Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Worteltjes op zandgrond

eelzuhtjuh

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Afgelopen weekend heb ik mijn vieze oude schuur afgebroken. Daaronder ligt een behoorlijke laag zand.

Ik probeer te bedenken wat ik nu precies met dat zand ga doen.

Daarom kwam ik op het idee om het te vermengen met mijn eigen kleigrond en tuinaarde en daar in het komende voorjaar wortelen op te telen.

Is dit een idee of kan ik het zand beter verwijderen?

Hoi,

Ik zal het je nog sterker vertellen, het is een héél goed idee!

Ten eerste: Je worteltjes blijven schoner.

Ten tweede: Je trekt ze makkelijker uit de grond.

Ten derde: Je hebt minder of geen wormen, dus ook geen mollen.

Ten vierde: daardoor minder aangevreten wortels.

Maar wel belangrijk is: Goede voeding, dus; Koemestkorrels of stront in het najaar er doorheen spitten. Samen met de klei wat je van plan was is echt prima!

Ik meng in mijn tuin de grond met zand, omdat wij een hele dikke veengrond hebben, maar ik gebruik ook Champignonnenmest (Daar zit paardenvijgen doorheen) en dan heb je dé perfecte grond om te telen. Een heerlijke mulch in het voorjaar, en een vruchtbare bodem voor je groenten.

Succes ermee!

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Hoi,

Ik zal het je nog sterker vertellen, het is een héél goed idee!

Ik ben er wat sceptischer over.

Dat zand is vulzand of straatzand en geen scherpzand of metselzand wat wel gebruikt wordt om bijv. kleigrond waterdoorlatender te maken.

Verder zit er in dat zand totaal geen bodemleven.

Ik zou het voor het afgraven en aanvullen met grond.

Ik neem aan dat je niet ieder jaar op die grond worteltjes gaat telen

met vriendelijke groet, Rubo

Nee Rubo ik zal zeker niet elk jaar worteltjes daar telen.

Ik ben ondertussen begonnen met het afgraven van een deel van het zand. Ik weet alleen niet zo goed waar ik ermee heen moet hahaha.

Een klein deel laat ik liggen en vermeng ik samen met zakken tuinaarde door de kleigrond dat lijkt me de beste oplossing.

2012-09-08+20.12.25-1.jpg

nog een plaatje ter illustratie van wat ik precies bedoel.

Koop géén zakken bemeste tuinaarde bij een tuincentrum omdat dit enerzijds door het aantal veel te duur wordt en anderzijds je niet weet wat ze in die zakken stoppen en de algemene ervaring en mening (ook op andere fora) is dat dat niet veel soeps is.

Beter bij een hoveniersbedrijf naar goede grond gaan informeren.

met vriendelijke groet, Rubo

Uit ervaring weet ik dat Champignonnenmest heel goed is, en ook niet duurder, in 't iedere geval goedkoper als bemeste tuinaarde. Deze mest is eigenlijk Paardenmest.

Als je het beste van het beste wilt, is wormengrond het beste, maar ook het duurste.

Wat ook goed is: Je afval (ex Koolstronken, bonenloof, Aardappelloof en Tomatenloof) opsparen in een compostbak. Eventueel laag na laag bestrooien met compostversneller. Ieder keer van onderaf aan je afval, wat dan gecomposteerd is in je tuin spitten...

suc6!

In een groen, groen, knollen, knollenland...