Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gebruik van stoompan

pet

Recommended Posts

Ik heb gisteren op de rommelmarkt een rvs stoompan voor 1 euro gekocht. Hij bestaat uit 3 delen, 1 voor het water en dan 2 met gaatjes en een glazen deksel.

Nou stoom ik wel eens wat met zo'n stoommandje, maar verder heb ik eigenlijk niet veel "stoomervaring".

Hebben jullie nog leuke recepten, tips?

Kan ik hem ook als sappan gebruiken?

Nog andere alternatieve mogelijkheden?

Niet echt recepten maar het is handig om aardappels en groenten in te stomen. De groenten kun je dan wat later in de stapel zetten als ze kortere kooktijd nodig hebben. Sap kun je er volgens mij niet mee maken (of ik heb verkeerd begrepen wat voor pan je hebt) want het sap loopt dan door de gaatjes in de onderste pan.

Wat wel kan is idli's: een soort indiase rijstkoekje. Deeg in schaaltjes en dan in de stoompan. Heel veel gedoe is het wel tenzij je een indiase toko in de buurt hebt waar ze idlibeslag verkopen.

Ik heb zelf nog wat bedacht:

Glazen potten en deksels steriliseren in de stoompan.

Normaal laat ik ze altijd in veel water een tijdje koken. Maar dit scheelt veel water en energie als je ze in de stoom (op hun kop op het rooster) kunt steriliseren. Zou dat goed genoeg zijn?

Gisteren in ieder geval aardappelschijfjes voorgestoomd, voordat we ze hebben gebakken. Dat ging erg goed en snel.

Sap kun je er volgens mij niet mee maken (of ik heb verkeerd begrepen wat voor pan je hebt) want het sap loopt dan door de gaatjes in de onderste pan.

Nee, je hebt gelijk. Ik zag ergens geloof ik wel een soort inzetstuk waarmee je een sappan van een stoompan kunt maken. Iemand enig idee of dat kan?