Ga naar inhoud

Bijzondere/nuttige planten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo, nog meer nieuwsgierigheid.

Ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal weten over planten die nuttige zijn voor de grond of voor andere planten. Ik weet Borage/Komkommerkruid, en ik dacht Heermoes/paardenstaart. En ik vind veel over 'companionplants' op internet, over wortel en uien etc. Maar ben vooral benieuwd naar de meest nuttige planten ^_^ m`n tuintje is klein dus dan moeten de meest geweldige planten de centimeters krijgen.

Wat ik weet over Borage is dat het goed is voor tomaten en aardbeien, en de weerstand van planten in het algemeen verhoogd. Ze zeggen dat Borage bepaalde nuttige mineralen in de grond loslaat. En de plant trekt ook nog bijen ed.

Wat ik weet over Heermoes is dat het zware metalen in de grond schijnt te binden en dus vervuilde grond schoonmaakt.

Geen idee of het allemaal waar is natuurlijk ik ben maar een leek. Maar ik vind dit soort dingen reuze interessant.

Geplaatst:

In mijn tuin staan redelijk wat "ongeplande planten" en naar mijn bescheiden mening horen die daar. Bij mij zijn het de brandnetel, paardebloem, weegbree, duizenblad en herderstasje die ik bewust samen met de geplande gewassen laat opgroeien. Doordat deze oorspronkelijke planten sterker zijn, zorg ik wel dat ze in toom gehouden worden om de geplande groenten een kans te geven. Iedere plant heeft nut.

Geplaatst:

Volgens mij Kamilla hou je gewoon niet van wieden, geintje maar ik ruk alles eruit wat onkruid is ik zie geen nut.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee hoor, ik bedoel dit heel serieus. Planten (en dat geldt voor zowel de geplande als de ongeplande soorten) die te maken krijgen met een bepaalde mate van verdrukking, ontwikkelen salvestrolen. Deze stoffen zorgen dat de plant weerbaar wordt tegen schimmels, bacteriën en andere vormen van degeneratie. De orthomoleculaire geneeskunde maakt juist gebruik van deze stoffen omdat ze evengoed de weerbaarheid van de mens tegen veel zogenaamde welvaartsziekten verhoogt. Het wordt niet voor niets de "vitamine van de 21ste eeuw" genoemd. In de wilde natuur is de ontwikkeling van salvestrolen een vanzelfsprekend verschijnsel. In tuinen met braaf verwend kweekgoed is dit niet of nauwelijks aan de orde. Dus daarom laat ik beide partijen samen concureren.

Geplaatst:

Wist ik niet best interesant bedankt voor je uitleg, soort stap verder of andere manier van groenbemesting/groenbemesters

nuja mijn tuin is nooit onkruid vrij, als ik vorig jaar alles had gehad was het hoognodig om direkt weer vooraan te beginnen,

(meer uit nood maar bij mij dus ook geen zwarte aardeb in de moestuin met enkel groente)

Kun je hetzelfde effect dan niet bereiken met wat dichter op elkaar planten van groente ?

Ik heb nog niet eerder van salvestrolen gehoord, eigenlijk willen we die dus zoveel mogelijk in groente omdat deze ook voor ons goed zijn.

Maarja hoe weet je of uiteindelijk je groente dan ook salvestrolen bevat en hoeveel ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Een "dieet" volgens bepaalde richtlijnen heb ik niet. Maar zoals de Franse kruidenarts Messegué beweert: "Laat uw eten uw medicijn zijn", is dat wel een leefregel hier in huis. Het niet eten van bonen, tomaten en aardappels ken ik alleen van het Moermandieet.

In hoeverre je weet hoeveel salvestrolen een plant in je tuin ontwikkeld heeft, is voor de hobbytuinder waarschijnlijk nooit te meten. Hoeveel vitamine C er in je aardbeien zit, is evengoed onbekend. Je vertrouwt op het feit dat ze ruim de tijd gekregen hebben om zongerijpt geplukt te mogen worden. Door de planten dichter bij elkaar te zetten, bijvoorbeeld kool, bereik je dat ze te weinig ruimte hebben om te groeien terwijl er veel zwarte grond omheen ligt. Die plaats kan je dan minder wieden. Salvestrolen komen vooral voor in de bitterstoffen van de plant. Als je je bedenkt dat de bittere smaak van de witlof eruit gekweekt is omwille van de smaak van de consument, geeft dat wel te denken.

Geplaatst:

Ik sprak vorig jaar met een ervaren volkstuinder die vertelde dat ze vroeger toen hij klein was het onkruid hun gang lieten gaan tussen de aardappels. Logisch want een deel van het onkruid krijgt minder licht naarmate het loof van de aardappels groeit. Hij gaf echter het advies het onkruid tussen de aardappels gewoon te laten staan omdat ze naar zijn gevoel dan minder snel ziek werden... Laat ik het zo zeggen ik heb de afgelopen 3 jaar niet overdreven veel last gehad van de aardappelziekte (pas op het einde van het seizoen). Zowel op schone bedden als bedden waar ik het onkruid tussen de aardappels had laten staan (de onkruiden die in bloei stonden heb ik wel verwijderd).

Ik kan er dus geen uitspraak over doen. Voor de groeiomstandigheden lijkt het me beter dat je het de plant naar zijn zin maakt, dus zonder concurrerende onkruiden en de voeding en licht die hij nodig heeft. (maar wel bedekking van de bodem met mulch).

Geplaatst:
Interessant! Bedankt voor de info!

En wat als ik nou gewoon heel gelukkig word van onkruid wieden.. hmm..

Lekker doen en dan andere nuttige planten/kruiden tussen en om de groentes neerzetten, heb je dubbel effect!

Even a broken clock is right twice a day

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Of het bijzonder is weet ik niet, maar kreeg van een mede forumlid een zakje zaad van Nicotiana sylvestris [siertabak]

5982.jpg

Eenjarig, in zeer zachte winters soms overblijvend. Bloeit vanaf de late zomer met welriekende witte, buisvormige bloemen. Lange, middelgroene bladeren. Hoogte 1,5 m.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...