Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleesetende planten


henkg

Aanbevolen berichten

@Erny, Jorieke:

Knap hoor. Die dingen zijn normaal gesproken niet dood te krijgen.

 

En dan te bedenken dat ik écht goed voor ze gezorgd heb...

Opletten of ze wel genoeg te eten hadden, zonodig zelf vliegen voor ze gevangen, dooie blaadjes onder weggesnoeid... Hebben echt alleen regenwater gekregen etc....

 

Weet niet of ik dan wel geschikt ben om ze zelf op te kweken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

planten-december-00984891387801057.jpg

 

De schildpadden werden veel te groot voor dit aquarium,en hebben nu een hele grote. Toevallig kwam in deze een scheur in de bodem,en nu is het een vleesetende plantoverwinterbak,en er bovenop komt straks de propagator voor de pepers,lekker warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn VEP's (Vlees Etende Planten) binnen. Hoe gaan ze:

 

Drosera capensis (= Kaapse zonnedauw, een soort die in de donkere / koude maanden binnen moet, want geen winterrust) blijft goed gaan. Geen foto (hier wel: vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750-140.html#p185357).

 

Veel andere Drosera soorten hebben wel winterrust nodig. Bv onze inheemse soorten, zoals Drosera rotundifolia.

 

Venus vliegenval (Dionaea): Is niet geheel winterhard, maar heeft wel een winterrust nodig. Die rust schijn je ook over te kunnen slaan. Dat doe ik, deels. Een paar grotere staan al een tijdje buiten en beginnen bovengronds af te sterven. Als het hard gaat vriezen ga ik ze inpakken in iets isolerends. Geen foto.

Binnen laat ik de kleineren de winterrust overslaan. Tot nu toe gaat dat uitstekend, wel met voldoende licht. Foto:

IMG0238k29651387889105.JPG

 

Rechts zaailingen januari 2013.

Links zaailingen juli 2013.

Beide voer ik af en toe een beetje bij, met wat gevriesdroogde rode muggenlarven, eerst even geweekt. De vallen slaan dicht, en blijven dicht. Wel is het met die hele kleintjes een enorm gepriegel om heel kleine stukjes te voeren. Uit de groei blijkt dat ze het wel erg waarderen.

 

Alles binnen staat onder LED verlichting, 18 Watt. Krap genoeg, in ieder geval een stuk beter dan geen (bij)verlichting.

Over wel/geen winterrust: tot nu toe boekenwijsheid, dit wordt mijn/hun eerste winter.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag dacht ik mijn Venus vliegenval (Dionaea muscipula) maar weer eens wat te eten te geven. Week of 3 a 4 geleden het laatst gedaan.

 

Geen beweging in te krijgen. Plant reageert geheel niet, op niets. Is dat de winterrust ? Is dat bij jullie ook ?

( plant staat wat koeler nu, wel vol in het licht wat nu aanwezig is ( zuid-oost raam )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn venus vliegenvallentjes doen ook al een tijdje niets meer Bit maar ze staan wel een stuk kouder dan bij jou denk ik . Alle vleesetertjes heb ik in een onverwarmde serre staan waar het 's winters wel vorstvrij blijft maar de temperatuur toch aardig richting vriespunt kan dalen. De bedoeling is dat de venus vliegenvalletjes en de sarracenia's in de serre blijven overwinteren . Dat moet best gaan maar of de drosera's dat redden is maar de vraag . Ze vinden het nu al niet prettig meer als je naar het versneld afsterven van de onderste bladeren kijkt. Ik ga er daarom een stuk of drie binnen zetten , de rest mag proberen in de serre te overwinteren .Ik kan nu eenmaal niet alles binnen zetten want mijn vensterbanken staan al vol met 'normale' planten en verder heb ik in het vroege voorjaar ook nog eens plaats nodig voor vroeg gekweekte tomaten- en paprikaplanten.

IMG289692611388071427.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb een plaag aan varenrouwmuggen. Volgens mij heeft een plantje wel 10 vliegjes in zijn kleverige klauwtjes. De groei gaat nu ook veel sneller, maar ik vraag me af of het ook niet teveel kan zijn? Ik heb al een blauwe insectenlamp aan om die krengen te vangen en ook een paar huisspinnen die ijverig mee helpen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dat is wel erg nat. Gaten in de bodem maken, en in een onderbak met 2 tot 5 cm water zetten.

Zonnedauw is een lichtkiemer, zaden dus niet bedekken.

 

Vereisten, de essentiele dingen in het kort:

- Turf (onbemest) met eventueel 1/3 kalkvrij zand. Dus geen potgrond.

- Nooit bijmesten.

- Kletsnat houden (voeten altijd in het water).

- Alleen regenwater (of gedemineraliseerd water) geven. Geen kraanwater, dat bevat kalk.

- Zonnige plek

 

Meer: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Carnipedia_Hoofdpagina

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nog iemand die net zo fanatiek is met zaaien als ik.

Vleesetende planten is bij mij in het begin heel erg vaak mis gegaan. Het eerste bakje haalde ik bij het tuincentrum en daarna haalde ik bij zadengigant. De vleesetende planten daar zijn niet altijd al te best (al is het verder een fantastische webshop) Via een moestuinforummer heb ik uiteindelijk verse zaadjes ontvangen en deze doen het heel erg goed.

 

En nu ga ik om je hele vraag heen, sorry! Vleesetende plantjes heb je veel geduld voor nodig. Het heeft bij mij wel langer als een maand geduurd. Ik heb verschillende methodes uitgeprobeerd, maar bij alle methodes was het zaaimedium afgedekt door folie of iets anders. Heel erg vervelend, want hierdoor kun je het kiemingsproces slecht volgen, maar is wel de meest effectieve manier.

 

Belangrijk is dat de grond echt goed nat is, maar er geen laagje water overheen staat (tenminste dat hou ik aan). Mijn laatste probeersel was een potje met gaatjes, zodat de boel goed kon uitlekken en vervolgens dit potje op een laagje water te zetten (schotel). Zorg dat er altijd water in het schoteltje zit, dan is de grond altijd vochtig genoeg.

 

Wacht nog maar even met acties, ik ben ook maar een groentje en misschien zeg ik wel dingen die helemaal verkeerd zijn. Henk heeft er verstand van.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt

Ja ik weet er zelf nog niet zo heel veel van maar ik ben wel al begonnen met het zaaien van de zaadjes en heb het in een bak met een beetje potgrond en verder wit zand en heb nog veel zaadjes over maar het is voor mij gewoon een probeersel maar er zitten geen gaatjes bij mij in mijn bak en ik hoop echt dat er over een maand een paar kiemplantjes ontstaan en dat die ook heel groot groeien net als die van jullie en als het mislukt dan heb ik nog wat zaadjes over en als het dan niet lukt dan koop ik gewoon zelf een plantje bij bijv. De intratuin maar het is natuurlijk leuker als je ze uit een zaadje opkweekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast nat enzo, is het toch wel vrij essentieel dat er helemaal geen kalk in je grond zit. Geen potgrond dus en mij lijkt, ook geen wit zand.

Dat witte zand kun je uitspoelen voor je het gebruikt, dat de kalk wegspoelt, maar bij de potgrond is dat moeilijker. Neem dus potgrond voor zuurte-minnende planten. Ook bij de Intratuin te koop, of neem turf en wat perliet bv ( Henk weet de juiste verhoudingen als je je grondje zélf wil maken )

 

En géén kraanwater.

 

Maar goed. Dat had Henk allemaal al gezegd, maar ik hoor jullie er niet meer over. Vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat iedereen opeens zo actief word,

Maar ik ga eerst even kijken of het lukt met deze grond die ik zelf heb gemaakt en als het niet lukt dan haal ik het spul waar jullie het de hele tijd over hebben

Hopelijk lukt het want dan heb heel veel vleesetende planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een VEP die lijkt op de plant op te foto beneden. Ik ben anders heel blij met die plant, want het groeit goed, maar ik heb een keer te laat water gegeven en sommige "bladeren" zijn nu bruin of half bruin (uitgedroogd dus). Mijn vraag is: wat moet ik doen om alles alweer groen en gezond te krijgen? Mijn eerste plan was afwachten tot dat te plant ze zelf weggooit zoals bij alle andere kamerplanten, maar ze blijven al maanden groeien terwijl ze "half-dood"zijn. Afknippen in ook best moeilijk, want ze groeien zo dictbij elkaar in the bodem.

5516915774_2de1ef27ed_z.jpg (foto is niet van mij)

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mijn methode eens posten, misschien breng ik je nog op een idee. Dit is trouwens een venus vliegenval, tot op heden niet ontkiemd en gezaaid op 21 januari.

 

62042_650687428321382_1122694023_n.jpg

 

Vervolgens afgedekt met zo'n ding. Tot aan vandaag nog geen water hoeven toe te voegen.

1520745_650687434988048_81959455_n.jpg

 

29 augustus is mijn Drosera zaad (zeer vers) ontkiemt en het grootste exemplaar is nu qua hoogte zo groot als een 2 euro munt. Ze gaan dus niet zo heel erg snel.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...