Frans Geplaatst: 19 juli 2024 Geplaatst: 19 juli 2024 Hun proefperiode is omgezet naar een vaste aanstelling. De potjes zijn nu ook 'strategischer' te midden van het fruit geplaatst. Nog even door blijven vangen en verder groeien zodat ze ook in staat zijn grotere jongens zoals de huisvlieg te vangen. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dahli Geplaatst: 19 juli 2024 Geplaatst: 19 juli 2024 @Frans Fascinerend en zulke prachtige foto’s! Quote
rorror Geplaatst: 19 juli 2024 Geplaatst: 19 juli 2024 Heel mooi en effectief! Werken die plantjes ook tegen varenrouwmugjes? Want dan ga ik er ook een paar neerzetten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Frans Geplaatst: 19 juli 2024 Geplaatst: 19 juli 2024 Geen idee @rorror maar ik vrees van niet of anders in zeer beperkte mate. Wat let je om het eens te proberen ? Ik zie het als bij fruitvliegjes. Ze worden niet aangetrokken door de zonnedauw maar door de geur van rijp fruit. Juist hun gewoonte om overal in de omgeving van rijp fruit neer te strijken wordt ze fataal. Dit in tegenstelling tot de gewone huisvlieg die wél verleid wordt door die glinsterende lijmbolletjes. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 22 juli 2024 Auteur Geplaatst: 22 juli 2024 Kaapse zonnedauw. Hèhè, eindelijk de eerste beginnende bloemstengel: die behaarde krul. Er zullen er binnenkort wel meer komen. Dus een goede kans op een grote zadenoogst. 6 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 16 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2024 Kaapse zonnedauw bloeit nu. ^ Bloemstengels met meestal één aar, soms meerdere aren per bloemstengel ^ Detail bloem. Grootte (als helemaal open) ca. 2 cm. Aan één aar komen minstens twintig bloemen. Elke bloem levert meer dan 100 zaadjes op. De zaden zijn zeer klein: 1 mm lang, en nauwelijks dikker dan een mensenhaar. Het zaad kan geoogst worden als de bolletjes donkerbruin geworden zijn. De minuscule zaadjes zijn dan zwart. De bloei (en het afrijpen) is geleidelijk, van onder naar boven. Je hebt dus een ruime periode om de juiste moment van zaadoogst uit te testen. (Na het nadrogen: zaadjes niet in een gripzakje bewaren. De zaden zijn zo klein dat ze door statische elektriciteit aan het plastic blijven plakken. Dus beter -per portie- in papiertjes vouwen. Die pakketjes kunnen natuurlijk wel in een gripzakje. ) 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 15 november 2024 Auteur Geplaatst: 15 november 2024 Mijn zaadoogst Kaapse zonnedauw 2024 is al een tijdje binnen. Veel, ondanks de slechte zomer. Gelukkig had ik erg vroeg gezaaid (dec '23). Was een kiemtest, waar ik toch maar mee doorging. 10+ pakjes zaadjes zitten in de zadendoos. Ik heb er meer, op verzoek kan ik ze opsturen. Doe maar een PB. ^ Kiemtest 17-10-23. In P9 potje. Opkomst al na 14 dagen. Verspenen (later) is wel even gepriegel, maar de plantjes slaan weer heel makkelijk aan. Zaaien (binnen) kan nu al wel (lichtkiemer!), of tot begin februari. Nadeel: kans op luis. Voordeel: eerder bloemen, meer kans op afgerijpt zaad in het najaar, ook bij slechte zomers zoals in 2024. In één pakje zit ruim genoeg zaad om meerdere keren te zaaien. Ik kreeg wel een vraag, van Dahli, een zadendoosdeelnemer. "Wat zijn nou de zaden, die paar grotere stukjes, of dat stof?" Begrijpelijk, want het zaad is idioot klein: 1 mm lang, en nauwelijks dikker dan het hoofdhaar van een mens op leeftijd. ^ Het kaf (die grotere stukjes) hoef je niet van de zaadjes (het koren) te scheiden. Gewoon meezaaien. 1 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Dahli Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 @henkg dank je wel voor de duidelijke uitleg. Ook de foto’s zijn zeer verhelderend! Ik ga binnenkort een eerste poging wagen 😃. Quote
Frans Geplaatst: zondag om 22:09 Geplaatst: zondag om 22:09 Kaapse zonnedauw bij avond in de woonkamer. Beetje verwennen met groeilamp i.v.m. de in ontwikkeling zijnde bloemetjes. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.