Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitbomen in tuin op het noord-westen


bio-fee

Aanbevolen berichten

Mijn voortuin is zo'n 7 meter breed en een metertje of 4 diep. Hij ligt op het noord-westen. Het lijkt me leuk om daar 2 wat kleiner blijvende fruitboompjes in te hebben, het liefst appel maar iets anders zou ook mogen.

Alleen... er komt dus niet superveel zon. In de winter sowieso erg weinig, en zoals nu in de zomer ik denk pas vanaf een uur of 4 (weet het niet precies, ik zit altijd in de achtertuin, hihi). Ik geloof dat er ook 's ochtends heel vroeg vanaf de zijkant soms wat zon inkomt.

 

Is dit te weinig zonlicht om fruitbomen te kunnen zetten en te verwachten dat ze dan ook daadwerkelijk vruchten gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een appelboom zal moeilijk worden met zo weinig zon. Je zou het eens kunnen proberen met een vroegrijpend zomerras zoals bijvoorbeeld Discovery, Beauty of Bath of Perzikrode zomerappel.

 

Morel (zure kers) daarentegen gaat zeker lukken op het noordwesten. Bijkomend voordeel is dat deze bomen niet erg groot worden. De boomvorm van een morel is helaas wel een beetje rommelig. Daarmee bedoel ik dat de takken wat sprieterig, hangend en verkalend zijn. Wellicht is dat een bezwaar omdat de boom in de voortuin moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zure kers, dat ken ik eigenlijk niet... Is dat wat anders dan de kersen die in de supermarkten liggen? Ik neem aan van wel, want die zijn zoet...? Het klinkt een beetje vies namelijk, zure kers... hihihi.

Wat kun je doen met zure kersen, zó opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm ik was er al bang voor dat ze niet geschikt waren om zó uit het vuistje te eten...

Dan zet ik liever een zoete kersenboom in mijn achtertuin.

 

Ik zal eens kijken naar de genoemde appelboomrassen.

 

Zouden er evt. ook nog andere fruitbomen in mijn N-W tuin kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben aan de hand van de vragen van jou en vele andere een artikel begonnen over een fruittuin in de schaduw. Ik heb nu zelf een jaartje een stuk fruittuin op het Noorden en heb een mooi lijstje met fruitsoorten die er goed groeien:

 

http://fruitbomen.net/informatie/p/38/fruittuin-in-de-schaduw/

 

Het is nog work in progress!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé wat leuk Frank, dank je wel!

Om bv. een perenboom te leiden, dat had ik dan weer niet bedacht maar het klinkt wel logisch, omdat er dan meer licht bij kan komen.

 

Kun je appelbomen ook leiden? Dat lijkt me eigenlijk best een mooi gezicht, zo in mijn voortuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...