onnaj Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 Ja moet inderdaad kaam zijn, ik vergiste me haha Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 (aangepast) Tis goed raak met de kaam😉 zeg even ter zekerheid, de zuurkool hooguit een weekje in de huiskamer toch en dan wat koeler? Mijn zuurkool bloebte even een dagje of wat maar is weer gestopt🤷♀️Het ziet er verder goed uit, ik heb er wel een litertje pekel bijgedaan 16 november 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
onnaj Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 Ja als het er eenmaal inzit dan is het raak ja 😁😁 Heeft inderdaad een week in de huiskamer gestaan en toen in het voorraadhok. Andere jaren is dat ook perfect gegaan, maar wellicht dat het nu iets warmer was. Ik heb het er nu uitgehaald en een deel in de koelkast gedaan, een ander deel in de vriezer en de rest afgegeven. Wel gezegd dat het voor alle zekerheid wel gekookt moet worden. Quote
bonnie f Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 Hier bijna 11 kg prachtig frisse, kruidige zuurkool. Erg blij. Half witte, half spitskool. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
onnaj Geplaatst: 16 november 2020 Geplaatst: 16 november 2020 25 minuten geleden, bonnie f zei: Hier bijna 11 kg prachtig frisse, kruidige zuurkool. Erg blij. Half witte, half spitskool. Top hoor! Flinke hoeveelheid ook Hoe bewaar je dat allemaal? Mijn zuurkool smaakte uiteindelijk echt super, ondanks de kaam Ik heb ook nog een potje met zuurkool met mosterdzaad. Heel benieuwd hoe dat smaakt... Ook Met kaam trouwens Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2020 Geplaatst: 17 november 2020 goed en goedkoop: even verwarmen tot 100 graden, dan in de weckpot, weckpot met clipjes nog 10 minuutjes in de oven op 100 graden Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 Op de dag af 5 weken heeft de zuurkool in de pot gezeten. Zojuist 8 kleinere porties ingevroren, kleiner maar wel genoeg voor ons samen, en een grotere voor de aankomende dagen. Ik heb de zuurkool met kummel en jenerverbes gemaakt. Hij smaakt zo heerlijk en zacht! Wat is wel apart is: de zuurkool was iets bruiner en het water was bruinig. Komt misschien door de savooienkool die erbij zit? Ik heb 1 x kaan eraf moeten schappen, daarna was het goed. Morgen dus op verzoek van Lie de echte Choucroute maken, met natuurlijk verschillenden Veldvarkensproducten, worst, krabbetjes., spek. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 Ja ik moet ook nodig aan de slag met verpakken in kleinere porties. Maar het zijn 2 potten dus best veel werk (luxe-probleem)... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 (aangepast) Ik had er ook geen zin in. Gelukkig regent het. Uiteindelijk meurt nu de hele koelkast naar zuurkool en zit de rest in de vriezer en is alles afgewassen, dus nou ja, ok wel. Blij dat het gebeurd is. Jij had twee potten? Hoeveel kilo kool? Vorig jaar had ik te lang gewacht, ik heb nog steeds enkele pakken te zure rode zuurkool in de vriezer, die zal uiteindelijk wel op de compost terecht komen 13 december 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 18 uren geleden, appelvrouw zei: Wat is wel apart is: de zuurkool was iets bruiner en het water was bruinig. Komt misschien door de savooienkool die erbij zit? lekker! ja, die bruine kleur hebben we hier ook van de spitskool met groen blad; witte kool blijft lichter Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2020 Geplaatst: 16 december 2020 Aangespoord door Appelvrouw heb ik net de potten uit de kelder gehaald om alles te verpakken om te zorgen dat het niet zuurder wordt. Uit de 1e pot haalde ik al 9 zakjes (van 300 gram), die vries ik in. Uit de 2e pot komen denk ik 8 porties, die ga ik straks wecken. Ik had eerder dit jaar ook al een pot zuurkool gemaakt, dus we hebben voorlopig genoeg 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2020 Geplaatst: 16 december 2020 Verkeerd gegokt: er kwamen 10 porties uit die 2e pot. 1 daarvan hebben we net gegeten en de rest is geweckt en staat nu af te koelen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 december 2020 Geplaatst: 17 december 2020 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 7 september 2021 Geplaatst: 7 september 2021 Hij weegt kennelijk meer dan 8 kg, want krijg een error. Zuurkool in de maak. Zin in! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 7 september 2021 Geplaatst: 7 september 2021 Het was 9439 gram. Mijn ton is propvol, dus ik weet gelijk wat de Max is. Lekker met mosterdzaad en jeneverbessen. 1 Quote
jootje Geplaatst: 7 september 2021 Auteur Geplaatst: 7 september 2021 Kanonne…wat een joekel. Wel fijn, gelijk de ton vol. Hoef je maar een kool groot te krijgen! 😊 1 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 18 januari 2022 Geplaatst: 18 januari 2022 Zo, nieuw jaar, nieuwe vragen. In een grijs verleden - 40 jaar geleden- heb ik voor mijn moeder, die geen zout mocht, zuurkool gemaakt door het toevoegen van Kannes Brottrunk. Ik zie de potjes nog staan te fermenteren op de plank in de keuken, psst. Dat was op de boerderij. Tegenwoordig heb ik een volkstuin en vorig jaar probeerde ik opnieuw zuurkool in potjes. Met zout en Kannes Brottrunk. Viel tegen, ik denk dat ik me door de kaam heb laten opjutten. En een flat in Amsterdam geeft geen stabiele tempetaruren. Dit jaar opnieuw geprobeerd met onze overheerlijk spitskool, twee potjes superzuurkool. Maar: wie weet of mijn methode van 40 jaar geleden klopt?? (Geheugen misser?? Of ja zo kon het ook?) Zo ja doe ik volgend jaar dubbelop (in elk geval met de spitskool). Quote
Arja Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Vanmiddag kwam ik deze tegen bij de kringloop. Een prachtige grote pot om zuurkool in te maken. Compleet met deksel en verzwaringsstenen. Helemaal gaaf. Ik moest me beheersen, maar om een pot met 25 liter zuurkool leeg te eten zou ik het halve dorp moeten inschakelen. Bovendien was ik op de fiets. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.