harmony Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Op verschillende plekken kruipt het hondsdraf bij ons het gazon in. Inmiddels is het zo veel geworden, dat ik bang ben dat we straks geen gras meer over hebben. Weghalen lukt moeilijk, je trekt het hondsdraf kapot en vervolgens groeit het dan gewoon verder.Iemand enig idee hoe ik het weg zou kunnen krijgen?Groet, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 Jawel. Klinkt wat suffig, maar gewoon wegtrekken dus. Als je het hondsdraf zo ver laat gaan dat het niet alleen oppervlakkig wortelt, maar hele nieuwe toeven laat maken, ben je echt al een paar weken verder.Zover moet je het niet laten komen als je dat daar niet wil ( mooie bodembedekker hoor ! wil je op die plek absoluut gras ? ). Gewoon de uitlopers, die elke keer weer het gazon inlopen, zijn, als je er maar vroegtijdig bij bent, makkelijk te verwijderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Het zijn nogal veel plekken waar het hondsdraf het gazon inloopt (denk dat we 400m gras hebben). Ik heb al wel een deel weggehaald, maar hoopte een wat minder arbeidsintensieve oplossing te krijgen. Mss dat we het met een verticuteermachine kunnen proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Hier ook hondsdraf in het gazon. En breidt zich erg snel uit! Heb er nog geen goede oplossing voor gevonden. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Staat hier ook een masse in de gazon, maar stoort me niet, erg mooie plant, ruikt goed en fantastische bijenplant Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Ja, vind ik ook hoor. Is toch óók groen ? Je kan het wel willen bestrijden, en het ís ook wel te bestrijden. Maar waarom zou je ? Geef je over ! scheelt een hoop getob. Wel blijven maaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 k wil het dus wel bestrijden omdat het giftig is voor de dieren en het steeds meer de plek van het gras inneemt.Mijn oppervlakte is te groot om steeds met de hand het weg te halen. Ik heb is zitten google voor bestrijden ervan.De meeste geven aan om gif te strooien.Ik ben hier voorstander van en wil het graag natuurlijk bestrijden.Nu las ik ergens om het met azijn te doen.Nu vroeg ik me alleen af in hoevere dit weer giftig is voor de dieren en hoe lang hun hier dan niet mogen eten?Uiteraard vernield het azijn ook het gras maar na een tijd dat de hondsdrafdood is zou ik het weer kunnen inzaaien. Iemand een idee voor een natuurlijke bestrijding voor de hondsdraf? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 @ Red. Waar lees jij dat Hondsdraf giftig is voor je dieren ? Ik heb dat geprobeerd uit te zoeken, maar kan daar eigenlijk niks over vinden ( ? ) Wel dat het bepaalde geneeskrachtige eigenschappen heeft, helpt tegen jeuk bij brandnetels ( wist ik niet ) en wordt gebruikt bij het maken van bierMaar giftig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hondsdraf is giftig voor paarden en nog een aantal zoogdieren......normaal wordt het door die dieren ook niet echt vrijwillig gegeten.... In het hooi is het onschadelijk als het minstens een paar weken gedroogd heeft.... MVG danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Bit ,op diverse websites heb ik kunnen achterhalen dat het giftig is welke precies weet ik niet meer maar als je google op hondsdraf giftig en dan je dier dan kun je veel vinden. Klopt danuta, vaak blijven ze er wel af.Maar de hondsdraf heb ik ook aan de buitenrand van mij weide tussen het gras.Dat gras snij ik voor mij knagers en geef het vers aan hun dus drogen is dan geen optie. Ook laat ik mijn geiten en schapen daar af en toe aan de riem grazen.En een enkel sprietje is niet erg maar het gaat de overhand nemen en straks zaait het zich verder uit naar mijn weides en wil dit voorkomen. Gras dat met azijn bespoten is giftig is?En hoelang het duurt dat dit dan weet eventueel eetbaar is.Ik wil graag een proef gaan doen met het azijn op de hondsdraf en kijken wat me gras doet en dus wil ik weten als het groeit wanneer ik het dan weer kan voeren. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Je moet het gras niet bespuiten, je moet het hondsdraf plantje gericht spuiten, t'is even werk maar als je dat regelmatig volhoud met zonnig weer kun je veel terugdringen of natuurlijk handmatig alles verwijderen, dat is op de lange duur de meeste gezonde oplossing of gewoon ergens anders het gras voor je knagers snijden...of de grasmat in zijn geheel verwijderen, onder ploegen en nieuwe grasmat aanleggen... Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Is het gazon of een grasveld/weide? Want als je het beheert als gazon, dus kort maait op 3,5 a 4 cm en het niet langer laat worden dan 6 cm. En dus ook regelmatig (4-6 x per jaar) bemest met gazonmest (soms kunstmest, soms organisch) dan zou hondsdraf als vanzelf moeten verdwijnen. Hondsdraf groeit vooral op schaduwrijke plaatsen waar je het gras maait, maar niet afvoert en waar ook blad de kans krijgt in de hersft in je gras te verteren. Wat op zich goed is voor je bodem, maar minder goed voor als een gazon wilt. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar zo is het doorgaans. Heb je een foto van jouw situatie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 @ Danuta: gazon/gras vervangen is wat rigoreus, het gaat om ca 4000m. Het hondsdraf zit overigens voornl aan de randen. @ Dennis: het hondsdraf groeit idd zoals je zegt op de schaduwrijke plekken. De afgelopen jaren hebben we op sommige stukken het blad te lang laten liggen. De bladblazer was niet sterk genoeg om het blad vh gras te blazen en met een zwakke schouder was het harken niet te doen. Eind v afgelopen seizoen hebben we echter een maatje grotere bladblazer aangeschaft, dus voor komend najaar is dat euvel al verholpen.Ook hebben we afgelopen jaar en een maand geleden ongeveer bemest, dat gaan we zeker nog een keer doen binnenkort. Dank voor jullie tips!Groet, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 vaak laten dieren de giftige planten wel staan (uit zichzelf zonder eerst wikipedia tezoeken ) dat is met meer planten zovingerhoedskruid, monnikskap etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts