Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blad aardbeien afknippen na oogst eenmaaldragers (juli-aug)


Geert1

Aanbevolen berichten

Beste tuinders, mijn bed eenmaal dragende aardbeien / junidragers is klaar met de productie van aardbeien. Nu las ik een tijd geleden in een boekje dat je het oude loof tot op 8-10 cm boven het hart moet afknippen zodat het hart van de plant blootgesteld wordt aan zonlicht. Dat zou volgens het boekje helpen om de opbrengt het komende jaar te verhogen. Ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat de eenmaaldragers hun bloemtrossen nu al aanleggen?

 

Knippen jullie (experts met ervaring) ook het loof af van eenmaal dragende rassen na de oogst of is bovenstaande tekst achterhaalde kennis? Ik lees deze werkwijze namelijk niet overal en zie het ook niet iedereen doen op het tuinderscomplex. Doe ik dat best nu of wacht ik beter? Nog andere tips en trucks over het hoe, wat en wanneer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben niet echt een aardbeienexpert, heb ook doordragende aardbeien.. Dus kan je ook geen advies geven over dat gedeelte, afknippen van blad enz..

Maar ik ga er van uit dat ze nu nog Niet hun bloemtrossen voor volgend jaar geven/aanleggen.. immers moet de winter nog komen en zullen ze vast wel buiten blijven staan (dus de plant "afsterven" door de kou)..

Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd heb/bedenk hihi... wellicht hebben andere nog wat meer ervaring/advies voor je..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na oogst gaat hier al het blad eraf van de 1 maaldragers, eventuele uitlopers mogen eraan blijven.

Als je die vandoen hebt!

 

Zo verwijder je oud blad, ziek blad en eventuele insecten en eitjes!

Rot blad liggend op de aarde kan je zo ook meteen mee verwijderen, eventueel de aarde een beetje proper maken = licht harken.

Je kan ook als het nodig is wat licht bijvoeden!

 

Na 1.5 week is er volop nieuw blad.

 

Tegen de vorst is het toch het beste de aardbeien af te dekken met vliesdoek of dergelijke, als het maar ademt, dus geen dichte plastiek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Meegosh. Ter aanvulling. De aardbeienplanten leggen deze zomer en najaar de knoppen aan voor de bloei van het volgende voorjaar. Eenmaaldragers helemaal, die kunnen niet anders. Doordragers zijn eigenlijk doorbloeiers. Zie het vergelijk met rozen ( familie )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ergens heb ik gelezen dat je de aardbeiplanten in het najaar of augustus moet ontdoen van teveel aan blad e.d. om te voorkomen dat je een volgend jaar teveel blad en teveel bloemen hebt, waardoor de aardbeien te klein blijven. Nu heb ik dat niet gedaan. Kan dat komend voorjaar na de vorstperiode ook nog of zijn er dan al teveel bloemen gezet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze nu niet meer afknippen maar alleen dood blad verwijderen.

 

Hier zijn in augustus twee eenmaaldragersaardbeibedden van twee jaar oud verschillend gedaan:

- bed 1 is niet afgeknipt, wel geschoond en van compost, beetje kali en mestkorrels voorzien

- bed 2 met dezelfde aardbeien is geknipt op 5 cm boven het hart en heeft ook compost, beetje kali en mestkorrels gekregen

 

bed 2 stond er al snel beter bij dan bed 1, veel groen fris blad dat er veel langer goed bleef uitzien. Ik ga er dan van uit dat die planten ook een betere bloemaanleg hebben en hopelijk meer/betere vruchten geven. Op dit moment is er weinig verschil te zien tussen de twee bedden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo : laat je volgend jaar nog eens het verschil weten ?

Volgens mijn gevoeg gaat het bed waar je alles afgeknipt had nu veel kracht kwijt zijn. het heeft namelijk allemaal nieuwe bladeren moeten maken om te kunnen overleven , en zal veel minder energie over gehad hebben om bloemen te maken.

Ik gok dus op bed 1 die meer vruchten zal dragen dan bed 2.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ja Robo....wat zijn je bevindingen?

(Ben zelf een eenzame niet-knipper in deze buurt. Had volop en erg mooie aardbeien op het nieuwe bed. Wilde het mijn opvallend mooie plantjes niet aandoen om ze kaal te knippen. )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, om eerlijk te zijn: niet heul veul verschil, het geknipte bedje gaf iets meer oogst dan de ander, de grootte van de vruchten was vrijwel gelijk

 

2012 schoonmaken: het geknipte bedje was natuurlijk wel schoner de winter in gegaan, met elk plantje een zes-tiental nieuwe blaadjes, en het schoonmaken was makkelijker (alles kon weg) dan het niet-geknipte (daar moet je de zooi er tussen uit vissen)

 

2013 groei: na de winter ongeveer gelijke groei en bloei in een heel koud voorjaar; de bloemaanleg was bij beide goed gegaan in aug sept 2012 verder was er een normale plantontwikkeling in 2013, geen ziekten

 

2013 oogst: we hadden dit jaar sowieso minder aardbeien dan het jaar ervoor zo'n 4,5 kg tegen 7 kg vorig jaar, waarvan zo' n 2,5 kg van t geknipte bedje; opvallend weinig botrytis in beide bedjes

 

samengevat: bij mij maakte het knippen in 2012 niet veel uit voor de oogst in 2013, je hebt wel schonere planten en het opschonen van de bedjes is makkelijker. Het zou kunnen dat er bij een warm voorjaar andere zaken een rol gaan spelen zoals virussen die overwinteren e.d.

 

Ik heb nu één bedje (+-4 jaar oud) opgeruimd en het tweede bedje (3 jaar oud) geknipt; de Lambada's van aug 2012 zijn ook geknipt maar de nieuwe aanplant Korona's van aug 2013 natuurlijk niet; alle bedjes staan er tot nu goed bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

de korona's van 2013 geven mega, een kg of 7 inmiddels op 6 vierkante meter; ik ga ze weer knippen

 

het oude bedje met onbekend merk heeft mooie plantjes maar de paar kleine vruchtjes verdrogen zwart, ziekte? ik ga het veldje opruimen

 

 

de lambada's van 2012 hebben weer een mooi maar wat klein plantje gemaakt en ongeveer evenveel vruchtjes als vorig jaar 2013, maar wel kleiner; ik ga ze niet knippen maar extra verwennen met compost en wat mest en wat kali om te kijken of ze het volgend jaar, het 3e jaar, beter doen (er zaten mollen onder in 2013 dus de worteltjes hebben wel een tik gehad denk ik)

 

de uitloperplantjes van vorig jaar hebben het moeilijk gehad maar toch vrucht gedragen; die ga ik ook niet knippen maar verwennen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt geen blad afgeknipt, anders dan een schoonmaak van de bedden na de winter en dan knip ik wel oud blad af ja. Maar niet lopende het seizoen. De enige reden die ik kan bedenken is de reden die Borsalino geeft: tegengaan ziektes, eitjes rupsen oid. Maar eigenlijk heb ik hier niet veel last van ziektes, wel eens wát hoor, maar zo'n plant haal ik gewoon helemaal weg. Bedden hier staan nu hun 3e seizoen, dus sowieso gaat er een hoop op de schop.

Echt mega oogst dit jaar, eigenlijk gewoon te veel van het goede, ik geef erg veel weg. Wél her en der vrij veel rot, maar ik wijt dat toch eerder aan de omstandigheden dit seizoen, deze winter of whatever. Er zijn toch ook best véél variabelen om het ene jaar te vergelijken met het andere jaar, naast geknipt of niet, lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga binnenkort het bed van mijn naamloze eenmaaldragers tóch weer afknippen en een beetje bijmesten. Heb er een goede opbrengst van gehad. Zéker t.o.v. vorig jaar. Ik heb het idee dat er door het afknippen van oud blad de plant gestimuleerd word om meer kernen aan te maken. Bovendien ben ik dan ook van al die uitlopers af want die maken ze in grote getale aan momenteel en ik heb al genoeg stekjes voor vernieuwing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

even uppen:

de korona's gekocht als plantje bij Duivenvoorden in 2013 hebben heel vreemd gedaan: heel veel kleine aardbeien en ze kwamen laat op gang, de planten zagen er nochthans prima uit tot na juni, toen werd alles wel erg snel bruin

ik ruim dit veldje op en het gaat niet op de compost

 

de elianni's uit 2014 waren top: 7 kg uit een veldje, heerlijk van smaak

 

de lambada's uit 2012 deden het nog wel aardig, niet veel maar lekkere redelijk grote vruchten, ik probeer het nog een jaartje

 

ik maak nu nieuwe veldjes van uitlopers van elianny en lambada en heb een nieuw veldje korona gekocht

 

ik knip dit jaar niet maar maak wel alles schoon, das meer werk dan knippen maar ik vermoed beter voor de bloemaanleg

 

edit: volgens Sjef zouden ze toch te weinig water hebben gekregen tijdens ons droge voorjaar: notetoself: regelmatig checken op water in 2016

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar een Elsantaveldje mogen ruimen. Tweede jaar, niet goed opgekomen, niet kort geknipt vorig jaar, na de winter pas oud, verdroogd blad verwijderd. Veel plantjes zijn na het uitkomen verdroogd, en wat een beetje groeide, droeg kleine aardbeien en kreeg amper uitlopers. Ik had ze aangeplant tegen een rododendronhaag op het perceel van de buren. Zal wel meegespeeld hebben: in de winter komt daar weinig zon en ligt de grond erg nat - het was ook een natte winter, in de zomer ligt de grond daar eerder droog door die haag. En ik vind daar ook wel eens engerlingen in de grond.

Lambada deed het dit jaar beter maar had ook last van de extreme droogte (minder uitlopers en minder fris blad). Ze hebben wel enorm gedragen. Dat perkje had ik kort geknipt.

Omdat het blad er niet fris bij stond heb ik toch maar alles schoon geknipt (bij de plantjes die er nu pas 1 jaar staan), compost en wat mest gegeven. Het nieuwe blad staat er intussen mooier bij dan een paar weken geleden. We zullen zien wat het volgend jaar geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Heb jij juni dragers of door dragers? 

 

Je kan het blad omhoog binden, zodat de zon op de aardbeien kan vallen. Doen professionele telers ook. 

Het blad is nodig om suikers etc aan te maken. 

 

Hier een video van een teler. Hiet zie je het blad boven, en aadbeien beneden. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...