Guest jack Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 welke pruimen soort is dit is een mooie dikke zoete pruim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Als hij nu rijp is zou het een reine victoria kunnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 ik denk aan Avalon , queen victoria en excalibur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Volgens mij ook reine victoria. Die van mijn reine victoria zien er precies eender uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 ik zag deze pruimboom ergens staan . hij was op stam dus een boom van pakweg stam ongeveer 2 meter hoog en dan had je de kruin .hij zat vol met deze pruimen . denk dat deze soort ook in me tuin zet ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Reine victoria kan ik zeker aanraden. Ze zijn zelfbestuivend, en je hebt zeer snel een flinke oogst. Ik heb twee reine victoria bomen van pas een jaar of 4 oud staan, aan de ene had ik minder oogst door de late nachtvorst dit voorjaar maar aan de andere hangt zeker nog 7 kilo terwijl ik er al een kilo of 5 afgehaald heb. Prima pruim om uit het vuistje weg te snaaien, om er jam van te maken of een pruimentaart.Overigens, ik heb halfstam bomen, neemt niet teveel ruimte in en vind ik makkelijker met plukken dan een hoogstam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 ik heb nu zo blauwe pruimen bo0om staan heeft dit jaar erg veel pruimen gegeven .alleen ze waren iets kleiner .hoe zo dit kwam ??zal hem eens op het voorjaar wat bemesten met oude koeien mest ik zal navraag doen bij het tuin centrum of ze deze soort daar ook hebben ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Je bedoelt waarschijnlijk een opal. Daar had ik dit jaar niks aan door de vorst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 nou hier had ik toch zo 4 emers vol van en heb er ook nog afgedaan wegens dat de takken te ver omlaag kwamen heb er ook steun palen onder moeten zetten ..maar wel lekkere jam van gemaakt ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Denk dat je geluk hebt gehad met de vorst dit voorjaar. Ik heb een Victoria en een Opal op de volkstuin, in de Opal dus geen pruimen en in de Victoria een stuk of 20. In de Victoria in de achtertuin, die beschutter is dan de volkstuin, wel heel veel pruimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Opal staat hier ook in de achtertuin . . maar soms kun je beter wat minder pruimen aan je boom hebben .zijn ze ook dikker denk ik . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Als je een grote oogst hebt moet je vooral oppassen dat de takken niet te ver gaan doorhangen/afbreken.Mij verbaast het hoeveel dikke pruimen een jonge boom (met een niet al te dikke onderstam) al kan geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 dit klopt ook vandaar dat ik de boom nu ongeveer 4 zomers oud ....ook wat uitdun .maar dan nog moet ik sommige takken steunen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Hier moesten we zelfs 4 jaar terug bij onze pruimenboom [dik 25 jaar oud] takken er afhalen omdat alles te zwaar werd. Zaten er denk toen echt honderden aan, was gewoon niet meer leuk xD Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Ja op een gegeven moment heb je de pruimen uit het vuistje, de pruimenjam, de pruimentaart en de pruimencrunch wel een beetje gehad. Geen wonder dat ze ze in Oosteuropese landen laten gisten en er vervolgens slibowitsch van stoken. Gelukkig helpt ons konijn ook mee, die is ook gek op pruimen heb ik onlangs ontdekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 hier gaan altijd veel pruimen na buurt bewoners verder maak ik er veel jam van die ik dan weer .weg geef aan mensen die graag pruimen jam lusten wilde dit jaar ook wat pruimen wijn .( drank laten maken helaas is daar nog niets van gekomen .maar jam genoeg ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Ok... De vraag is nu zo ongeveer wel beantwoord. Tenzij iemand denkt dat het een hele andere soort is? Niet teveel off-topic graag. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 weet nu welke pruimen soort ik er bij ga zetten ...bedankt voor jullie antwoorden . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Hoi Mijn pruimen zijn op dit moment rijp. De kleur lijkt op Opal.welk ras het is weet ik niet.w0elke rassen zijn op dit moment rijp en welk ras zou het kunnen zijn? gezien de kleur , en dat het een tuincentrum boompje was, vermoed ik Opal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted July 11, 2017 Share Posted July 11, 2017 Foto erbij. Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts