Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Advies gevraagd over frambozen rassen

Erwin1964

Recommended Posts

Ik wil in het najaar frambozen gaan planten. Ik ga daarvoor een rek (palen in de grond met waslijnen ertussen om aan te binden) van ongeveer 8 meter lang en 1,50 meter hoog maken. Dat zou dus betekenen dat ik een stuk of 8 planten kan zetten.

Het rek zal straks behoorlijk in de zon staan, dus dat zit wel snor. Het rek komt zuidwest - noordoost te staan (ik weet dat noord - zuid beter is, maar dat komt beroerd uit i.v.m. de ligging van het pad waar het rek langs komt te staan). De grond is klei met redelijk wat veen en ook wat zand er door en vrij los en redelijk droog, dat moet dus ook geen probleem zijn.

Ik wil graag een flinke productie, en tenslotte wil ik zowel zomer- als herfstframbozen, zowel rood als geel.

Als ik mijn wensen op een rijtje zet, denk ik aan de volgende rassen (van allemaal 2 planten):

Tulameen (rood zomer)

Golden Everest (geel zomer)

Ottawa of Polka (rood herfst)

Fallgold (geel herfst)

Is dit een goede keuze? Met name over de rode herfstframboos ben ik er nog niet uit. En dat rek wat ik wil maken, hoe denken jullie daarover of hebben jullie betere tips?

Alvast bedankt,

Erwin

Ik heb de ottawa, gekocht als herfstframboos, maar ik ben er nog steeds niet over uit of het nu echt een herfst soort is... Hij is wel later dan de zomer soorten, maar of t een echte herfst soort is?

Daar wil ik wel bij zeggen, het is een super vrucht! Mooi groot en lekker sappig, zoet maar niet te, en echt een lekker fruitig frambozen aroma! Wij zijn er erg over te spreken!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Frank vindt de Ottawa wel een herfstframboos zag ik in een ander topic en hij kan het weten als kweker. Het is wel belangrijk natuurlijk i.v.m. de snoei.

Komen er veel vruchten aan een Ottawa? ik wil namelijk lekker veel en veel lekker

Ottawa staat hier voor het eerste jaar (vruchten sinds juni... ) staat bij sommige kwekers onder de zomerframboos, vandaar. Wel voor een eerste jaar redelijk wat vrucht kunnen plukken. Nu komt er niets meer aan volgens mij!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

OK Sugar, dat is een goeie tip, bedankt. Polka valt dus waarschijnlijk af. Himbotop kan ik bij een kweker hier in de buurt kopen heb ik zojuist gechecked.

Da's grappig van die Ottawa. Of krijg je bij Ottawa, zoals bij meerdere herfstrassen, ook een oogst in de vroege zomer aan de takken van het vorige seizoen die je niet volledig wegsnoeit?

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb gisteren e.e.a. nog eens opgemeten, als ik 8 planten koop komt het toch wat te dicht op elkaar te staan, dus het worden er 6.

Waarschijnlijk 2 tulameen, 2 fallgold, 1 golden everest en 1 himbotop.

• 2 weeks later...

Ik heb mijn "frambozenhek" gemaakt; het is een hek van 6,60 meter lang geworden met 7 palen en dwarslatten waartussen ik bij nader inzien tuingaas heb bevestigd. Elke meter ongeveer staat dus een paal. Het hek is 1.25 meter hoog geworden; ik had graag hoger gewild maar dat mag niet volgens het tuinreglement van de vereniging (eigenlijk smokkel ik al 25 cm want een afscheiding mag maar een meter hoog zijn.... )

Ik wil straks mijn frambozenplanten aanbinden aan het hek/tuingaas. Het punt is nu dat ik tegenstrijdige berichten lees over hoeveel planten ik per strekkende meter neer kan zetten; sommigen spreken van 1 per meter, dan zou ik dus 6 planten kunnen zetten. Ik heb echter ook informatie gelezen over 1 per 50 of zelfs 1 per 35 centimeter, ook als je ze in een rij wil planten zoals ik wil doen. Dan zou ik er 12 of zelfs meer kunnen planten.

Wat is nu wijsheid? Vraag aan degenen die frambozen tegen een hek hebben staan, hoeveel hebben jullie er per meter en wat is jullie ervaring daarmee?

OK, bedankt, ik was ook al verbaasd over 1 plant per 35 cm of 50 cm, vooral omdat je als je dan verder leest men het gewoon over 6 tot 8 vruchtdragende takken per plant heeft maar de struiken wel luchtig gehouden moeten worden terwijl frambozen vaak behoorlijk stevig groeien. Volgens mij is dat alles niet te combineren

"Lopen" is een wat acceptabelere omschrijving voor "woekeren"?

Ik blijf bij mijn "oude" plan, 6 struiken.

Wat die Fallgold doet is perfect normaal. Herfstframbozen dragen in de zomer op het oude hout en in de herfst op het nieuwe hout. Voor een optimale opbrengst in het najaar snoei je wel best de oude takken weg (zodat je geen oogst hebt in de zomer).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com