Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardperen waaien om

HansK

Recommended Posts

Ik heb net Jorieke een privebericht gestuurd over de aardperen, maar wellicht zijn er nog meer mensen met dezelfde problemen. Of mensen met oplossingen natuurlijk.

Ik heb 10 aarperen op een rij staan, maar met die wind waaien ze steeds om. Hartstikke zonde natuurlijk! Eentje is zelfs helemaal bij de grond afgeknakt, terwijl er hartstikke veel knoppen inzaten!

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik blijf ze stutten met stokken, maar er zit zoveel blad aan die dingen dat ze met stok en al om gaan...

Wat je wel vaak ziet, is dat "de aardperen - hoek " niet een rijtje is , maar meer een soort van bosje , een klein veldje. Op een rij zijn ze wel wat kwetsbaar ja. In een vlak hebben ze steun aan elkaar ( ook het ruwe bijna hakende blad helpt daar in mee ) Natuurlijk blijven het dan windvangers, maar een goede positie kiezen op de tuin helpt ook wel wat.

Dat er nu knoppen in zitten ( dat is het warme weer van de afgelopen weken ) is leuk - grappig etc, maar totaal niet noodzakelijk voor de plant met het doel: de groei van de knol. Ze bloeien sowieso niet altijd, of soms erg laat in het jaar en andere keren wel, maar niet erg aanzienlijk.

Misschien wel een idee, maar ik ga ze inderdaad (zoals bit zegt) ook niet meer op een rijtje zetten. En nu ze beginnen te bloeien ziet het er toch ook wel erg gezellig uit...

Ik ga er nog eens een wintertje over nadenken. Misschien wel een combinatie van jullie beider oplossingen.

of je zet er twee of drie boompaaltjes van 6 cm omheen (60 cm in de grond, 100 cm er boven) en spant een koordje van ruwig wit sisaltouw op 90 cm hoogte om het bosje heen: hier was het dit jaar lentestormwindkracht12bestendig

Ik heb ze vorig jaar ook wel getopt op een bepaalde hoogte. Ze maken dan meer zijtakken, en zijn minder log. Misschien is dat een idee voor volgend jaar?

Is dat nu ook nog een idee? Die bloemen zijn leuk, maar met die enorme wind nu liggen ze toch weer om... straks breken er nog meer en heb ik helemaal geen knollen. Zou het nadelige gevolgen hebben als ik ze nu nog top? (ze hebben namelijk wel allemaal zijtakken...)

Tja, dat is dan een risico... misschien een plastic mutsje geven tegen het inregenen

Wanneer vormen de knollen zich eigenlijk? Nu trekt de wind de wortels los en als er al een knolletje was, dan staat die nu niet meer in verbinding met de moederplant...

Ik kom net van de tuin. Allemaal lagen ze om. Sommige met de wortels omhoog... heb ze weer zo goed mogelijk terug gezet. Een stevige paal ernaast, touwen er omheen. Schep aarde ertegen aan. En tenslotte, de toppen eruit.

Deze extreme maatregelen moeten toch voldoende zijn...

Idem dito hier vorige week, beetje storm weer gehad, veel regen en de volgende dag lagen ze om.. maar zit op klei en eigenlijk waren ze allemaal "mooi omgewaaid" niet geknakt ofzo.. Dus de aardperen ook weer omhoog gezet en wat aangestampt vier paaltjes er omheen en touw rond gespannen.. Maar heb ze verder niet getopt want ze staan vol in bloei... tot nu toe gaat dit erg goed gelukkig

Hihi ondingen sja wel toen ze waren omgevallen waren echt wel twee mensen voor nodig een om ze weer vast te houden toen we ze omhoog hadden, kon de andere er touw omheen doen..

Maare even foto'tje van hier van de aardperen in bloei..

Afbeelding083.jpg

Afbeelding084.jpg

• 4 weeks later...

je kunt al oogsten maar dan steeds alleen wat je nodig hebt want anders schrompelen ze weg, in de grond zijn ze het beste te bewaren of in bijv. een emmer vochtig zand, de mijne zijn ook omgewaaid maar dat kwam goed uit aangezien ze schaduw gaven aan andere planten, nu liggen ze te bloeien