Jorieke123 Geplaatst: 4 maart 2014 Auteur Geplaatst: 4 maart 2014 Nee hoor Bit Een ooilammetje verkopen we voor 250 à 300 euro. Een ram voor flink minder, tenzij hij echt mooi is en dus voor de fok kan worden ingezet. Vrij prijzige schaapjes dus Eigenlijk zonde om op te eten. En daarom hebben we voor het vlees nu ook wat merkloze schapen lopen. Dan komen we niet alsnog in de verleiding om ze te verkopen De wol levert zo ongeveer nix op (per kilo, aan handelaren), dus daar doen we zelf dan wat mee. Of we kennen mensen die er wat mee kunnen en dan ruilen we wat Verder maaien ze natuurlijk de stukken gras waar we geen varkens houden, anders zouden we nog meer varkens moeten nemen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jokat Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Jorieke, jij bent een gelukzak met zoveel mooie natuur rond jou en je boerenstiel !Ik ben zelf als kind bij grootouders' boerderij op vakantie geweest, het blijft me een heel leven bij. Zalig ! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 april 2014 Auteur Geplaatst: 13 april 2014 Vanavond halen we 3 flessenlammetjes op. Ze lopen bij iemand hier in de buurt waar we ook brood van krijgen voor de varkens. Hij heeft wat weinig tijd om de lammetjes elke dag op bepaalde tijden te voeren, en ik heb natuurlijk altijd zoveel tijd over Maar dat gaat helemaal goed komen, daar maken we gewoon tijd voor. En dan hebben jullie op de MTFD nog wat superschattigs om te knuffelen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Paaseitjes en lammetjes..het echte lentegevoel! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 april 2014 Auteur Geplaatst: 13 april 2014 We hebben ze net opgehaald, het zijn brilschapen. Leuke diertjes, ik maak morgen foto's. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Geplaatst: 14 april 2014 Zo zien ze er uit, het zijn er dus 3. 2 vrouwtjes en een mannetje. De oudste is 5 weken oud, de jongste 2. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
T0M Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Wat een dotje. Deze kan nog cariëre maken bij Disney. Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Geplaatst: 11 februari 2015 Zo, dit weekend hebben we ons laatste schaap verkocht (die we trouwens ook als eerste hadden gekocht, dus dat was een mooie afsluiting). We hadden er de afgelopen tijd veel gedoe mee, en ze zijn ook gewoon niet lekker (vinden wij dan). Geef ons maar een varken! Veel makkelijker om te houden, niet allemaal van die moeilijke parasieten en maden in vachten enzo. Je hoeft ze niet te scheren, niet te bekappen, en nog meer voordelen. Nu hebben we dus meer ruimte voor varkens! De 1e schapenwei is al kapot gemaakt door een stuk of 12 van die ploegers. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Dus je hebt ze helemaal niet meer ?? Jammer ! Die vriendin van me, Barbara in Hengelo, zit er over te denken om 2 of 3 schaapjes te houden, maar jij bent, over het geheel gezien, niet zo positief dus ?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Geplaatst: 11 februari 2015 Nee Nynke, al hebben we dik 4 jaar wel plezier van ze gehad hoor. Ook weinig gedoe al die tijd. Maar het bleek toen al wel dat we erg moeilijk van ramlammetjes af kwamen, we ze zelf niet lekker vonden om het vlees te eten. En de slachtkosten relatief hoog zijn, als je ze slacht voor de honden. Veel vlees zit er namelijk niet aan. Niet genoeg in ieder geval. En echte vleesschapen zagen we niet zitten, we hoorden nare verhalen over slecht bevallen. En het ras dat wij hadden, had daar totaal geen last van.Maar goed, afgelopen jaar hadden we veel moeite om de ram van zijn hoefrot af te krijgen. We hebben teveel 'aanvallen' van aasvliegen gehad, die maden vreten je schaap op waar je (zo ongeveer dan...) bij staat. Als je ze bijvoert, dan worden ze erg irritant en gaan ze steeds staan blaten als ze je zien (vooral ook de flessenlammeren). Maar als je ze niet bijvoert dan worden ze niet echt goed tam, en moet je enorm gaan lopen vangen als je eens naar hoeven of vacht moet kijken. Nou ja, en zo nog wel meerdere redenen eigenlijk. Varkens zijn gewoon zoveel leuker en lekkerder en makkelijker(der) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Klinkt als een duidelijk verhaal en een weloverwogen besluit !!! Quote
Erny Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Begrijpelijk, maar wel jammer, want ze waren wel mooi voor de sier... Quote
Piroska Geplaatst: 11 februari 2015 Geplaatst: 11 februari 2015 Ondanks je verhaal Jorieke, wat mij wel heel begrijpelijk in de oren klinkt, ga ik het toch proberen. Vandaag een lam uitgebeend die we van vrienden kregen en heerlijke koteletjes gegeten. Yummie dat vind ik dus WEL erg lekker. Hierdoor toch besloten een lam of 3 te kopen en te kijken hoe het gaat. Ik denk over een maand of anderhalf dat we ze gaan kopen. Het zijn Romanov;s Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jane Doe Geplaatst: 12 februari 2015 Geplaatst: 12 februari 2015 Als je bang bent voor moeilijke geboortes, zijn swifters een mooi ras (Texelaar x heideschaap).Maar als je de goede Texelaar lijn neemt en selecteerd kan ook. Schapen geven werk, ontwormen, klauwtjes snijden en scheren ja daar kom je niet omheen. Anders krijg je nog meer werk. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2015 Auteur Geplaatst: 12 februari 2015 Ik wil ook zeker niemand afraden om schapen te nemen hoor Klinkt goed Piroska, ik wens je veel succes Ergens lammetjes vandaan halen en die aan het eind van het jaar slachten, is ook alweer een heel ander verhaal. Dat zou ik nog wel zien zitten. ALS we ze zelf lekker zouden vinden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 12 februari 2015 Geplaatst: 12 februari 2015 Heb gewerkt op een schapenboederij met Texelaar en swifters, waren geen paar 100 meer 1000 en dan aflammertijd. Voor veterinaire opleiding, was een prachtige tijd. Geen een lam verloren, zelfs een prachtige ram na veel moeite gezond en wel ter wereld mogen helpen. Is een dekram geworden, was mijn grote vriend volgde me overal. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.