Geplaatst: 30 september 20177 j Auteur Wat een geinig kleurtje! Morgen eens bij mijn zuurkool kijken hoever die is......gewoon lichte kleur zuurkool
Geplaatst: 30 september 20177 j Zier er goed uit Charly! Ja bijzonder dat het al zo snel zuur is hè..ik had het niet verwacht, Mijn zuurkool viel trouwens heel erg mee, dat zachte was alleen aan de bovenkant. We hebben het nu een keer gegeten, goed uitgelekt en even gekookt met een blikje ananas erbij. Wat wel gek is met die rode zuurkool: omdat het rood is en het er ongeveer hetzelfde uitziet verwacht je rode kool met appeltjes.We vonden het heerlijk! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september 20177 j Door al jullie berichten, en door de regen al de hele dag, zijn wij ook aan het stampen gegaan. Wat kleine witte kooltjes, die toch niet veel groter zouden worden. Ze vielen al om Wonen er bij jullie nou ook van allerlei pieren en slakjes in al die hoekjes en gaatjes daar onderaan bij de steel? Ik heb het jaren terug al eens gevraagd hier geloof ik... Ik hield er nu rekening mee maar toen we ooit begonnen met zuurkool toen schaafde ik zo een paar pieren mee De rode kolen moeten er ook nog aan geloven, maar nu nog even niet. Eerst dit eens een de praat krijgen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 september 20177 j Eh, nou we doen in het in vrij donkere benedenkeuken ik heb niks gezien, maar natuurlijk met rode kool vallen die pieren enz niet zo op. Als we de groene kool doen zal ik wat beter opletten... Wat gebruik je als kruiden? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september 20177 j Het is ook niet eens alleen bij de kool die op de grond lag hier, de pieren kruipen duidelijk ook tegen de stam op naar de kool. Ik gebruik al jaren alleen peper (nu voor het 2e jaar in gemalen vorm, geen hele korrels) en laurierblaadjes. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 oktober 20177 j bekend, daarom doen we alle kool een uurtje onder water, slakjes komen omhoog, pieren zakken naar de bodem
Geplaatst: 2 oktober 20177 j Ga ik de volgende keer proberen RobO! Maar ik verwacht dat er dan luchtbelletjes in hoekjes van de kool blijven zitten en het slakje/piertje nog wel even blijft zitten? Mijn zuurkool blubt ondertussen al! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 oktober 20177 j Hier gewoon wat bladeren over de zuurkool gelegd, gaat vervolgens prima. Heerlijke zuurkool gegeten verleden week.
Geplaatst: 3 oktober 20177 j Auteur Drie weken geleden zuurkool gemaakt. Net even gekeken, ziet er goed uit, smaakt goed, mag nog iets zuurder!
Geplaatst: 12 december 20177 j Wij hebben ook al een keer zuurkool gegeten, vorige week. Lekker lekker! Niet te zuur, helemaal goed. En gisteren hebben we een potje gevuld met rode kool, om ook als zuurkool te kunnen eten over een tijd. Het is een hele kleine pot, maar er ging toch verrassend veel kool in. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 december 20177 j Drie weken geleden zuurkool gemaakt. Net even gekeken, ziet er goed uit, smaakt goed, mag nog iets zuurder! 3 weekjes is hier nu wel wat aan de korte kant, bij ons is het nu een graad of 10 dus ik reken op 6 weken
Geplaatst: 3 januari 20187 j Hoi, Ik heb een paar dagen geleden zuurkool gemaakt. Heb hiervoor een 2 liter pot gekocht en er paste ca 1,5 kg kool in. Nu heb ik ca 23-25 gram Keltisch per kg gebruikt maar er kwam best weinig vocht uit, ondanks dat ik dik een half uur aan t stampen ben geweest! Ik heb toch zeker 3/4 theeglas water moeten toevoegen (met wat zout) zodat de kool en de stenen onder water stonden en er ook nog een dikke 5 cm vrij was tot de rand. De pot heeft nu 3 dagen op kamertemperatuur gestaan en begint al heerlijk te ruiken. Ik verplaats hem nu naar onze voorraadkast waar het kouder is en donker, maar het viel me op dat het vocht nu inmiddels tot aan de rand stand. Is het verstandig dan wat vocht eruit te halen? Hij begint wel al een beetje zurig te ruiken, heerlijk!
Geplaatst: 3 januari 20187 j beetje veel zout? normaal 1-1,2 % niet stampen hoor, kneuzen...wrijven met een zuurkoolstamper na 3 dagen al goed ruiken??? dat duurt hier een week of 3 daarvóór is het niet zo lekkervocht tot aan de rand? zuigt de pot soms water uit het waterslot?
Geplaatst: 5 januari 20187 j Hoi, De pot zuigt geen water uit de rand, maar denk dat door het staan het zout nog meer vocht uit de zuurkool heeft getrokken. Ik denk dat ik geen Keltisch zeezout had moeten gebruiken, maar gewoon gemalen zout. Denk dat het dan beter was gegaan.
Geplaatst: 8 februari 20187 j Hoi, Ik heb tussen kerst en oud op nieuw voor de eerste keer zelf zuurkool gemaakt en ik vraag me af hoe ik weet wanneer deze te gebruiken is? Hij heeft nu ca 6 weken gefermenteerd en zou nu goed moeten zijn. Hij smaakt goed, maar heb natuurlijk geen vergelijk dan met de zuurkool uit het vat bij de groenteboer. Die zal ongetwijfeld niet zo puur zijn als die van mij. Verder vraag ik me af als ik er een portie uit gehaald heb, hoe ik het dan moet bewaren? Gewoon weer de koolbladeren erop en afdekken met water of gewoon in een bak in de koelkast? Hartelijk dank!
Geplaatst: 10 februari 20187 j 6 weken is prima. Zeker als je het al geproefd hebt. Wij houden vaak een wat langere termijn aan. Als we beginnen te eten en het is oké, gaan we alles in porties verdelen en in de diepvries doen. Dan kun je veel langer van de zuurkool genieten.
Geplaatst: 10 februari 20187 j Kun je hem niet gewoon in de Keulse pot met waterslot bewaren waarin deze gemaakt is? Dus de blaadjes er weer terug overheen, stenen erop en zorgen dat ie onder water staat? En natuurlijk een laagje water in de rand?
Geplaatst: 10 februari 20187 j Bedankt! Ik had al flink gezocht overal maar kan nog steeds niet echt een éénduidig antwoord vinden of ik gewoon een beetje uit de keulse pot kan pakken en hem dan daarin moet bewaren of dat ik bijvoorbeeld een plastic yoghurt bak of iets dergelijks pak en dan daar de rest in bewaar (in de koelkast)
Geplaatst: 11 februari 20187 j Ik heb nu één deel wat over was (500 gram) in een afgesloten plastic emmer in de koelkast staan. Dit heb ik aangevuld met licht zout water zodat het onder water staat. De rest (ca 500 gram) heb ik in de Keulse pot laten zitten, de bladeren en stenen er weer opgelegd en ook aangevuld met wat zout water zodat alles onder water staat. Deze eten we dan volgende week, hij zal dan nog iets zuurder zijn denk ik. Zijn beide van deze oplossingen prima? Of zijn er betere manieren? Bedankt!
Geplaatst: 11 februari 20187 j Lijkt me prima. Je kunt ook invriezen. Is er iemand die een recept heeft om prei tot zuur(prei)(kool) te maken? Ik heb een zuurkool boek waar ze er over spreken en recepten geven om het te bereiden maar niet om de zuurprei zelf te maken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 juli 20187 j Gaat er technisch iets fout in het zuurkool maken als ik in plaats van een zuurkoolpot van keramiek, een plastic emmer met waterslot gebruik? Iemand ervaring mee? Mijn kolen brullen het bed uit It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 14 juli 20187 j Kan gewoon, je plastic vat ruikt daarna nooit meer hetzelfde denk ik... maar het zal zeker zuurkool worden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 augustus 20186 j Gisteren hebben we zuurkool gemaakt van 4 beste kolen. En nu blubt het al Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 augustus 20186 j het is nog lekker warm hè, pot1 begon hier ook meteen en is nu uitgebluptik hou ze wel even in de gaten, over een week of 2 ruiken en proeven anders wordt ie takkezuur hierdaarna doe ik ze in de weck dan blijven ze goed en zuren niet door
Geplaatst: 13 september 20186 j Ik heb een paar weken geleden zuurkool gemaakt met Kanne's brooddrank volgens dit recept: https://delusthof.wordpress.com/2015/11/17/zuurkool-in-t-klein/Helaas gingen de potjes stinken en schimmelen. Ik heb ze dus weggegooid, maar onder de bovenste laag bleek het wel degelijk lekker zuur te ruiken.Omdat ik over een paar weken toch een tweede poging wil doen, vraag ik mij af of iemand een idee heeft wat er in bovenstaande aanwijzingen mis gaat/ kan gaan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.