Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gras in moestuin

Miss. Piggy

Recommended Posts

Hoi

De planten in mijn moestuin zijn nu wat verder gevorderd,maar nu heeft een ander probleem de kop opgestoken.

Tussen mijn planten staat onwijs veel gras, dat ik er niet met de hand uit krijg. Omspitten kan niet, dan gaan de pompoenen eraan. zijn er nog andere manieren om gras weg te krijgen en te voorkomen?

Xxx'jes, Miss. Piggy

Love is in the air tonight... So i wish i can fly.

Ja, dan zou ik voor uitsteken gaan denk ik, gewoon bovenste laag met wortel en al eraf scheppen, snijden of steken. Dan laat je de grond verder redelijk met rust... Maar als je het daarna niet bij houdt, ben ik toch bang dat het weer de kop op gaat steken...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

1x in de week is naar mijn idee ook echt gewoon te weinig om alles kwa onkruid bij te houden. Er is ook nog zoveel méér te doen he ?

Klinkt onaardig, I know. Maar de harde waarheid denk ik.

Ik heb hetzelfde " probleem". En de oorzaak is dat we er te weinig zijn, dus te weinig aan het onkruid ( kunnen) doen. Er is maar 1 oplossing, en dat is je er bij neer te leggen dat je zolang je ( nog) niet vaker kan gaan, je dat gras en ander onkruid blijft houden. Ikzelf lig er niet meer wakker van. Als ik kan ga ik, en trek ik zoveel mogelijk eruit, en begin gewoon opnieuw als ik er weer ben!

Als ik het gras niet meer aan kan dan neem ik de brander en brand de zaden eruit. Normaliter kan ik ook met niet al te veel moeite de planten een flinke opdonder geven met de vlam, maar dit jaar is alles gewoon te nat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Schoffelen of afsteken.

Is het enige wat je kan doen denk ik...

Ik heb mijn tuin niet 100% schoon gekregen en ben aan 1 kant begonnen zonder te op of om te kijken.

Toen ik uiteindelijk eens een keer opzij keek stond het onkruid aan de "groene" kant ongeveer middel hoog.

Vervolgens ben ik een tijd ziek geweest en kon echt niet heen, dus het onkruid heeft meer dan genoeg kans gehad.

Nu ben ik er elke dag en probeer stukje bij beetje mijn tuin te veroveren en ook nog wat lekkers er af te krijgen.

Volgend jaar gaat alles echt anders.

In de zomer vergaat dat wel wat sneller en zeker met warmte én vocht. Maar is een optie ja. Ik leg op mijn zandpaadjes wat zakken tuinaarde en mijn voorraadje zakken potgrond. Die liggen soms wel een week of 2 weken. Gras eronder is dan weg.

De aanbeveling is om alleen karton met zwarte print te gebruiken heb ik begrepen. De kartons met gekleurde print sla ik over voor de tuin.

2 maanden moet je het waarschijnlijk wel laten zitten (of gewoon tot het vergaat? - schijnt ook goed te zijn voor je humus aandeel in de grond). Ga voor een grote overlap. Het gras wil er steeds doorheen komen piepen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Als het alleen om pompoenen gaat dan kan je het gras ook nog wel even laten staan. Hebben die pompoenen echt geen last van, die groeien overal bovenuit. Als de pompoenen eruit gaan, dan spit/steek je alsnog de grond. Dan kan je wat rigoreuzer te werk gaan, zeg maar...

Ik plant vaak pompoenen op plekken waar ik geen zin heb om voortdurend met het onkruid in de weer te zijn. Het zijn leuke bodembedekkers.