geedee Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Van augustus tot november kun je van allerlei planten struiken en bomen winterstekken nemen. Dus dat is nu zo'n beetje Lijkt me leuk als jullie hier posten van welke plant jij een winterstek hebt genomen ooit en hoe dat ging.....mogelijk breng je anderen op ideeën. Ik nam vorig jaar een winterstek van de Weigela. gewoon de bovenste takken in een pot gestoken ...water gegeven en een zakje erover in de kas laten overwinteren en op het voorjaar in een verloren hoek gezet.....zakje eraf ......ging goed....is aan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Rozemarijn, citroentijm, gewone tijm, vaste bonenkruid, lavendel en majoraanstekken heb ik vorig jaar genomen en in de kas gezet voor de winter...70 % heeft het gedaan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 15, 2012 Author Share Posted September 15, 2012 Ik heb van mijn (op moestuindag gekregen) gele framboos een aantal stekken in de grond gestopt (gewoon buiten naast de moederplant) want ik vond ze erg lekker en wil er méééééér!!! Hebben jullie tips of dit zo gaat lukken?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Frambozen hoef je eigenlijk nog geen eens te stekken als je hem breder wilt hebben, de plant gaat zelf al lopen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 zelf stek ik van alles. als de blaadjes er af zijn. rozen. burtlea, hortensia. forsythia. kruisbes.en de buxus, nooit geen probleem mee. . alles gewoon topstekken in de grond zo dat er net nog een paar knoppen boven aarde staan. na de winter zie je vanzelf dat ze gaan uitlopen, en wortels aangemaakt hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Afgelopen november zwarte bessen gestekt. Van 1 jarig hout (lichtbruine takken) uit het midden (dus top er af) stekken geknipt met 8 ogen er aan. Met 4 ogen gewoon buiten in de grond gestoken, de andere 4 dus boven de grond, en er een mulchlaagje van houtsnippers bij gestrooid van ca. 5 cm dik. Van de 4 stekken lijken drie het te halen; hoewel ze zo goed als niet gegroeid zijn bleef er de hele zomer wat blad aan zitten en zie ik nu de knoppen voor volgend jaar. Valt me niet tegen, na de stevige vorstperiode van afgelopen februari. Eigenlijk schijn je winterstekken te moeten ingraven als bosje van een stuk of 10 en ze dan pas in het voorjaar uit te zetten.Afgelopen weekeinde een lange uitloper van een van mijn kruisbessenstruiken naar beneden gebogen, wat aarde en een steen er op; in het voorjaar is ie dan geworteld (heb ik al eens eerder zo gedaan), tak doorknippen en heb ik er een jonge kruisbessenplant bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts