Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleesetende planten


henkg

Aanbevolen berichten

@Frans: Groene prut had ik ook, weliswaar niet zoveel als jij (zie foto: vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750.html#p121782) Toch voldoende om bij Borsalino de reactie te ontlokken "Het lijkt zo een groen glibberig Alienspul". Toch had ik toen nog geen regenwater gebruikt, maar demiwater.

En inderdaad, weggooien kan altijd nog.

 

Over de snelheid van kiemen: Men kan beter spreken over traagheid.

- Mijn Drosera capensis Giant kwam pas na ruim een maand op. Pas nu zie ik zo'n 20 kleine groene puntjes.

- Bij mijn tweede zaai van Drosera capensis (de gewone), ergens in november, duurde het meer dan een maand, en ook onlangs zijn daar nog een paar nakomertjes verschenen.

- Mijn Venus vliegenval: duurde ruim een maand tot de allereerste. De rest komt hopelijk nog.

En ook na het kiemen gaat het niet echt snel. Als ze ongeveer 1 cm groot zijn, kun je beginnen met (heel weinig) bijvoeren. Dat helpt bij mij enorm.

Ik doe nu een testje met een paar zaailingen om het verschil tussen wel en niet bijvoeren te gaan zien.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met blijdschap geven we kennis ...

 

Ondanks de groene prut heb ik vandaag de eerste plantjes gespot . Nou ja ... plantjes. Ze lijken meer op groene puntjes waar een vergrootglas voor nodig is om te kunnen zien wat het is. Van de drosera capensis zijn enkele zaden ontkiemd evenals van de aliciae . De binata laat zich nog niet zien.

 

Gelijk vandaag maar even perliet besteld nu er een redelijke kans op een succesvolle kweek is. Ik meng in het vervolg liever perliet onder de turf dan het brekerzand dat ik nu gebruik omdat het met zand nooit 100% zeker is dat er geen sporen van kalk aanwezig zijn.

 

Edit :

Ik zie dat de datum op de foto's niet klopt . De camera die ik deze keer gebruikte heeft een tijd zonder accu in opslag gelegen . Vandaar.

 

De aliciae

aliciae96781360520199.JPG

aliciae285321360521479.JPG

 

De capensis

capensis45371360520202.JPG

capensis275881360521430.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik merk dat dit topic veel gelezen wordt:

 

Ik heb een beetje veel Drosera capensis giant gezaaid. Er zijn er nu al ongeveer 20 opgekomen (nog slechts 1 mm groot), en dat worden er misschien nog beduidend meer. Teveel voor mijzelf.

 

Nu kan ik over een kleine maand twee dingen doen:

A. De overtolligen dan wegkieperen (met een pincetje eruit plukken).

B. De overtolligen iets verder opkweken (tot zo'n 3 cm groot), en ergens in april (?) in een envelop sturen aan een paar geinteresseerden, tegen alleen verzendkosten (brief: max EUR 1,08). Je moet dan zelf zorgen voor een potje, voedselarme turf en regen- of demiwater (met potgrond/tuinaarde en leidingwater wordt het zeker kansloos).

 

Het is nog lang niet zeker of er overtolligen gaan zijn.

Ben je (voorlopig én vrijblijvend) geinteresseerd: geen reply hier, maar doe me een PM.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De Drosera capensis (de gewone) gaat uitstekend. Staat gewoon in de vensterbank, bij nu 18 graden overdag; 14 graden 's nachts (temperaturen gemeten in de vensterbank, kamertemperatuur is hoger). Wel met 3x 3W LED lampjes erboven.

Nog een maandje wachten, en dan kunnen een paar plantjes naar de vensterbank in de keuken, om daar vliegen en fruitvliegen te vangen. Want dat was de aanleiding om met deze plantjes te beginnen.

img0536k45541362045365.JPG

 

Een behoorlijk verschil met 5 weken geleden: vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750-20.html#p129250

 

De test wel/niet bijvoeren is afgelopen. Bijvoeren (de linker op de foto) helpt echt. Sinds heel kort krijgen de anderen ook te eten.

img0530k25011362046176.JPG

 

De venus vliegenval en de Drosera capensis Giant zijn nog erg klein (geen foto)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

"genoeg tuttel-dingen" ? Kennelijk niet dus. Van Henk kreeg ik op de mtfd ook een potje mee ( zie geel labeltje : "wie ? " )

 

Krijg er geen genoeg van om ze te voeren. Heel leuk. Denk dat ik dat andere soortje met die grote kleppen ook wel zou willen proberen.

Bij mij staan ze gewoon op de vensterbank. Krijgen gedemineraliseerd water van het Kruidvat ( 0.50 ct per liter ) en de erbij gekregen rode-muggen-larven prut ) Vanmorgen voor het eerst de kleinste ook wat gegeven.

 

dscn506079951364976251.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg er geen genoeg van om ze te voeren. Heel leuk.

Het zijn inderdaad fascinerende planten . Het heeft wel iets dat voeren van vleesetende plantjes en bovendien blaffen ze niet , poepen ze niet en hoeven ze niet uitgelaten te worden. Daarentegen is de aaibaarheidsfactor wat minder groot.

 

Mijn kweek was tot nu toe niet zo succesvol als die van Henk. De oorzaken bleken het gebruik van ongewassen brekerzand te zijn (bevatte waarschijnlijk kalk) , en alggroei waardoor er een soort viltlaagje ontstond dat de plantjes verstikte. Na twee mislukte pogingen ziet het er nu naar uit dat het goed gaat.

 

Gelukkig was er het genereuze aanbod van Henk en hoefde ik niet zo lang te wachten.Van hem kreeg ik vier weken geleden via de post twee door hem uit zaad gekweekte drosera Capensis die , ondanks dat ze wat door het transport geleden hadden , wonderbaarlijk snel herstelden en verder gingen met hun groei. Een paar meegestuurde jonkies van drosera Giant (toen nauwelijks met het blote oog te onderscheiden en eigenlijk nog niet geschikt om verplant te worden) zijn ook goed aangeslagen en duidelijk aan het groeien.

 

sl55283395921365069080.JPG

 

Een beetje van mij en een beetje van Henk.

 

sl55274126051364034536.JPG

 

De mini Giants 16 dagen na ontvangst

 

sl55284189341365069146.JPG

 

Een van de eigen kweek plantjes. Wordt vast ook wel een grote jongen.

 

Denk dat ik dat andere soortje met die grote kleppen ook wel zou willen proberen.

Bedoel je daar de Venus Vliegenval mee ? Bij Ikea kun je goed terecht voor mooie planten.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30245379/

sl55283237871365069321.JPG

 

Zodra het weer beter wordt ben ik van plan om voor deze planten buiten een soort mini moerasje te maken waarin ze worden uitgezet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de sarracennia's ook buiten in het moerasje,dezen kunnen goed tegen de winter. De bekers worden mooi groot daarin,en ze zitten 's zomers tot de nok toe vol metvliegen e.d. Ik heb er vorig jaar een aantal bloemen in gehad. Na de winter knip ik de oude bekers weg,en komen de nieuwe bekers op. Op de foto duidelijk te zien dat de nieuwe bekertjes(de rode punten) al weer in de maak zijn.moeras-02611291365071964.jpgmoeras-02745651365072010.jpg

 

De kleine potjes staan er in voor mn venusvliegenval,daar heb ik er ook 2 van ,maar die staan in de winter binnen.Evenals de grote Nepenthus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Frans. Ja kennelijk de Venus Vliegenval ja. Ik ga es op zoek naar zaad. Volwassen planten aanschaffen, is voor mij niet echt de lol.

 

Dat die dingen buiten kunnen ? Was mij onbekend. Ga ik uitzoeken. Die hoge trechters / bekers, heb ik ooit gehad; Wel aardig, maar die kleppen en druppelvingers vind ik leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bit: Venus vliegenval opkweken uit zaad schijnt erg lang te duren: 3 a 5 jaar tot een fatsoenlijke plant. Hieronder twee foto's. Wel met je eens dat opkweken uit zaad leuker is.

 

img0668k79251365095032.JPG

Gezaaid 31 december 2012 (zaden van de zaadbank van carnivora.nl: 0,50 per soort + 0,54 postzegel per bestelling)

 

img0675k82471365095032.JPG

Ergens begin maart had de bloemist bij mij op de hoek toevallig deze (een koopje: 2,50). Niet volgroeid, maar misschien al groot genoeg om een huisvlieg te vangen. Ik ga door met zowel het gekochte plantje als de zaailingen.

 

@Indy: ik heb gelezen dat Venus vliegenval een winterrust nodig heeft: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Dionaea_muscipula#Winterrust

 

@Frans: Ze zijn nu helemaal van jou. Ook als je ze opvoedt met Limburgse normen en waarden, ipv Rotterdamse.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit mij af te vragen, kun je de venus vliegenval ook levende ieniemienie kompostwormpjes voeren.moeten het persee vliegen zijn of maak dat niet uit.

ook wil ik graag weten of je bij het voeren in elk kelkje wat moet doen

zie wel de info die jullie hier geven maar ik lees geen engels zodat die linken voor mij niet haalbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wilma

 

Je hoeft niet in ieder valletje wat te doen. Verder lijken kompostwormpjes me niet geschikt omdat het inwendige van wormen vooral uit prut , rottende plantendelen , bestaat . Het 'vlees' van de worm zal wel verteerd worden denk ik maar daarna zal er een kleffe boel achter blijven die schimmels etc. bevat. Bij insecten blijft na vertering juist een mooi droog chitinepantser over dat er na het weer open gaan van de val vaak vanzelf weer uit valt.

 

De venusvliegenval kan goed lange tijd zonder voedsel heb ik gemerkt en is dan zelfs nog in staat om te groeien. In die twee potjes van mij zitten in totaal 6 plantjes en ik heb in de weken die ik ze nu heb nog maar één vlieg kunnen voeren . Insecten zijn er momenteel nauwelijks. Toch zijn er de laatste weken al nieuwe blaadjes met valletjes gegroeid . De fotosynthese (een proces waarbij de groene plant m.b.v. licht , water en koolzuur uit de lucht koolstof verbindingen vormt ) is blijkbaar al genoeg om deze planten te laten groeien .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel bedankt frans. ik heb (mijn kompostwormen) in de hal staan de hele winter en daar ontsnapt wel eens een vliegend insect uit.

ook vandaag, dus die aan 1 van de klepjes gevoerd. goed te weten dat niet elk klepje er een hoeft want zo veel vliegend spul heb ik ook weer niet.

Door dit draadje van het forum ben ik aan de venus vliegenval gaan doen. super leuk om te doen.

 

Mijn plant heb ik bij intra tuin gescoord,

Foto-6JYMOKWF.jpg

er zit een stengel met bloemknoppen aan. Hopelijk kan ik er zaad van winnen.

heb wel gelezen dat zaaien erg lang duurd, dus afwachten maar he.

 

nog even een vraagje. water uit de vijver of kan dit niet. dacht ook aan het water uit de wasdroger, is dat een optie?

groet Wilma2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je zaad krijgt,hij is namelijk niet zelfbestuivend. Dan zul je meerdere planten moeten hebben staan.

Vleesetende planten hebben erg veel licht nodig,maar niet direct zonlicht,en houden van een hoge luchtvochtigheid. Voor je venusvliegenvalletje is een schotel met regenwater erg fijn. Van bovenaf gieten werkt rot in de hand. Gebruik echter nooit kraanwater,daar zit teveel kalk in,en dan gaat ie onheroeplijk dood.Water uit de wasdroger is niet goed voor ze,beter is regenwater,of gedeminiraliseerd water. Zelf heb ik een grote ton met regenwater staan,en daar haal ik het water voor mijn vleesetende planten uit. Die buiten staan bij mij regelen het zelf,daar komt genoeg regenwater in,en die kunnne het van onder opzuigen.Heel veel plezier van je vleesetende plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je indy

 

goed te weten dat water uit droger ook niet goed is. zal het op regenwater houden. maar moet het wel eerst even regenen. ha ha. liever niet he. daar hebben we wel even genoeg van gehad.

als er geen zaad van 1 plant kan komen is het misschien beter de bloemstengel er af te halen? hoewel ik wel nieuwsgierig ben wat voor bloem dat zal zijn.

zit nog even te dubben hoe en waar ik de plant zal zetten om hem veel licht te geven. een grote planten onderzetter misschien waar een moerasje in past. bedenk wel iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook begonnen met Drosera en Venus vliegenval. Beide op dezelfde dag gezaaid.

 

Dit is wat er midden maart gebeurde:

meatplant.png

 

Bovenste plantje lijkt me iets heel anders... Nog niets te zien verder van de Venus vliegenval. Hieronder een foto van een paar dagen oud. Er zijn meer Droseraatjes ontkiemt.

 

579762_512108222179304_114872876_n.jpg

 

Denk dat de Venus vliegenval niets meer wordt... Lijkt me dat onderstaand iets heel anders is

17887_512108225512637_988599385_n.jpg

 

Maar bijvoeren is vereist om ze gezond te houden? Ik las ook iets over vissenvoer?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf voer ik de mijne niet,maar die zijn ook al groot,en staan er om vliegjes ,die toch komen in de plantenkamer , op te eten.En ze hebben eten want de valletjes zitten regelmatig dicht. Ook spinnetjes e.d. hebben ze. De sarracennia buiten is in rust,en heeft op het moment geen vliegjes e.d. nodig,en als ie weer gaat groeien heeft ie zat te eten. Ik zet ze trouwens in de zomer allemaal buiten,nepenthus,venusvliegenval en pinguicula zijn niet winterhard,dus die gaan voor de eerste vorst weer naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten varenrouwmuggen in de aarde en heb het geheel afgedekt met folie. Als het plantje nog iets meer groeit, krijgt het al meteen ontbijt op bed, maar voorlopig zijn ze nog iets te groot en dat baat me zorgen.

 

Ik wil ze echter binnen laten staan, want ik heb ze om de varenrouwmuggenplaag te bestrijden.

 

Hoe lang zou het nog duren voor ze de vliegjes opsmikkelen?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik vreugdelijk nieuws, dan zouden ze misschien al begonnen zijn met eten. Onbegrijpelijk dat er uit zo'n micro zaadje (zelfs voor de vliegjes klein) zoiets gevaarlijks voor die beesten uit kan komen. Met de vliegenplaag die ik heb, zullen ze heel snel gaan groeien, hahaha!

 

Als ik de foto zo bekijk is het vliegje nu nog ongeveer 3x zo groot als de val.

 

Thanks voor deze info.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...