kenbeimer Geplaatst: 12 augustus 2013 Geplaatst: 12 augustus 2013 Met dank aan Henk, ben ik alsnog verder kunnen gaan. (thanks) Ik heb in 3 potjes een snufje zaadjes gedaan en de potjes deze keer in de kweekschaal met veel (modderig) water. Kletsnat dus. Hij gaf ook een paar zaailingen mee, die heb ik maar in de drap gezet, wie weet word het nog wat. Ik heb Henk's zaailingetjes uitvergroot via foto. Vervolgens folie eroverheen gedaan en wachten maar. Tot slot een foto van de survivors, degene die mij niet doodgegaan zijn en nog van de vorige poging afstammen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
kenbeimer Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Ik wil mijn (overlevende) vleesetende plantje voeren, maar de varenrouwmuggen schijnen niet dom genoeg zijn om op de blaadjes te gaan zitten. Mag je ze dode vliegen, levende of dode kevers (en wat nog meer?) voeren? - Vliegen die vanzelf dood gegaan zijn- Doodgemepte vliegen. Hoe groot mogen prooien zijn? Nu het zomerseizoen voorbij is, heb ik ineens meer tijd, dus ik kan mijn tijd weer goed invullen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 27 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2013 Voeren van zaailingen, lees: http://www.growsundews.com/feeding_sundews.html, onder '3. Feeding young plants or sundew seedlings-' Aangezien je zaailingen nog geen centimeter groot zijn: Heel kleine stukjes geven dus, kleiner dan een speldeknop. En uiteraard alleen op blaadjes die al dauwdruppels hebben.Wat ik geef: gedroogde rode muggenlarven, droog goudvissenvoer. Eerst verkruimelen tussen je vingers. Bij grotere blaadjes (later) kun je eerst met heel weinig water een dik papje maken (ik gebruik een kroonkurk als bakje). Met een aangepunte lucifer kun je dan voeren. Voeren (met mate!) werkt echt. Heel kleine zaailingen kunnen opgegeten worden door varen rouwmuggen. Door voeren worden de plantjes snel wat groter, en dan zijn de rollen omgedraaid. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Oh! Ik dacht dat ze levende prooien moesten hebben. Het is me een paar weken terug gelukt eentje een levende varenrouwmug te voeren. (Want de mugjes onder het plasticfolie konden niet vliegen) Ik ga binnenkort eens goudvissenvoer halen. Neem aan dat je die vlokken bedoeld. Maar vliegende vliegjes vangen valt vies tegen! Moet ik de plantjes beschermen tegen de mugjes? En hoe? //update// gelukt! Heb een valletje een levende (vliegende) varenrouwmug gevoerd! Heeft me een uurtje gekost, maar het was een leuke uitdaging. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Wat ik op de tuin doe : Ik leg een pruim naast het schoteltje met water. Komt er vanalles op die pruim af. In ieder geval ook fruitvliegjes. En die zijn lekker klein voor de kleinere zaailingen. Hoef je ze voorlopig niet te voeren. Quote
kenbeimer Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Dat is een goede tip, doe ik zodra de zaailing wat groter is. Vorige keer toen ik dat deed, werd de zaailing door de vliegjes opgevreten. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
kenbeimer Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Wow! Wat een kiemkrachtig zaad! Alle potjes zitten vol met kleine kiempjes. Thanks Henk! Ik heb de foto in zijn originele grootte geupload, zodat alle details goed te zien zijn. Ik heb in de potjes gezaaid en hier zijn kleine sprietjes te zien, waarvan ik weet dat het droseraatjes zijn. Ze zien er iets anders uit als de Zadengigant variant, maar als ik me niet vergis is dit de soort die stammetjes kan vormen? In de foto ook het goudvissenvoer zichtbaar, hopelijk is dit het goede merk. Naast de potjes zijn tevens Droseraatjes te zien. Deze heb je me destijds ook meegeleverd, ze zijn prima aangeslagen en zijn op dit moment de beschermengels voor de nog jonge zaailingen. (teven mugjes) Klik hier om de foto in zijn originele formaat te bekijken met de mogelijkheid om in te zoomen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Wat ik me nou afvraag: hoe geef je die grotere bak nou water ? Of kan ook die bak water opzuigen van onder ( Heeft die bak gaten van onder en zet je die bak in een bak regenwater bv ) ? Quote
kenbeimer Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 De plantjes in die grote bak zijn niet zelf gezaaid, dus die bescherm ik niet optimaal. Het gaat mij om de plantjes in de potjes. (Ja ik ben zo eigenwijs dat ik alleen zelfgezaaide plantjes wil) Ik geef water in de schaal, wordt een drasserige zooi en het geheel dek ik voorlopig nog af met folie, tot de plantjes wat groter zijn. Voordeel van deze methode is dat ik ze straks niet hoef te verspenen. Is dit soort goudvissenvoer trouwens geschikt voor vleesetende planten, zie afbeelding: Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Dát soort of ander soort ( merk maakt niet uit, heeft henkg mij verteld ), maakt niet uit. Heel fijn verkruimelen tussen wijs en duimvinger. Helemaal poederfijn. Pietsie pietsie water erbij. Mini druppeltje water bij iets van het stof. Dikkig papje ( heel weinig ) met iets puntigs een mini dik-druppeltje voeren aan de plantjes. ( ik ben géén kenner hoor !! ) Maar zo doe ik het.eens in de 2 weken doe ik. op zo'n klein plantje maar 1 blaadje voeren met 1 mini-druppeltje. Ik merk trouwens dat grotere bladeren een dode vlieg(je) of mug oid niet eten als de dode te oud is. Dan ook dat insectje fijnwrijven en iets vocht erbij ( geen kraanwater ) Quote
kenbeimer Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Ik wilde het plantje een levend varenrouwmuggetje voeren, maar tijdens het vangen heb ik hem perongeluk vermoord. Dus denk dat dat wel vers genoeg is. Thanks voor de tips, ik heb valletje eergisteren dat vliegje gevoerd, dus hij kan nog even. Meer tips en suggesties hoor ik trouwens nog steeds graag, want ik ben helaas nog een groentje. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
dsmit Geplaatst: 12 september 2013 Geplaatst: 12 september 2013 Mooie plant! Wonderlijke wereld van natuur! Quote
Indy Geplaatst: 14 september 2013 Geplaatst: 14 september 2013 Vleesetende planten "eten " ook de vliegen e.d. niet. Ze verteren de sappen.Da's bij de venus vliegenval goed te zien.Hij klap dicht als er een beestje in zit,en als ie de sappen er uit heeft gaat ie weer open,je zult zien dat de vlieg/spin o.i.d. er nog steeds is. Een vliegje die je dus doodplet heeft geen zin meer om aan de planten te geven,want deze heeft dan geen sappen meer. In de bekers(sarracennia' s en nepenthus soorten) komen de beestjes niet meer uit.Daar vallen (bij mij) de bekers om als ze te vol zijn. Quote
DavDef Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 beste mensen, ik ben een beginnend houder van vleesetende plantjes, en heb een vraagje. ik ben in het weekend in een tuincentrum geweest en heb daar een mooi plantje gevonden, maar kan niet zeggen wat het is.. ook hing er geenstickertje of andere tag op. kunnen jullie mij helpen het te identificeren ? ik , persoonlijk zat te denken aan de "Pinguicula gigantea".dit zijn mijn foto's link, ik vind dat hij veel weg heeft van deze: Link, maar doe liever geen gok ivm de kweekcondities. ( wil het graag kunnen houden) hoop dat jullie mij kunnen helpen ! groeten, Quote
henkg Geplaatst: 21 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2013 Moestuiners (sommige) gebruiken vleesetende planten voornamelijk om van ongedierte af te komen.Op http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/forum/index.php maak je veel meer kans op een goed antwoord.Aanmelden, lees: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=6270 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
DavDef Geplaatst: 22 oktober 2013 Geplaatst: 22 oktober 2013 ik heb geprobeerd om mezelf een accountje te verschaffen, maar tot zover geen reactie Quote
René Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Een van mijn (twee) vleesetende plantjes is iets van een "bekerplantje". Mogelijk een Sarracenia (?)Het water in de bekertjes wordt minder en ik vraag me af of ik die bij moet vullen. M.a.w.: horen de bekers droog te zijn of onder water te staan?Iemand een idee? Quote Wie zaait zal oogsten
Indy Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Heb je een foto?. Geen water in de bekers gieten, dat kan ie zelf erg goed regelen. Wel zorgen dat ie genoeg water van onder krijgt. Quote
René Geplaatst: 26 oktober 2013 Geplaatst: 26 oktober 2013 Bedankt!En hier twee foto's: Quote Wie zaait zal oogsten
kenbeimer Geplaatst: 30 oktober 2013 Geplaatst: 30 oktober 2013 Als je een vrije dag hebt en je verveelt is het toch wel geniaal om varenrouwmuggetje te voeren aan de Droseraatjes. Dit is het onkruid van henkg dat de reis heeft overleefd. Een van mijn eigen zaailingetjes heeft er ook 1 weten te krijgen, maar ik vind het leuker om vliegjes in de grote bladeren te leggen.Het zijn levende prooien, het is een hobby van me geworden. //update//5 uur later: Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
kenbeimer Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Nu ik de laatste foto bekijk besef ik pas hoe hard ze nu groeien. Ik hoef ze ook niet meer te voeren, want wekelijks vangen ze wel een vliegje, ook de zelf gezaaide en kleinere plantjes. Afentoe is er nog een vliegje aan het verdrinken en die leg ik op een een smikkelblaadje... Het is een lopend buffet geworden hier. //update// Na dit bericht 2 uur later opnieuw een vliegje ingevlogen. Zo snel gaat het nu. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 27 november 2013 Auteur Geplaatst: 27 november 2013 De drosera's staan nu al een tijdje onder de LED verlichting: De groteren beginnen al stammetjes te krijgen: De Venus vliegenval zaailingen (links achter: gezaaid jan 2013; voorgrond: eigen zaadoogst 2013, gezaaid jul 2013): Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Ik moet helaas het overlijden melden van mijn twee Drosera's... Na een korte opleving ging het toch weer mis... (kunnen ze ook téveel fruitvliegjes eten?). Jammer. Ze waren echt nuttig. Maar het was niet helemaal duidelijk wáár in huis ze het nou wél naar hun zin hadden...Volgend jaar op MTFD weer een nieuw stel misschien Henk? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2013 Geplaatst: 28 november 2013 Ook hier hebben de plantjes het niet overleefd. De ene omdat ik die had omgepot met wat potgrond, en de ander is daarna ook snel moeilijk gaan doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Geplaatst: 28 november 2013 @Erny, Jorieke:Knap hoor. Die dingen zijn normaal gesproken niet dood te krijgen. Mits voldoende (schoon!) regenwater, zoveel mogelijk licht, onbemeste turf.Doe een PB met je NAW als je nieuwe mini zaailingen wilt, ik doe er dan ook wat zaad bij om komend voorjaar zelf te zaaien.Voor de zaailingen moet je dan wel al een pot met onbemeste turf hebben klaarstaan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.