meekje Geplaatst: 25 september 2012 Geplaatst: 25 september 2012 De peperkorrels en jeneverbessen heb ik bij Dirk van den Broek gekocht en ook karwijzaad (Kummel) dat doe ik er ook door;Bijna alle supermarkten hebben die kruiden, bij Dirk zijn ze hier en stuk goedkoper.Kruiden van het merk Silvo heb ik gekocht, hier blubt alles lekker...Succes! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
greetje11 Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Heb vandaag zuurkool gemaakt.Had ong 4 kilo schoon overgehouden van de 2 witte kolen die ik heb geoogst.Heel fijn geschaafd met mijn prachtige keukenmachine (pff scheelt een hoop werk) Ik heb alles in een emmer met deksel gedaan. Ong 10 gr zout per kilo, en een klein beetje karnemelkom op te starten, en wat peperkorrels toegevoegd. Jeneverbes had ik niet,ook geen tijd om te kopen, had de 3 kleinkids vandaag.Afgedekt met een schone theedoek en daarbovenop een afgewassen steen.(in een plastic zak)Staat nu in de keuken, van de week maar eens kijken of het wat doet. Quote
ClaudiaRebecca Geplaatst: 27 september 2012 Geplaatst: 27 september 2012 Ik heb 18 september een giga grote kool geraspt in de keukenmachine, netto ruim 4kilo kool, ongeveer 10gram zout per kilo er doorheen gedaan en in laagjes in de pot met tussendoor jeneverbessen en n beetje kefir.M'n pot is een gewone römertopf, geglazuurd van binnen en voor € 3,00 gekocht in de kringloopwinkel. Bovenop een groot blad witte kool, schotel om af te dekken en een steen. Deksel er op en wachten maar. Vandaag gekeken, geproefd, begint al heerlijk zacht zuur te worden. Nu op n koelere plek gezet en afwachten. Quote
greetje11 Geplaatst: 30 september 2012 Geplaatst: 30 september 2012 Vandaag ff gecheckt, theedoek is beetje vies slijmerig Hoort dat Heb ik maar uitgespoeld.Het ruikt wel al naar zuurkool niet vies of zo. En mijn steen geeft af bovenop is het een beetje bruin ondanks de theedoek.Die steen moet erbovenop blijven liggen (6 weken ) Quote
Erwin1964 Geplaatst: 2 oktober 2012 Geplaatst: 2 oktober 2012 Gisteren ook even gecontroleerd en gas laten ontsnappen. Bij mij na 16 dagen geen schimmel of kaam. Hoe het er uit ziet weet ik niet, omdat de waterlaag bovenop mijn zuurkool in wording een beetje troebel is. De geur is prima, onmiskenbaar zuurkool. Mijn experiment dreigt te slagen Quote
Erwin1964 Geplaatst: 2 oktober 2012 Geplaatst: 2 oktober 2012 Heeft er iemand van jullie trouwens ervaring om met "Filderkraut" zuurkool te maken? Dat schijnt een soort Duitse spitskool te zijn die rond september oogstrijp is, waarvan de kolen tot 4,5 kilo kunnen worden en die volgens internet uitermate geschikt zou zijn om zuurkool van te maken. Ik ben wel geïnteresseerd in echte grove Sauerkraut, toch net iets anders dan onze Nederlandse zuurkool. Als m'n zuurkool dit jaar lukt, ga ik wellicht volgend jaar Filderkraut zetten, moet m.i. appeltje-eitje zijn. http://tuinzaden.eu/nl/groentezaden-fruitzaden-spits-kool/915812-spits-kool-filderkraut.html Quote
Yola Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Zou je in 1 pot onderop rode kool kunnen doen en bovenop witte?Heb hier nl een gigantische pot staan. Quote
greetje11 Geplaatst: 4 oktober 2012 Geplaatst: 4 oktober 2012 Ik denk dat je dan roze kool krijgt. De rode kool geeft nl af kijk maar als je het kookt, je water is dan roze/paars.Misschien dat het aan de smaak niets afdoet, maar dat het er niet appetijtelijk uit ziet. Quote
Erwin1964 Geplaatst: 8 oktober 2012 Geplaatst: 8 oktober 2012 Zojuist weer even mijn zuurkool gecontroleerd. Na ruim drie weken "still going strong", geen schimmel of kaam. ik ga 'm vanaf nu 1 keer per twee weken checken Quote
greetje11 Geplaatst: 13 oktober 2012 Geplaatst: 13 oktober 2012 Hier ook geen schimmel of kaam.Nu wel koeler gezet, en het ruikt al naar zuurkool.Mijn man kan niet wachten , maar moet nog 3 weken staan Quote
Erwin1964 Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Afgelopen zaterdag op 5 weken ouderdom mijn zuurkool weer gecontroleerd. Ik had mijn tonnetje bijna 2 weken niet open gehad, er had zich een beetje gas gevormd. Geen schimmel of andere viezigheid, voor de zekerheid wel de doek waarmee ik de zuurkool heb afgedekt, even omgespoeld. ik heb een klein stukje (rauw) geproefd, sjemigdepemig echte zuurkool! maar nog wel een beetje hard; dat komt vast doordat ik het wat grover gesneden heb dan hetgeen in zo'n pakje uit de supermarkt zit. Tonnetje weer dichtgedaan, over twee weken maak ik 'm weer open. Dan gaat er een deel de pan in voor mijn eerste eigen zuurkoolstamppot. The proof of the pudding is the eating. Mochten jullie over twee weken nooit meer iets van mij horen, dan weet je waar dat aan ligt Quote
aalterse-willy Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Ik heb er ook een 15 liter pot staan, gemaakt met witte kool, ook kabuizen genoemd in Vlaanderen, wel al eens geproefd maar nog niet echt gegeten, is voor eind deze week.Volgend jaar probeer ik wel Filderkraut te zaaien en planten, dat wordt in Duitsland voor sauerkraut gebruikt ipv witte kool. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erwin1964 Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 Taraaaaaa... vandaag heuse home-made zuurkool gegeten. Lekker als stamppot met een stuk rookworst en een kuiltje jus zelf gemaakte zuurkool was prima, wel iets anders dan gekochte zuurkool, een stuk zachter van smaak. Blij dat ik nog meer dan 3 kilo in mijn tonnetje heb zitten Quote
greetje11 Geplaatst: 7 november 2012 Geplaatst: 7 november 2012 Hier is het ook klaar, ziet er goed uit.Man, zoon en schoonzoon mogen volgende week proeven.Lust het nl zelf niet. Quote
Erwin1964 Geplaatst: 20 november 2012 Geplaatst: 20 november 2012 Ik heb nog ca. 2 kilo zelfgemaakte zuurkool en vrijdag of zaterdag gaat er weer een pond uit. De overgebleven 1,5 kilo ga ik in twee kleine afsluitbare emmertjes doen en dan zondag of maandag aanstaande een nieuwe lading maken. Witte kool genoeg namelijk Volgend jaar toch maar eens proberen een wat groter zuurkoolvat op de kop te tikken, eentje van een liter of 15. Quote
Erwin1964 Geplaatst: 22 november 2012 Geplaatst: 22 november 2012 "I love it when a plan comes together" Vandaag een keramieken Gartopf zuurkoolpot van 10 liter met waterslot en verzwaringsstenen gescoord via Marktplaats voor 10 eurie Dus komend weekeinde maar weer aan de bak om nog een lading zuurkool te maken Quote
greetje11 Geplaatst: 23 november 2012 Geplaatst: 23 november 2012 De mannen hebben het gisteren gegeten, en ze vonden het lekker. Eerlijk gezegd vond ik het wel stinken. Maar ja zal ook wel komen, omdat ik het niet lust Quote
prettig gestoord Geplaatst: 23 november 2012 Geplaatst: 23 november 2012 Hier de eerste pot zuurkool leeg ondertussen, de tweede is in een week tijd volledig beschimmeld terwijl die al 5 weken stond en er niets mee aan de hand leek te zijn! Oh well over 2 weken de volgende pot klaar..maar eens zien hoe die het volhoud Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Erwin1964 Geplaatst: 25 november 2012 Geplaatst: 25 november 2012 Da's balen. Ik heb vandaag een nieuwe partij zuurkool gemaakt, mijn 10 liter Gartopf zit mooi vol. Ging prima, er kwam meer vocht af dan de vorige keer. Toen ik de sluitstenen er op had kwam het vocht er tussendoor. Ik heb 'm aangevuld met water tot er 3 cm boven de stenen stond. Quote
Yola Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 op mijn zuurkool staat wittig vlokkig schimmel, zou ik nu de hele pot moeten weggooien of kan ik het nog gebruiken als ik het bovenste eruit schep, hopenlijk met schimmel en al.Baal echt enorm, ging zo goed en kon vandaag zuurkool gaan maken dacht ik........................ Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Het klinkt eerder als 'kaam' Yola. Dat kan je gewoon wegscheppen. Dat komt er niet altijd op, maar vaak wel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Dank je Jorieke, ga morgen de stoute schoenen aantrekken, kaam eraf scheppen en dan met eigen aardappels en spek onze eerste zuurkool maken.Spannend! Quote
Erwin1964 Geplaatst: 28 november 2012 Geplaatst: 28 november 2012 Hoe was je zuurkool, Yola?Ik heb m'n zuurkoolpot waar ik afgelopen zondag zuurkool in heb gemaakt de eerste dagen in de keuken staan, iedere keer als er een bel gas door het waterslot gaat hoor je plopperdeplop. Knus geluid, de kinderen noemen het al geen zuurkoolpot meer maar een plopton Quote
Yola Geplaatst: 29 november 2012 Geplaatst: 29 november 2012 De zuurkool was heerlijk, minder zuur of beter gezegd zachter zuur dan hetgeen ik gewoon ben maar een absoluut succes.Nadat ik de bovenste ziirkool verwijderd had en wat dus kaam bleek afgeschept was de rest van de zuurkool in orde, gelukkig maar het was een heleboel werk om zo'n pot vol te maken!! .Nu snel naar mijn werk. Quote
jootje Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 Hoi!Mijn zuurkool is niet goed, smaakt echt bedorven. Ik kan met zo'n mislukking wel leven, maar zou er wel graag achterkomen wat er fout gegaan is. Vorig jaar gemaakt in twee lullige yoghurt emmertjes, perfecte zuurkool. Nu in een prachtig nieuwe zuurkoolpot, en het gaat mis. Had het al wel een keer gegeten, maar had toen al een beetje twijfels.Wat me opviel was dat het water in het waterslot erg vaak bijgevuld moest worden, weet niet of dat normaal is? En dat er nog steeds geluid uit kwam: plop.De enige reden die ik kan bedenken is dat het te warm staat, bijkeuken, graad of 16 denk ik. Iemand enig idee? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.