Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

lang leve het placebo-effect! Wist je dat ze hebben ontdekt dat het placeba effect zelfs werkt als je weet dat het een placebo-effect is? Hele volksstammen komen van hun verkoudheid af met occilococcinum, terwijl daar alleen water en suiker in zit. Niet onderschatten de kracht daarvan! Ohja, en de kracht van toeval niet te vergeten...

Geplaatst:
Nergens iets te vinden over arnica en hoest.. en toch... bij mij werkt het tegen hoest?!!! bizarrr

Misschien komt je hoest door een ander lichamelijk probleem? Iets waar Arnica wel invloed op heeft?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Occilococcinum is een homeopatisch middel en dat bestaat dus uit wel wat meer dan suiker en water.

Dat Arnica bij hoest zou helpen, is voor mij ook nieuw! Interessant.

Geplaatst:

biofee, weet je dan wel wat homeopatisch inhoudt? Dat werkt als volgt:

Stel, je hebt hoofdpijn;

dan zoek je in de natuur een plant of stof die hoofdpijn OPWEKT.

Vervolgens verdun je die stof een aantal honderd of duizendmaal.

Let op: als je de verdunning nu naar een laboratorium brengt kan de originele stof op moleculair niveau niet meer worden teruggevonden; het zit er gewoon niet meer in. Je hebt dan dus gewoon water.

Homeopathie gaat er vervolgens van uit dat het water 'onthouden' heeft wat de eigenschappen van de oorspronkelijke stof was waarmee het water in aanraking is geweest, en dat het water vervolgens die eigenschappen op jou overgeeft. Met andere woorden; het water moet jou hoofdpijn geven, want dat was de eigenschap van de oorspronkelijke stof. Vervolgens is het dan de bedoeling dat jouw lichaam daar op reageert door geen hoofdpijn meer te hebben.

Je snapt hopelijk dat deze werkwijze in vele, veelvuldig herhaalde, in overvloed aanwezig zijnde wetenschappelijke studies allang als totale onzin is bewezen.

Wat wel uit de studies naar voren komt, keer op keer: het werkt net zo goed als een placebo. Ergo: het is een placebo.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Keuringsdienst van Waarde, die hebben een aflevering over occinococcium.

Overigens wel een voetnoot: tegenwoordig wordt ook een heleboel kruidengeneeskunde verkocht onder de naam homeopathie, terwijl dit toch echt wat anders is. Bij kruidengeneeskunde zoek je gewoon een plant of stof die hoofdpijn tegengaat, en die dien je toe in geconcentreerde vorm. Het tegenovergestelde van homeopathie dus. In veel gevallen werkt dat gewoon wel, onze westerse geneeskunde is daar niet voor niets uit voortgekomen. (Hoewel er ook hier claims rusten op verschillende stoffen die nog niet bewezen zijn hoor)

Geplaatst:

Mijke, ik vind jouw betweterige en denigrerende toon hoogst ergerlijk (en dat is niet voor het eerst...).

Ik weet heel goed wat homeopathie inhoud, en ik ga hier met jou geen discussie aan over de werkzaamheid ervan.

Als je daar werkelijk in geïnteresseerd zou zijn dan raad ik je aan eens op zoek te gaan naar onderzoeken, want die zijn er wel degelijk.

Die uitzending van de Keuringsdienst van Waarde was een aanfluiting en tevens een gemiste kans, want ze lieten die homeopatische arts/leraar niet eens uitleggen wat homeopathie precies inhoudt en hoe het werkt en ze bleven maar hameren op hoe het volgens hun eigen visie in elkaar steekt.

Er is echt meer in de wereld dan wat direct meetbaar en zichtbaar is.

Geplaatst:

placebo of niet, het werkt voor veel mensen en dat is het doel toch?

Geplaatst:
Nergens iets te vinden over arnica en hoest.. en toch... bij mij werkt het tegen hoest?!!! bizarrr

Misschien komt je hoest door een ander lichamelijk probleem? Iets waar Arnica wel invloed op heeft?

Arnica heeft invloed op vaatwanden/ doorbloeding ed.....kán ook met longwand/hoest dus iets doen.(prikkelend voor slijmvliezen)

M.i. maakt het niet uit hoe iets werkt, áls het maar werkt.

Placebo effect = de kracht van de menselijke geest die zichzelf geneest.....ja er is meer tussen hemel en aarde dan beta vakken

Trouwens ik dacht dat homeopathie het zelfde werkt als inenten....ff kort door de bocht gezegd.

Geplaatst:

helemaal mee eens geedee!

jezelf genezende kracht wordt onderschat en onderdrukt door reguliere geneeskunst!!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ik ben er misschien uit (dankzij tip van Greetje) . Ik heb een week of 6 terug 2 ribben gekneusd toen ik van een trap af rende op het station. (hmzz en ook viel dus) Afgelopen jaar had ik het genoegen om geloof ik wel 5 maal ribben te kneuzen en ALLE keren kreeg ik na enige tijd een nare hoest.

Arnica granules helpen bij trauma;s (lichamelijk of geestelijk) Zo zou het ook kloppen wat Appelvrouw zei.. De hoest is wellicht ontstaan door het trauma, de ribben dus en dan kan arnica werken. Of het klopt weet ik niet maar zo klinkt ie wel goed

Geplaatst:

Dat klinkt wel logisch Piroska!

Maarreh... hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om zo vaak je ribben te kneuzen...???

Geplaatst:

Arnica wordt wel aangeraden voor gekneusde ribben, en je kunt het dan ook smeren als zalf of ( daar ben ik zelf een voorstander van) als massageolie met arnica van Weleda. Werkt diep door.

Hier heb ik ook wat te babbelen. Lie is eindelijk weer verder aan t bouwen met mijn a.s. benedenkeuken/inmaakkeuken. Het plafond wordt gestuukt en hopelijk voor voor de zomer de vloer erin ..maar dat gaat misschien niet lukken ivm de houtkap. Ik ben toch erg tevreden dat er weer vooruitgang is!

Geplaatst:
Mijke, ik vind jouw betweterige en denigrerende toon hoogst ergerlijk (en dat is niet voor het eerst...).

Ik weet heel goed wat homeopathie inhoud, en ik ga hier met jou geen discussie aan over de werkzaamheid ervan.

Als je daar werkelijk in geïnteresseerd zou zijn dan raad ik je aan eens op zoek te gaan naar onderzoeken, want die zijn er wel degelijk.

Die uitzending van de Keuringsdienst van Waarde was een aanfluiting en tevens een gemiste kans, want ze lieten die homeopatische arts/leraar niet eens uitleggen wat homeopathie precies inhoudt en hoe het werkt en ze bleven maar hameren op hoe het volgens hun eigen visie in elkaar steekt.

Er is echt meer in de wereld dan wat direct meetbaar en zichtbaar is.

Goh sorry zeg, dan heb je me toch echt verkeerd geinterpreteerd. Ik probeerde duidelijk uit te leggen hoe homeopathie werkt, niet om denigrerend te doen. Het is soms lastig inschatten online hoe duidelijk je jezelf moet maken zonder verkeerd begrepen te worden.

Either way, zowel jij en ik zeggen eigenlijk hetzelfde: namelijk dat het soms best werkt. Alleen de verklaring die jij (en alle andere mensen die in homeopathie geloven) er aan geeft is anders dan de mijne (en die van de wetenschap). Ik verklaar het dmv placebo. En dat is een geweldig effect. Inderdaad, de kracht van het brein moet niet onderschat worden, wat in de westerse geneeskunde soms nog wel te snel gebeurd helaas. Dat betekent alleen niet direct dat grote bedrijven mensen maar voor miljoenen euro's moeten gaan oplichten door genezende werking toe te schrijven aan water met suiker. Serieus, kijk maar eens bij de ingredienten die op de verpakking staan.. En dat is het probleem van homeopathie.

Geplaatst:

Om terug om mijn onderwerp te komen

IK denk dat ik eruit ben. Ik wil pompoenen zetten verschillende vlinderbloemigen/bonensoorten en een paar rijen aardappelen. Maar kunnen deze in de buurt van mekaar staan? Beïnvloeden deze mekaar negatief/positief? of heeft iemand nog tips?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
Dat klinkt wel logisch Piroska!

Maarreh... hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om zo vaak je ribben te kneuzen...???

Ja best raar, nog nooit eerder een rib gekneusd in meer dan 45 jaar tijd.

Eerst een nare mishandeling door een dronken vrouw in januari, meerdere ribben gekneusd het ziekenhuis dacht 2 of 3.

Daarna ging ik een caravan door de blubber op zijn plaats duwen in de tuin (wat ook echt niet lukte) en knap* weer een (een andere)

De laatsten waren dus toen ik op hakken een trap afrende op het station en ik viel, ik had mij uit voorzorg goed aan de reling vastgehouden en door de vaart viel ik naar beneden, hing aan 1 hand aan de reling en klapte omdat ik mij zo goed vasthield met mijn ribbenkast tegen de reling aan.. tjaaa. weer 6 weken zoet..

Die andere 2 weet ik niet eens meer te noemen nu zo snel maar ook gewoon van die stomme toevallige dingen.. het was niet mijn jaar, 2013

Geplaatst:

IK denk dat ik eruit ben. Ik wil pompoenen zetten verschillende vlinderbloemigen/bonensoorten en een paar rijen aardappelen. Maar kunnen deze in de buurt van mekaar staan? Beïnvloeden deze mekaar negatief/positief? of heeft iemand nog tips?

Kan heel goed

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@ Mijke, ik denk niet dat wij op één lijn komen te zitten. Want ik lees jouw reactie nu weer hetzelfde als je vorige (ik vind je nog steeds bijzonder betweterig overkomen).

Je meent alle wijsheid omtrent homeopathie in pacht te hebben, maar ik betwijfel ernstig of je je er wel goed in verdiept hebt. Er zijn namelijk wel degelijk wetenschappelijk onderzoeken de die werking van homeopathie bewijzen(!!!) echter vanwege de manier waarop homeopathie werkt, is de werking van veel homeopathische middelen niet met de gewone wetenschappelijke methodes aan te tonen. Dat zegt misschien wel meer over de beperkingen van de wetenschap, dan over de werking van homeopathie.

Ik vind het ook behoorlijk grof en beledigend om te beweren dat de homeopatische industrie mensen oplicht, terwijl er miljoenen mensen (en dieren!!!) zijn die baat hebben bij homeopathie. En dat berust echt niet allemaal op een placebo-effect. Er bestaat ook nog zoiets als ENERGIE. Ik vind het altijd zo jammer als mensen dat wat ze niet kunnen zien, direct maar af doen als onzin en oplichterij.

@ Piroska: jeetje jij hebt wel veel ribbenpech gehad in 2013 zeg! Nu maar hopen dat 2014 een beter jaar voor je wordt!

Geplaatst:

Hé die Jim Back in town!

Geef de pompoenen in ieder geval flink de ruimte want áls ze eenmaal beginnen te groeien dan gaan ze jouw bonen of erwten makkelijk overgroeien. Je hebt ook "niet rankende" soorten; die zijn beter in de hand te houden.

Geplaatst:

ja ik wou ze sowieso genoeg plaats geven 1m afstand overal.

Ik las ook dat het niet heel slim is om aardappelen in de buurt te zetten van bonen/erwten in verband met ziekten.

En vandaag ben ik geslaagd op mijn theoretisch rijbewijs van de auto !!!

Geplaatst:

Ow is dat zo ? ( bonen -aardappelen : plaats ). ??

Ik heb het vak aardappelen na de bonen staan, en ze staan dus jaren achtereen naast elkaar.

Vertel es ? Wat kan daar mis gaan.

Moet ik wellicht aanpassen

Geplaatst:

Maar ik weet niet of langs elkaar het zelfde is als opeenvolging Maar uhmm ze hadden het over aaltjes die op de wortels gaan zitten van de bonen ongeveer hetzelfde zijn als aaltjes bij de aardappelen en zo dus dat je meer kans hebt op aaltjes.

Geplaatst:

Zeg Jim misschien moet je gewoon een eigen topic opzetten voor dit onderwerp ( wat te planten op jouw stuk grond)..of beschouw je het babbeltuintopic als van jou

Als je dit later terug wilt lezen moet je vreselijk zoeken.

Misschien aan Jorg of Jorieke vragen het te verplaatsen?

Geplaatst:

Hmm ja kan wel jorgggggggggggggggggg joriekeeeeeeeeeee?? neen misschien is het wel beter dat ze het doen maar misschien veel werk? :o

Geplaatst:

En vandaag ben ik geslaagd op mijn theoretisch rijbewijs van de auto !!!

Nu de praktijk nog en je kunt de bloemetjes buiten zetten met de moestuindag!

f38dd06b186e64a195bde06d794a4ce9134851271539351389656192.jpg

Je kunt ook gewoon in je moestuinseizoen verder over je pompoenen e.d. hebben. Heb je er in ieder geval weer een update erbij....je hebt er pas 1 in staan , zag ik.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik kan geen update maken bij mijn voorstellenpost(kan hem net vinden)'

Ik ben in tijden niet geweest , wel vorig jaar gewoon alles verbouwd.

Ik had weinig of geen puf om op het forum te komen en mee te kletsen.

Vorig jaar op 8 januari 2013 ben ik nl. gestopt met roken, en ik moet zeggen ik heb het zwaar gehad

Inmiddels ben ik nu een heel jaar van de stinkstokken af en hoop hier weer wat vaker te verschijnen.

In elk geval hoop ik daar de tijd weer voor te vinden.

Geplaatst:

Hallo Greetje ben je daar? Leuk!

Wat super dat je gestopt bent, gefeliciteerd ik ben blij voor je

Fijn om je hier weer tegen te komen..denk je er ook over een seizoen aan te maken?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.