Ga naar inhoud

Bijzondere groente

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Over de slakken, ik denk dat die ze niet zo lekker vinden. Het sterft hier van de slakken en mijn 2 van Jarno gekregen apiosjes groeien als kool zonder hapjes eruit.

Hier helemaal het tegenovergestelde. Ik heb niet zó veel last van slakken, al is dat dit jaar wel meer dan vorig jaar, maar nou juist die Apios ! Die staat bij mij nu een tijdje boven de grond in een grote pot. Midden op de tuin. In de kas ging het al niet. Daar was het het enige ding waar vraat was door slakken. Nu midden op een schoon bed met niks er om heen ( ja, wat slakkenkorrels ) Hij doet het nog, maar daar is alles mee gezegd. Het lijkt wel of de slakken een hele reis over hebben om dat ding aan te vallen.

Ding maakt geen kans om een beetje op te groeien. Ik vraag me af of ik m hou.

• 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

De oogst van het tweede jaar van één indianenaardappel knol:

IMG2014082315215899251408807300.jpg

Links de knollen die ik groot genoeg vond en rechts alles wat ik weer terug heb gestopt.

Deze oogst had nog wat groter kunnen zijn als ik geen knollen er uit had gegraven voor de mtfd van vorig jaar. De grootste knollen kun je hieronder zien:

IMG2014082315223314371408807443.jpg

Weet iemand waarom de één gestippeld is en de ander egaal?

Ik heb de andere wasmand niet ondersteboven gehad zodat ik daar volgend jaar uit kan oogsten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Inmiddels einde seizoen, de eeuwige moes-plant nu. Hij is wel érg groot inmiddels. Ja ik weet het : "eet er dan eens wat van ". Ja.

2014-10-12-1429181413131321.11

De Apios americana heb ik vanmiddag van de tuin gehaald. Grote pot. In het kasje gezet tegen een overmaat aan nattigheid nu Onder de pot was de plant geworteld in de aarde en de knollen hingen onder de pot. De pot gaat van de week open om eens te kijken wat en nu in zit. Volgend jaar weer. Leuke plant.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn Apios americana - oogst. De 1e x. De meesten gebruik ik om volgend jaar te her-poten dan.

2 ga ik er proeven.

2014-11-01-1557731414914291.53

Geplaatst:

Is van een knolletje, gekregen van Jarno ( of salamandertje ?) vorig najaar.

Winterhard ? Ga ik uitzoeken, ik ging er helemaal vanuit dat ie niet winterhard was. ( zoiets als Dahlia's ) ok.

Geplaatst:

De Knolcapucien heb ik ook nog staan. Zie de beschrijving van Eva op pagina 1 van dit topic.

Overigens staat daar bij, dat de plant niet zo tolerant zou zijn voor koude en droogte. Dat is de plant echter wél ( niet echt goed winterhard, dat niet ).

Prachtige plant. Knolletje van Jet gekregen en bloeit nu net.

De klimmer hangt bij mij in de Eupatorium. Proeven doe ik m na de vorst.

2014-11-02-1638531414956415.24

Geplaatst:
Is van een knolletje, gekregen van Jarno ( of salamandertje ?) vorig najaar.

Winterhard ? Ga ik uitzoeken, ik ging er helemaal vanuit dat ie niet winterhard was. ( zoiets als Dahlia's ) ok.

Ja dat was Jarno, dan heb ik hem tegelijk met jou gekregen dus. Ja hoor hij is zeker winterhard want ik heb hem in september vorig jaar ingegraven en hij heeft -17 doorstaan.

Leuk, ik ga dus ook even graven om te kijken of er oogst is

Geplaatst:

Bit! De indianenaardappel niet koken in een aluminium pan zegt YouTube.. anders krijg je je pan niet meer schoon.

Het smaakt trouwens best wel normaal. De structuur is wel wat anders dan van een normale aardappel.

Geplaatst:

Ook hier bloeit de Knolcapucien (ook van Jet afkomstig) nu nét sinds zondag... Maar als ik die van mij vergelijk met die van Bit denk ik dat ze bij mij nog verder open moeten gaan...

IMG425982851415022749.JPG

• 5 years later...
Geplaatst:
Op 12-2-2011 om 00:27, Eva zei:

Chinese wortel

Familie: Smilacaceae

Geslacht: Smilax

Soort: Smilax China

Deze klimplant kan tot 4.5 meter hoog worden. De wortel kan gedroogd en vermalen worden maar ook gekookt gegeten worden. De jonge scheuten en bladeren kunnen rauw of gekookt gegeten worden. Het fruit kan vers gegeten worden en is dorstlessend. De plant is winterhard tot -15 graden. Van de bladeren wordt thee gezet. De wortel wordt gebruikt tegen huidziekten.

Bloei: mei

Hoogte: tot 4.5 meter hoog

Eenjarig/meerjarig: De plant is winterhard tot -15 graden.

Gebruik: groentes, kruiden, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, omheining.

De wortel kan gedroogd en vermalen worden maar ook gekookt gegeten worden. De jonge scheuten en bladeren kunnen rauw of gekookt gegeten worden. Het fruit kan vers gegeten worden en is dorstlessend.

Bron: verschillende sites zoals wikipedia, permacultuur etc.

Beste

Weet iemand waar ik de plant of zaad kan aankopen. Ik ben er al een tijdje naar op zoek en kan dit nergens vinden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...