maar ook meting wat er daadwerkelijk in de grond zit. Conclusie is toch dat dit sterk bepaald wordt door omstandigheden en variëteit van tomaat en niet door een gebrek aan calcium in de grond. https://www.youtube.com/watch?v=Zobfrz7CT3g

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.