Frank vwl Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 (edited) Ik heb een plat dak van zo'n 50 m2 waar op dit moment weinig nuttigs mee gedaan wordt. Een keer moet dat dak vervangen worden en ik vraag me af of ik de ruimte nuttiger kan gebruiken. Heeft iemand dit of heeft iemand dit wel eens gezien bij een particulier en niet boven op een flatgebouw? Hoe zit het met kosten/subsidie? en de voor en nadelen in de praktijk. Het gaat dus niet om zo'n dak met wat mos en vetplantjes, maar iets waar grotere planten en mensen op kunnen staan Edited September 13, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Let op de sterkte van je dak! Het weegt nogal wat. Zelf ga ik de "square foot" moestuintjes op mijn garage leggen (aan de kant van de tuin zodat ik er met een ladder bij kan). Dan kan ik 6 bakken kwijt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Je zou waarschijnlijk ook moeten kijken wat je buren er van vinden. Die zouden eventueel problemen met inkijk kunnen hebben als er vaker iemand op het dak komt. Ik zit hier voor mezelf ook over te denken. Vrees alleen dat het dak het niet houdt. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Daarom ga ik mijn dak niet op (niet dat ik daar buren heb), maar ik ben niet de lichtste. 1,2m uit de rand kan ik vanaf een ladder wel bereiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Even goed inlezen hoe stevig je dak dan moet worden. Ik heb wel eens van die daktuintjes gezien en ik vind het persoonlijk prachtig.Als t bij mij kon deed ik t direct, maar ik zit in een huurhuis en verwacht zeker niet dat t dak van mijn schuur zo stevig is. Wel handig tegen slakken Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Denk ook aan de windvang van heesters en bomen. Verder is de waterafvoer en drainage een punt. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Ik heb mijn moestuin al jaren op ons platte dak en dat werkt goed.Ik werk in sfg bakken van ongeveer 1,20 bij 1,20 en zo'n 20 cm hoog en heb aan de randen ook een aantal diepere bakken staan die wat smaller zijn. Wij hebben wel goed uitgerekend welk gewicht het dak nog zou moeten kunnen dragen en dit is (helaas) wel ongeveer de max.Het werkt goed, hoewel de oogst natuurlijk niet zo groot is als in de volle grond.Je moet wel zorgen dat je handig water kan geven, want het droogt wel snel uit, zeker omdat het vaak waait op het dak.Ik kweek bijvoorbeeld geen echte warmteminners zoals tomaten daar. Die heb ik op een meer beschutte plek in de tuin.De bakken staan recht op het bitumendak, met eerst een antiworteldoek en dan een mengsel van vermiculiet, tuinturf en compost. Tegenwoordig vul ik dat eigenlijk alleen nog aan met compost en bemesting. Dit zijn de platte bakken, ik heb er 5. En nog 5 diepe bakkenDe kosten waren niet erg groot. Vooral voor hout en vermiculiet. Die zijn er allang uit.We hebben ooit een groendak (met sedum) aangelegd op het schuurdak en daar een goede subsidie voor gekregen bij de gemeente. Maar dan moet je waarschijnlijk weer wel aan allerlei voorwaarden voldoen en het hangt af van je gemeente of zo'n subsidie er is.Ik heb die subsidie niet voor deze groentebakken aangevraagd. Ze bedekken het dak niet integraal en dat is, denk ik, wel een voorwaarde.Ik heb op een nog hoger gelegen dak twee regentonnen staan waarmee ik met een tuinslang de bakken water kan geven. Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Hie zijn een aantal punten waarmee je rekening moet houden voor je een groen dak/daktuin gaat aanleggen;Daktuinen hebben een ander klimaat dan op de begaande grond.Er is meer wind,het is in de zomer veel warmer en daardoor droger. Met beplanting,vijvers en andere materialen kun je een daktuin het hele jaar mooi laten uitzien. De aard van de beplanting stelt eisen aan de hoogte en inhoud van de plantenbakken en andersom. Houd rekening met vaste/flexibele bakken. De dakconstructie dient berekend te zijn op de nieuwe belasting.Raadpleeg hiervoor altijd een constructeur of bouwarchitect.Sommige gemeenten geven subsidies bij het aanleggen van groendaken/daktuinen. Ontwerpen betekent verschillende aspecten met elkaar in overeenstemming brengen;De buren,relatie binnen/buiten,ruimte-ervaring. Ontwikkel eerst een basisplan en pas dan de detaillering(Beplantingsplan,Technische details). m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Bedankt voor alle tips en reacties. Het is niet zo dat ik dit morgen al van plan ben, maar bijvoorbeeld de buren daar had ik inderdaad neit echt bij stil gestaan al denk ik niet dat het echt een probleem zal geven. Als dit er dus van komt dan wordt de dakbedekking vervangen, ik weet niet of het dan ook meteen sterker gemaakt kan worden of dat ik dan het halve huis moet afbreken @ Pet, gweldig hoe je die ruimte gebruikt waar anders loze ruimte zou zijn. Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Op ons plat dak staat aan de noordkant een muur het is dus iets meer beschut maar wel de hele dag volop in de zon. Goede tip ook van de watertonnen, maar hoe heb je dan het max gewicht berekend en hoe weet je dus dat dit de max is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Daar hebben we een wiskundig model voor gemaakt en daarmee gerekend. Maar goed, wij zijn nogal techneuten, dus dat zou ik zeker niet aan een ander durven aanraden.We hebben ooit ook zelf de ondersteunende pilaren voor het dak gemaakt en geplaatst, dus we wisten waar we toentertijd vanuit waren gegaan in de berekeningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Nu kreeg ik toch wel iets over 'Groen Dak' in de bus en dat deed me denken aan het dak van de garage.Dat is licht hellend en niet geïsoleerd dus ware het een optie om er een groen dak van te maken.Alleen, hoe moet dat zonder de kosten van 100 euro per m² zoals die site het voorstelde.Wat is de beste ondergrond en hoeveel vermiculiet gaat er nodig zijn?Welke plantjes blijven daar op groeien zonder echt hoog te worden?En nog veel meer vragen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Dat kan zeker voor veel minder.We hebben op ons schuurdak (plat) eerst een laag plastic op het bitumen dak gelegd, daarop kleikorrels, daaroverheen antiworteldoek en een dunne laag potgrond, paar cm, waarin we stekjes sedum hebben gelegd. Voor de afwatering aan de randen een rijtje kiezels.Dat werkt al jaren prachtig. Ik moet alleen af en toe onkruid wieden.Kosten waren minimaal. Alleen voor antiworteldoek, kleikorrels en potgrond, paar euro per m2.Misschien dat een licht hellend dak nog iets meer nodig heeft. Dat weet ik niet. Bij licht hellend valt dat waarschijnlijk wel mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts