Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geroosterde paprika's; op olie of wecken?

Jorieke123

Recommended Posts

Mijn paprika planten hangen vol met rode paprika's, en ik wil er graag wat bewaren voor van de winter. En dan graag in geroosterde vorm. Ik heb wat rond gezocht op internet, en kan wel wat verschillende manieren vinden. Onder andere een werkwijze om ze te wecken (in azijn/suiker oplossing) op 80 graden. En een manier om ze in/op olie te zetten. Wat zouden jullie doen? Op olie is minder lang houdbaar, toch? En de potten moeten in de koelkast staan?

Ik wil de paprika's dan voornamelijk gebruiken om toe te voegen aan stoofpotjes (op de nieuwe houtkachel ) of andere gerechten.

Als 1e gefeliciteerd met je nieuwe houtkachel. Foto's?

In de koelkast bewaren lijkt mij niet handig als je ineens veel potjes hebt. Of bedoel je na het openen?

En op azijn/suiker lijkt mij in 1e instantie niet lekker om daarna in een stoofpot te verwerken, maar misschien heb ik het helemaal mis. Overigens, geroosterde paprika op azijn/suiker. Is dat wel lekker?

Heb je niet genoeg ruimte in de vriezer om ze in blokjes in te vriezen?

• Like 1

Good things come in small packages

De houtkachel is er nog niet, hij is besteld en de levertijd is LANG. Maar van de winter hoop ik er toch wel op/in te kunnen koken

Dit is het 'recept' voor het wecken: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/In_azijn_wecken/Geroosterde_paprika_s/geroosterde_paprika_s.html Het valt wel mee hoeveel azijn er in moet, maar goed, het geeft natuurlijk wel een smaak af.

Ik vries liever geen groente in, dat wordt altijd een ijskristallen-bende en de groente is dan echt waterig. Dat zal in geroosterde vorm wel minder zijn, maar dan nog..

• Like 1

hoi Jorieke,

ik heb zelf geen ervaring met het bewaren van paprika's maar weet wel dat je geroosterde paprika's in olie ERG LANG houdbaar zijn.

groenten bewaren in olie is de traditionele wijze van conserveren in de zuidelijke landen.

Kostas z'n tante bewaarde op deze manier altijd de courgettes, paprika's , tomaten etc.

(en de meloenen werden in een badje van kaarsvet gedoopt en werden bewaard voor de kerst).

succes (ook met je houtkachel, heerlijk !)

• Like 1

groenten bewaren in olie is de traditionele wijze van conserveren in de zuidelijke landen.

Kostas z'n tante bewaarde op deze manier altijd de courgettes, paprika's , tomaten etc.

(en de meloenen werden in een badje van kaarsvet gedoopt en werden bewaard voor de kerst).

Goh....

Ik vind dat je daar een topic op zich voor moet (nou ja moet....niks moet natuurlijk...) aanmaken ClaudiaRebecca....:

Tante ..... bewaarmethodes

of zo iets dat van dat kaarsvet is helemaal nieuw voor mij.

@ Jorieke die ijskristallen in de vriezer komt waarschijnlijk door de verpakking. Ik doe de paprika in stukjes en dan in een tupperware diepvriesbakje of een dikke kwaliteit diepvrieszak die ik zo goed mogelijk vacuüm zuig.....heb geen last van kristallen. Ik vries het nu wel in handzame porties in....als een zakje open is geweest en dan teruggaat de vriezer in....gooi ik m meestal weg daarna....ook ijskristallen.

• Like 1

Idd, ijskristallen komen ofwel door verpakkingen die niet goed dicht zitten, ofwel door het tussendoor openen en dichtdoen (en waarschijnlijk ook nog te lang uit de vriezer houden) van verpakkingen. Bij de ijsjes diepvriezers hebben ze er in de lente ook last van: dan hebben ze het overgebleven ijs te lang erin gehad. Zo'n vriezer met schuifdeksel vriest lang niet zo goed als eentje met een hele deur.

• Like 1

Good things come in small packages

Heb heer H. Gerlach er even op nageslagen. Helaas geen geroosterde paprika's op olie-recept, maar dat is niet zo moeilijk te vinden. Wel een uitleg over het bewaren van groenten in olie:

"Groenten in zout en olie zijn 6-12 maanden houdbaar. Belangrijk: zorg ervoor dat de groenten steeds met een laagje olie bedekt zijn. Kleine gewichten die tegen zuur bestand zijn, zoals kalkvrije stenen die u gewassen en gesteriliseerd hebt zijn hierbij erg nuttig. In potten voor antipasti uit zuidelijke landen zitten vaak kleine plastic roostertjes voor hetzelfde doel.

Groenten in olie mét kruiden zijn slechts 2-3 maanden houdbaar, daarna worden de meeste kruiden vettig."

En ergens anders in het boek:

"Conserveren met oliën en vetten: Olie conserveert heel strikt genomen eigenlijk niet, maar sluit de gerechten af zodat er geen lucht bij kan komen.

Hierbij ontstaan vaak aromatische kruiden- en specerijenoliën.

Om te voorkomen dat de olie ranzig wordt, kunt u hem het best op een donkere plaats bewaren."

Maar dat is geen nieuws waarschijnlijk...

En:

"Laurierblaadjes bevatten conserverende stoffen. Daarom vormen ze vaak de bovenste laag van veel conserven."

Dus...

Als ik het goed begrijp kan je de paprika's mét kruiden op olie nét de winter door gebruiken (die 2-3 maanden) en de paprika's zonder kruiden op olie toch wel zeker 6 maanden...

• Like 1

• 1 year later...

Ik heb geprobeerd paprika's op olie te maken.

Als eerste de paprika's in de grillpan zwart laten worden toen in een zak even laten stomen en dan het velletjes verwijderen.

Ik heb ze toen in reepjes gesneden in een pot gedaan en overgoten met olie.

Ik had de potten zo vol mogelijk gepropt met paprika maar dan zit er dus nogal wat lucht in de pot en ik moet zeggen ik kreeg die bellen er niet goed uit.

Ik heb de potten daarna donker weg gezet. Nu keek ik een week later en het viel me op dat de plank waar ze op stonden nat leek en dat bleek van die potten paprika te komen.

De potten waren aan de buitenkant helemaal vet, en bij 1 staat de deksel helemaal bol dat ik hem eigenlijk nog niet eens durf aan te raken want ik ben bang dat de deksel eraf knalt door de druk.

Al met al niet zo'n geslaagd experiment.

Met een dikke doek over de pot heen, kun je die, op t gevoel, open maken.

Ik denk dat ze te rauw waren....moeten "gaar" de pot in.... http://westher.home.xs4all.nl/recepten/RODE%20PAPRIKA%20S%20IN%20OLIJFOLIE.htm

Je mag ook absoluut geen druppeltje olie op de rand van de pot morsen; de ring, deksel en potrand moeten vetvrij gesloten worden anders lekt de olie er bij omkeren of schudden met de pot.

• Thanks 1

• 2 weeks later...
  • 10 years later...
Op 14-9-2012 om 15:42, Erny zei:

Heb heer H. Gerlach er even op nageslagen. Helaas geen geroosterde paprika's op olie-recept, maar dat is niet zo moeilijk te vinden. Wel een uitleg over het bewaren van groenten in olie:

"Groenten in zout en olie zijn 6-12 maanden houdbaar. Belangrijk: zorg ervoor dat de groenten steeds met een laagje olie bedekt zijn. Kleine gewichten die tegen zuur bestand zijn, zoals kalkvrije stenen die u gewassen en gesteriliseerd hebt zijn hierbij erg nuttig. In potten voor antipasti uit zuidelijke landen zitten vaak kleine plastic roostertjes voor hetzelfde doel.

Groenten in olie mét kruiden zijn slechts 2-3 maanden houdbaar, daarna worden de meeste kruiden vettig."

En ergens anders in het boek:

"Conserveren met oliën en vetten: Olie conserveert heel strikt genomen eigenlijk niet, maar sluit de gerechten af zodat er geen lucht bij kan komen.

Hierbij ontstaan vaak aromatische kruiden- en specerijenoliën.

Om te voorkomen dat de olie ranzig wordt, kunt u hem het best op een donkere plaats bewaren."

Maar dat is geen nieuws waarschijnlijk...

En:

"Laurierblaadjes bevatten conserverende stoffen. Daarom vormen ze vaak de bovenste laag van veel conserven."

Dus...

Als ik het goed begrijp kan je de paprika's mét kruiden op olie nét de winter door gebruiken (die 2-3 maanden) en de paprika's zonder kruiden op olie toch wel zeker 6 maanden...

Hallo,

ik merk dat u weet waar je het over hebt

als je een gegrilde Champignon gekoeld wilt conserveren zou dat gaan in raap olie/ knoflook olie

met een houdbaarheid van 3 maanden?

als de champignons onder de olie worden gehouden door een netje.

het gaat niet om 1 Champignon maar om volle emmers met Champignons / kan ook eventueel geblancheerd zijn dat doen wij nu namelijk.

graag hoor ik van u

en alvast bedankt!

@Leo1 Het gequote komt uit het genoemde boek. Niet mijn persoonlijke kennis of ervaring.

Misschien dat anderen hier een antwoord op je vraag hebben? Ik heb geen ervaring met het inmaken van champignons. :wink:

Op 30-12-2024 om 16:24, Leo1 zei:

ik merk dat u weet waar je het over hebt

Bedankt voor het compliment. :grin: