pet Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Ik heb gisteren op de rommelmarkt een rvs stoompan voor 1 euro gekocht. Hij bestaat uit 3 delen, 1 voor het water en dan 2 met gaatjes en een glazen deksel.Nou stoom ik wel eens wat met zo'n stoommandje, maar verder heb ik eigenlijk niet veel "stoomervaring".Hebben jullie nog leuke recepten, tips?Kan ik hem ook als sappan gebruiken?Nog andere alternatieve mogelijkheden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Niet echt recepten maar het is handig om aardappels en groenten in te stomen. De groenten kun je dan wat later in de stapel zetten als ze kortere kooktijd nodig hebben. Sap kun je er volgens mij niet mee maken (of ik heb verkeerd begrepen wat voor pan je hebt) want het sap loopt dan door de gaatjes in de onderste pan. Wat wel kan is idli's: een soort indiase rijstkoekje. Deeg in schaaltjes en dan in de stoompan. Heel veel gedoe is het wel tenzij je een indiase toko in de buurt hebt waar ze idlibeslag verkopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 Ik heb zelf nog wat bedacht:Glazen potten en deksels steriliseren in de stoompan.Normaal laat ik ze altijd in veel water een tijdje koken. Maar dit scheelt veel water en energie als je ze in de stoom (op hun kop op het rooster) kunt steriliseren. Zou dat goed genoeg zijn? Gisteren in ieder geval aardappelschijfjes voorgestoomd, voordat we ze hebben gebakken. Dat ging erg goed en snel. Sap kun je er volgens mij niet mee maken (of ik heb verkeerd begrepen wat voor pan je hebt) want het sap loopt dan door de gaatjes in de onderste pan.Nee, je hebt gelijk. Ik zag ergens geloof ik wel een soort inzetstuk waarmee je een sappan van een stoompan kunt maken. Iemand enig idee of dat kan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Misschien is dat mogelijk.Je moet dan een deel hebben dat er uitziet als een tulbandvorm,met daaraan een slangetje, om af te tappen.Zou wel leuk zijn, om op die manier een sappan te maken. En een stuk voordeliger. Goed idee trouwens om de potten er in te steriliseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 je kunt:- rijst stomen, super, ook opwarmen van al gare rijst- vis stomen, niet te lang, blijft lekker mals- pakketjes van bananenblad met vulling, kip of vis en groenten stomen- maiskolven garen- snoei en entmesjes steriliseren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 je kan er ook allerlei groentes in stomen (ze zeggen dat het dan meer vitamine behoud) en aardappels. Ik stoomde altijd voor mijn dochter toen zij een groentehap mocht. Tegenwoordig kook ik alles maar misschien toch maar weer eens af en toe stomen. Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2012 Share Posted September 16, 2012 gisteren losse struikjes ingevroren broccoli gestoomd, zo-uit-de-vriezer-in-de-stoompan, supersmaakje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts