Yola Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Sinds een kleine 2 weken is mijn border aan het werk, hij heet Collin en is 4 jaar, waarvan 2 bij ons.Mijn schapen blijken nogal heftig te zijn en hebben hem een paar keer behoorlijk te grazen genomen waardoor Collin besloot dat ie liever werkeloos was.Nu ben ik een paar weken geleden samen met een collega die wat beter opgevoedde schapen heeft gaan trainen en ineens zag je het licht bij mijn kleine hondje aangaan.Hij heeft nog een hoop te leren, is zeker nog niet klaar voor mijn monsterschapen, maar ook daar hebben we een oplossing voor, de border van mijn collega is een stuk feller dan die van mij, die krijgt mijn schapen hopenlijk in het gareel.Voor nu oefenen we vrolijk verder, en geniet ik van mijn hondje wat in de laatste weken zo veranderd is, van een beetje een bangige neuroot tot een fanetiek werkende hond die met zijn staart omhoog loopt en ineens met zijn poot omhoog piest.Heb pas ook nog een schapenpoedel opgehaald, probleem met hem is dat ie van een herder komt die hem helemaal kapot geschopt en geslagen heeft, op zijn ballen had hij doorlig plekken,we hebben bij de da een heel stel tanden en kiezen moeten laten verwijderen omdat ze kapot waren, waarschijnlijk van het bjten in de tralies van de kennel.Ook is ie nog erg bang, vandaar dat hij eerst een jaartje rust krijgt en we dan rustig gaan beginnen.Ondertussen geniet ik met volle teugen van mijn werkende border, die gaat me het leven straks een stuk makkelijker maken.Over een maand de grote test, mijn jonge ooien (die nog niet zo heftig zijn) lopen zo'n 20 km van huis, die wil ik samen met Collin gaan ophalen, wordt een avontuur, tent mee,neem er een weekend voor, tent gaat mee en maar zien hoe het gaat.(op moeilijke plekken heb ik hulp van zoon, man en collega, maar de rest komt aan op Collin en de schapen en mijn geduld.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Klinkt avontuurlijk Yola Wat erg voor die schapenpoedel (?) (bedoel je schapendoes?). Maar nu heeft hij een mooi plekje gevonden voor de rest van zijn leven.En wat fijn dat Collie het nu beter aan kan. Geeft zo'n beestje wel veel zelfvertrouwen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Hardstikke avontuurlijk en ook erg cool, ben beetje jaloers gewoon op je weekend lijkt me gaaf. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 lijk me wel een leuke en leerzame onderneming zo weekendje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 Hier thuis verklaren ze me voor gek maar het is een goede oefening voor mijn stiekeme droom 2 weken rondtrekken met mijn schapen, waarvoor ik volledig afhankelijk zal zijn van mijn beide honden.De schapenpoedel is een altdeutsche, een echte schapenpoedel, staan hier op de lijst van met uitsterven bedreigde huisdieren.Het is echt heel bijzonder om te zien hoe een hond veranderd door te werken, ook mooi is hoeveel een border al kan, het zit er gewoon in. (En ik maar denken dat ik de domste border ter wereld had, lag het de hele tijd aan mijn schapen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 gsm mee nemen .zit je altijd goed  en lijk me ook heerlijk zo in de natuur te zijn 2 weekjes lang  weet je al welke route je aan gaat doen met je schapen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 Mobieltje heb ik niet en wil ik ook niet, voor dit jaar heb ik de route wel klaar, voor de grote tocht nog niet, wil 1 week alleen lopen en de tweede week mensen meenemen.Maar zo ver ben ik nog niet, eerst maar zien hoe de weekendwandeling bevalt.Het probleem wat ik nu heb is dat Collin zo enthousiast is dat ie de schapen vooruit drijft, ik kom er dan achteraan, we gaan vanaf volgende week oefenen met mij vooraan en Collin eerst met mijn collega aan de lange riem achter de schapen.Als je mensen met honden bezig ziet lijkt het allemaal bedriegelijk eenvoudig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Yola is er een officiele naam of andere naam van de schapenpoedel, met google geeft het geen hit,of alleen dit topic Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 Probeer eens altdeutsche schafpudel.www.altdeutschehutehunde.de en dan bij HütehundslägeStaan verschillende altdeutsche in , heb helaas niets in het nederlands.Moor, mijn ouwe duitser is zwart trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Gevonden, leuke hond beetje herder collie achtig, ik zie er geen poedel in.Lief trouwens dat je zo'n hond in de knel genomen hebt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 http://de.wikipedia.org/wiki/Altdeutsche_H%C3%BCtehunde Hier staat wel een plaatje van een overharige schafpudel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Ja die is bijzonder Ernie, zou Yola ook zo'n harige warrebol hebben Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted September 15, 2012 Author Share Posted September 15, 2012 Yep, hij was geschoren toen ie bij me kwam, maar zijn haar is al aardig aan het teruggroeien.Was mooi geweest als zijn angst en onzekerheid zo snel zou verdwijnen.Het moeilijkst is geen medelijden met hem hebben, het is af en toe een verschrikkelijk sneu mannetje, gooi je een emmer over het hek, gaat hij er luid jammerend vandoor, ook was ie niet gewend om in huis te zijn en aandacht te krijgen, daarin is ie net een bodemloos vat, heel opdringerig.En zaterdag heeft ie een vrouw gebeten die hier langs kwam fietsen, kortom nog heel veel werk.Momenteel probeer ik alleen maar leuke dingen met hem te doen maar denk dat ie het liefst zou werken en daar is Moor nog niet klaar voor en ik ook niet.Concentreer me wat dat betreft eerst op mijn kleine border Collin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Kan inderdaad enorm veel tijd vragen een mishandelde/verwaarloosde hond maar wat dat betreft is je woonomgeving weer ideaal en je geduld helemaal.Zet hem op Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjuutje Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Wat leuk, een werkende border Ik heb een working kelpie, een australische schapendrijver, wij werken ook op de schapen (hondje is 2) en ook ik verbaas me er telkens weer over hoeveel er toch in die genen zit! Â Nu werken kelpies wel anders als borders, kelpies werken zelfstandig en moet je soms wat afremmen in hun enthousiasme anders blijven ze gaan. Ik moet in ons geval vooral letten op mijn houding en waar ik heen loop, dan doet mijn hond "haar werk" wel, reuze handig! Â En goed van je dat je de andere hond een goed tehuis en zometeen hopelijk veel werk kunt aanbieden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Nog een leuke site over de. http://www.schapenhoeve.nl/altdeutsche-hutehund.html Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 Ik blijk heel goed te zijn in het aanschaffen van honden die niet zo heel goed kunnen werken.Afgelopen week was een vorige eigenaar van Moor hier (na wat speurwerk eindelijk gevonden) en die vertelde me dat Moor toen hij 2 jaar geleden bij hem kwam ook al 5 was, hond is dus minstens 7.Verder had hij hem weggedaan omdat ie niet goed genoeg was voor het werk, de man wilde me laten zien wat Moor kan maar dat bleek ook erg tegen te vallen, wat raar is want de man waar ik Moor weggehaald heb heeft me laten zien dat ie wel kon werken, maar dit is er met behoorlijk wat geweld ingemept.Anyway, nu ben ik nog meer afhankelijk van Collin die nog steeds vooruit gaat, gisteren ging ie voor de eerste keer om de kudde heen en bracht ze bij me Moor loopt ondertussen steeds tegen allerlei objecten aan, kruiwagen, mijn auto, denk dat ie haast niets ziet, waardoor hij nog wantrouwiger en schrikachtiger is, eerdaags maar weer eens naar de da, en in de tussentijd maar eens googelen naar wat mensen met halfblinde honden doen. Het is jammer dat Moor geen werk voor me kan doen, blijft dus het probleem dat ik op zoek moet naar een ECHTE werkhond, geen altdeutsche meer maar een border, en misschien dit keer een pup van werkende ouders.Moor kan hier verder met pensioen, een beetje werken kan ie, krijg hem hier heel mooi achter de schapen aan, en ach, 2 halfgoede honden maakt ook 1 goede, toch????????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Onze hond is geen Border collie maar een Boomer,ondanks dat een echte luilak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts