Geplaatst: 11 september 201213 j Tja misschien beetje raar vraagje maar toch gooi ik hem in de groep.Kreeg net namelijk de schrik van me leven.Ik had me andijvie krop goed gespoelt en ondergedompelt in water en was hem zojuist aan het snijden...Snij ik opeens een naaktslak aan diggelen.. Dacht toch echt dat ik hem goed had gewassen.Dus tja... hoe doen jullie dat? Of is zoiets jullie ook al eens overkomen?
Geplaatst: 11 september 201213 j ja hebben wij ook, écht wel, eigenlijk 50% kans... ..wij wassen de boel eerst in water met een handje zout, dan drijven de slakjes al bovenop.
Geplaatst: 11 september 201213 j Heb nog geen slak of luis aangetroffen. Ik bekijk elk blaadje, hoe klein ook, bijv. met sla, nauwkeurig aan voor- en achterkant, kan anders niet met overtuiging lekker eten. denk dan constant; het zal toch niet..., het lijkt op....
Geplaatst: 11 september 201213 j Helena, je bent niet de enige hier die dat doet! Dacht al dat ik de enige die zo'n pietje precies was Ik houd ook niet van beestjes. Ik laat ook eerst de groenten minstens een kwartier in t water staan voor ik t afgiet (water gaat de tuin in) en daarna nog s 2x herhalen met spoelen. Ik moet zeggen, ik heb eigenlijk weinig op mijn groentes zitten qua beestjes ofwel slakken dus dat scheelt al een hoop. Maar een dikke naaktslak heb ik er nog niet tussendoor gehad. Ach gewoon goed afspoelen en doorgaan. En de volgende keer eerst ff goed checken voor naaktslakken (vallen toch wel op zou je denken). Good things come in small packages
Geplaatst: 11 september 201213 j Als Lie stamppot van andijvie maakt wast hij blaadje voor blaadje onder stromend water...ik vind het waterverspilling, maar hij is als de dood voor stimpstamp met naaktslak... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 september 201213 j Stimpstamp naaktslak, nieuw recept Ik doe het niet onder stromend water, heb een hele grote bak (die 6L groene) en daar gaat ruim water in waarin ik ieder blaadje spoel en nakijk. En dat gaat hier wel goed. Water gewoon recyclen in de tuin Jet, of in de kas? Good things come in small packages
Geplaatst: 11 september 201213 j Ik snap het niet echt Dat is toch allemaal gratis Je weet niet half hoe lekker slakken zijn hoor In Frankrijk doen ze er een moord voor, hahah Nee, serieus, ik vind het ook geen fris id. Maar echt; zout helpt echt, maar ik vind wel, je moet niet op ieder slakje zout leggen hoor Ik gebruik van alles om te voorkomen dat er slakken in mn groenten zitten. Even op een klein rijtje: De diervriendelijkste methode: Potjes met bier verspreid over je tuin zetten, dat vinden ze erg lekker!De minder diervriendlijkste methode: Slakkenkorrels. Maar dat is niet alleen slecht voor de slakken, ook mollen (vervelende beesten trouwens) en vogels schijnen er last van te hebben. De Beste methode: Na een buitje, slakken rapen en héél erg ver weg gooien door het heelal Nou dat was het wel een beetje. gr Anton In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 11 september 201213 j Auteur gewoon doorgaan lukte me helaas niet en hij zag echt aan het einde bij de wortels tja hoe leg je dat uit... Als je een krop door middel snijd dan daar op de plek waar de blaadjes nog bij elkaar zitten. En hij was niet eens dood nadat ik hem geraakt had! Maf beest. Tja kon het niet laten hoor maar heb toch even zout over hem heen gestrooid.Hier volgende keer zeker een halve dag in zout water zetten ahahaha. Dit hoef ik neit nog eens zeg!Uiteindelijk hebben de kids de stamp gegeten maar zelf echt geen trek meer in dus zojuist met manlief de frituurpan aangezet lol. Antoine, ik raap de slakken en gooi ze altijd in de groene container. Maar zal ze volgende keer jou kant wel opgooien
Geplaatst: 12 september 201213 j Tja slakken of luis kom ik ook nog wel eens tegen in de sla of andijvie. Luis is helemaal een ramp, dan kun je wel 5 of 6 keer spoelen voordat alles foetsie is. Ik probeer altijd slakken en andere beestjes al te verwijderen op de moestuin. Vorig jaar ging dat met een krop andijvie mis, ik had de krop op het aanrecht liggen en wou 'm net gaan snijden, toen er een kleine salamander uitkroop en een estafette over mijn aanrecht begon. Ik heb hem toch maar even aangespoord dat buiten te gaan doen (lees: ik heb 'm bij zijn lurven gepakt en 'm de achtertuin in gebonjourd)
Geplaatst: 12 september 201213 j Als Lie stamppot van andijvie maakt wast hij blaadje voor blaadje onder stromend water...ik vind het waterverspilling, maar hij is als de dood voor stimpstamp met naaktslak... Dacht dat jullie in Frankrijk woonden? > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 12 september 201213 j Dennis, een naaktslak ziet er toch heel wat onsmakelijker uit dan een huisjesslak Good things come in small packages
Geplaatst: 12 september 201213 j Dacht dat jullie in Frankrijk woonden? O, pardon, Puree du pommes de terre avec scarole cru..(lardez avec limace) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 september 201213 j Helena, je bent niet de enige hier die dat doet! Dacht al dat ik de enige die zo'n pietje precies was Ook voor mezelf maar vooral voor tafelgenoten. Wanneer er ooit iets levends of gekookt zou worden waargenomen op het bord, kan ik de fans van moeders moestuin produkten wel vergeten. Worteltjes, snijd ik door om te zien of er van binnen verrassingen zijn, zo ook met radijs. eerst zelf checken en dan voorschotelen. Bramen of frambozen, ook zoiets, die pulk ik 1 voor 1 open omdat ik geen wormpjes lust .
Geplaatst: 14 september 201213 j ieuw.. had van de week wel een mini rups meegekookt met de bonen die de vriezer zijn in gegaan. De zijkanten waren opgekruld en de oogjes (zwarte stipjes) waren nog goed zichtbaar Had ik dat voorgeschoteld had mijn zoon naar een potje/blikje uitgeweken. Of de McDonalds Good things come in small packages
Geplaatst: 14 september 201213 j Zie hier de ietwat-offtopic-berichten: niet-meer-gewend-aan-fabrieksvoer-t6804.html facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.