Jump to content

Blauwe Druif en Rode Framboos

Jkskenl

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vorige week waren de Malling Promise (Rode framboos) en Muscat Blue (Blauwe druif) in de aanbieding. Deze heb ik dan ook meegenomen. Ik heb ze beiden geplant in een plantenbak. Nu vraag ik me af of ze er goed bijstaan, en of er wat aan moet gebeuren. Denk aan mest/snoeien. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Framboos:

img021914181346695800.JPG

img022122521346695813.JPG

img022268911346695824.JPG

Druif:

img022488271346695847.JPG

img022537741346695851.JPG

img022664861346695856.JPG

het zal voor de planten beter zijn om al die stokken los te maken . Bind dan de stengels losjes aan de rekjes. zo ruim mogelijk. ik neem aan dat dat de definitieve plaats is waar je ze hebben wilt.dan kunnen ze veel beter groeien. doei.

Bedankt voor je reactie Wilma! Ik zal de stokken zo meteen weghalen.

Het valt me op (bij de druif voornamelijk), dat het blad wat geel/bruin wordt. Wat kan ik hier aan doen? Kalk bijgeven bijvoorbeeld? Of eventuele andere voedingsstoffen.

Hetzelfde vraag ik me af bij de framboos, moet ik deze ook voorzien van voedingsstoffen.

Bedankt voor je reactie! Wat me opvalt is dat in de bladeren vd framboos gaatjes zitten. Waarschijnlijk een rups oid? Iemand tips wat ik hiermee moet?

Is het overigens normaal dat de druif geel/bruin wordt?

Tot slot, stond er op het kaartje dat er kalk bij de druif moet worden gedaan. Wat raden jullie aan?

Laat ik maar even antwoorden dan. Wachten en met warm weer een beetje water geven (de komende weken tenminste). Verder lekker vanaf blijven.

"Blauwe Druif" wordt ik altijd een beetje huiverig van. Ik hoop dat hij op ras is? Anders is het waarschijnlijk een wijndruif.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Maak me toch zorgen over de aangevreten gaatjes in frambozenblad, hier iemand advies over? Lijkt me een veelvoorkomend probleem?

Het ligt er ook helemaal aan hoe het er uit ziet... Een slak heeft een ander "vraatspoor" als een rups.. Hier hebben we voornamelijk (bij de aardbeien, frambozen en kruisbessen (zijn al helemaal kaal) rupsen.. Die "eten het blad van binnen uit" in mijn ogen vormen eerst gaatjes in het blad en worden daarna ovaal vormiger (de gaatjes) waarna alleen de nerf overblijft..

Dus sja als u/jij een foto plaats van de "aangevreten bladeren" kunnen er wellicht wel specifiekere "adviezen/conclusies" worden gegeven. maar voor nu is het gokken... Overigens zijn er meerdere topics verder over slakken/rupsen vraat, wellicht wordt je daar (veelal foto's) nog wat duidelijker "wat je framboos" aanvreet...

• 2 weeks later...

Na goed gezocht te hebben, heb ik uiteindelijk toch een rups gevonden. 1 wat grotere, de andere waren echt heel klein. Heb ze eraf gehaald.

Ik heb alsnog een foto gemaakt van hoe mijn Framboos (malling promise) er nu bij staat. Er is volgens mij 1 takje geknikt, en nu afgestorven. Dit kan ik er afsnoeien?

framboos-(4)40881348565976.JPG