Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Winterstek: van welke plant en hoe doe jij dat?

geedee

Recommended Posts

Van augustus tot november kun je van allerlei planten struiken en bomen winterstekken nemen. Dus dat is nu zo'n beetje

Lijkt me leuk als jullie hier posten van welke plant jij een winterstek hebt genomen ooit en hoe dat ging.....mogelijk breng je anderen op ideeën.

Ik nam vorig jaar een winterstek van de Weigela.

gewoon de bovenste takken in een pot gestoken ...water gegeven en een zakje erover in de kas laten overwinteren en op het voorjaar in een verloren hoek gezet.....zakje eraf ......ging goed....is aan

zelf stek ik van alles. als de blaadjes er af zijn. rozen. burtlea, hortensia. forsythia. kruisbes.en de buxus, nooit geen probleem mee. . alles gewoon topstekken in de grond zo dat er net nog een paar knoppen boven aarde staan. na de winter zie je vanzelf dat ze gaan uitlopen, en wortels aangemaakt hebben.

• 2 weeks later...

Afgelopen november zwarte bessen gestekt. Van 1 jarig hout (lichtbruine takken) uit het midden (dus top er af) stekken geknipt met 8 ogen er aan. Met 4 ogen gewoon buiten in de grond gestoken, de andere 4 dus boven de grond, en er een mulchlaagje van houtsnippers bij gestrooid van ca. 5 cm dik. Van de 4 stekken lijken drie het te halen; hoewel ze zo goed als niet gegroeid zijn bleef er de hele zomer wat blad aan zitten en zie ik nu de knoppen voor volgend jaar. Valt me niet tegen, na de stevige vorstperiode van afgelopen februari. Eigenlijk schijn je winterstekken te moeten ingraven als bosje van een stuk of 10 en ze dan pas in het voorjaar uit te zetten.

Afgelopen weekeinde een lange uitloper van een van mijn kruisbessenstruiken naar beneden gebogen, wat aarde en een steen er op; in het voorjaar is ie dan geworteld (heb ik al eens eerder zo gedaan), tak doorknippen en heb ik er een jonge kruisbessenplant bij.