Geplaatst: 8 uren geleden8 u Hallo,Na een jaar meelezen op het forum, kon ik me niet meer inhouden en wil ik meepraten! Dus, hallo, aangenaam, ik ben Sannas.Sinds dit jaar ben ik aan de slag in mijn tuin die ik begin dit jaar bijna helemaal leeg heb gehaald (stond de verwaarloosde tuin van de vorige eigenaar). Ik plant sierplanten en eetbare planten vrolijk door elkaar en hou ook van bijzondere soorten uitproberen. Zo heb ik bijvoorbeeld de passiflora incarnata (maypop passievrucht) in een grote bak gezaaid. Ben benieuwd hoe die het doet in een Nederlands klimaat!Mijn seizoen begon met een cadeautje: bij het leeghalen van de tuin was ik vergeten dat ik vorig jaar een halve poging tot sla en radijsjes had gedaan en dat die waren doorgeschoten. Dus toen ik in februari wilde beginnen met planten, bleek ik al voorzien te zijn van mijn eerste oogst...Ik ben aan het experimenteren met welke planten ik leuk en lekker genoeg vind om te groeien. Klassiekers als courgette en tomaten komen zeker terug, maar ben ook blij met de koolrabi en pompoenen dit jaar. Helaas willen mijn tomatillos niet. Het zijn grote struiken met veel bloemetjes, maar ze zetten geen vrucht.Ik heb net een verhoogde border aangelegd gevuld met zand om daar te experimenteren met winterharde cactussen en vetplanten. De enige eetbare die er nu staat zijn de zeebanaantjes. Maar ik wil er ook de eetbare schijfcactus opuntia ficus indica neerzetten. En het schijnt dat je huislook ook kan eten? Heeft iemand dat ooit geprobeerd?Mijn tuin nu:Eerder dit jaar:
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Welkom! Je hebt al hard gewerkt, zie ik. Wat een heerlijke ruimte zo. Veel plezier met je tuin, en met ons 😉!
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Welkom! Leuk dat je van meelezer naar deelnemer bent gegaan. Alleen maar leuk. Je tuin ziet er prachtig uit. Leuk ook dat je voor cactussen in de tuin gaat. Hoe wil je dat van de winter doen? Groene groet en succes!
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Welkom hier! Ik wist niet dat er ook een eetbare cactus bestaat. Veel succes!
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Zojuist, Petrasmoestuin zei:eetbare cactusOh ja natuurlijk wel! Ik heb ze in Spanje een aantal keren geplukt aan de weg, wel met handschoenen aan.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur 22 minuten geleden, Mellie zei:Welkom! Leuk dat je van meelezer naar deelnemer bent gegaan. Alleen maar leuk. Je tuin ziet er prachtig uit. Leuk ook dat je voor cactussen in de tuin gaat. Hoe wil je dat van de winter doen?Groene groet en succes!Hoi Mellie, ik heb al jaren een andere schijfcactus in pot het hele jaar buiten. Strikt genomen zijn de vruchten daarvan ook eetbaar, maar met zoveel pitten dat ik het niet hoef. Zijn eerste winter had hij gelijk pech:De temperatuur is het probleem niet, maar vocht wel. De schijfcactus die ik nu heb, krijgt ook wat vorstschade als er water op de schijven opvriest, maar dat is minimaal.Dus ik zorg voor goede afwatering door ze op bijna puur zand te planten (met een beetje moestuingrond voor de voeding). Misschien dat ik het eerste jaar een plastic bol erover zet bij vorst, maar ze zouden het zo moeten doen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Welkom Sannas! Mooie ruime tuin heb je en wat leuk dat je van die bijzondere dingen probeert. Verbazingwekkend dat zo’n cactus onze winters overleeft, dat had ik niet verwacht. Veel plezier hier en vooral natuurlijk in de tuin!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.