Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Zag net bij Roger Bastin op zijn site (http://www.bastin.nl/) loop kamille staan, nu heb ik wat vragen voor Roger of een ieder die een antwoord weet.Ik was voor bij mij op de moestuin al een tijdje op zoek naar een vervanger voor gras voor het gedeelte waar mijn fruitbomen en struiken staan. Ik kwam toen via internet op looptijm uit. Wat ik toen gelezen heb is dat ik dan de dooney valley moet hebben, maar als ik dan op de site van Roger kijk, lijkt dat niet wat ik zoek. Die loopkamille lijkt me een goed alternatief echter: groeit het liefst op zandgrond en ik teel op kleigrond, is dat een onoverkomelijk probleem of gaat dat stiekem toch wel, of kan ik dan beter voor looptijm gaan??Weet je iets te vertellen over loopmunt, dat schijnt ook te bestaan maar kan er nog niet veel over vinden.Een andere vraag is of een van die loop-plantjes kwaad kunnen voor mijn fruitbomen/struiken, ik zal ze er niet direct om heen laten groeien, er ligt een cirkel van houtsnippers als mulch om heen , het gaat meer om de "paden"er om heen? Verder zal ik er niet vaak op lopen, ze komen dan in een "fruitkooi" dus kom daar alleen bij tijdens oogsten of onderhoud.Kun je mij een advies geven? En o ja er staat bij de loopkamille ca. 7 stuks per m2, dat wordt een dure hobby, hoe snel vermeerderd die kamille of tijm zich? Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ik heb Chamaemelum nobile, roomse kamille. Is dat een andere soort? Die blijft ook heel laag, en is wintergroen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Volgens mij las ik net dat roomse kamille wilde vorm is en dat loop kamille een kweekvorm is die daarvan afgeleid is. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Wat ik bedoel is chamaemelum nobile "treneague" , ergens werd dat ook Roomse kamille genoemd, maar denk dat Hans gelijk heeft, en dat 't een afgeleide is, die loopkamille bloeit zover ik weet niet en die van jou wel neem ik aan? Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ja, deze bloeit wel, maar blijft ook aardig laag (tot nu toe iig, heb ze pas een jaar). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Als je toch ergens overlopen wilt Koert met je platvoeten, vindt ik kruip-Thijm veel mooier wintergroen en gaat bloeien Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 En woekert en wortelt als een idioot! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Als je toch ergens overlopen wilt Koert met je platvoeten, vindt ik kruip-Thijm veel mooier wintergroen en gaat bloeienDaar was ik in eerste instantie naar op zoek, weet jij waar ik het kan bestellen dan? Ennuh o ja hoe weet jij dat ik platvoeten heb? Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Op die bastin site natuurlijk, plenty keus, van die platvoeten was gok net als flaporen Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Of bij mij Ik spit er zo wat voor je uit hoor. Het groeit hier al over de paden heen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 net als flaporen Ik dacht dat dat een speciaal soort was, zijn alle kruiptijmen/woltijmen daar geschikt voor? Het liefst heb ik net zo als de loopkamille, zonder bloemetjes, die trekken weer hommels/bijen aan en dat vind ik minder als ik er over heen loop (met schoenen slecht voor hun, zonder schoenen slecht voor mij) Quote Even a broken clock is right twice a day
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Of bij mij Ik spit er zo wat voor je uit hoor. Het groeit hier al over de paden heen.Hoef niet te spitten Jorieke, laat maar door groeien naar Mook! Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ah, mijn kruiptijm bloeit als een gek Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Dat lokt veel hommels en bijen toch, of valt het wel mee? Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Wat denk je? Stom van mij, helemaal niet aan gedacht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 ik had daar wel aan gedacht toen ik het aanrade Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Hihihi.We gaan een bijenkast in de kruidentuin plaatsen, en o.a. de tijm en de oregano bloeien altijd veel en vaak! Ik kan de honing al bijna proeven..... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ik hoorde pas dat in sommige gemeentes je een vergunning nodig hebt voor bijen houden, vast gevaarlijke hobby. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Hihihi.We gaan een bijenkast in de kruidentuin plaatsen, en o.a. de tijm en de oregano bloeien altijd veel en vaak! Ik kan de honing al bijna proeven.....oooh maak me gek! Geweldig....krijg gelukkig zulke honing van m'n schoonvader, maar ik wilde een kast op de moestuin plaatsen, voor de honing, maar ook voor het lokken van de bijen want dat wordt toch echt steeds minder, maar op een gedeelte van ons complex is nog toegestaan te spuiten met gif, dus het mag niet! Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 hemel, waarom is dat nog toegestaan? dat is toch niet meer van deze tijd? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 99% van de tuinders gebruikt nog gewoon gif hoor En als ik zie hoeveel particulieren spuiten, das vaak nog veel erger. Die bespuiten alles wat los en vast zit. Gewoon "omdat het kan". Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Eva Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 ja, helaas....  waar ik meer op doelde was dat het op een tuinencomplex is toegestaan.op de nutstuinen rond Leeuwarden is gif gebruiken absoluut verboden. op mijn tuinencomplex is er iemand die een aanhangwagen grindrommel heeft ingegraven (vraag me niet waarom)wat blijkt...zit er asbest in. nu gaat de gemeente dat gedeelte afgraven. de kosten zijn voor de (voormalige) huurder van het stuk tuin.eerlijk gezegd was ik verbijsterd. geen idee hoe ik daar op moet reageren. Quote
Frans Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 En als ik zie hoeveel particulieren spuiten, das vaak nog veel erger. Die bespuiten alles wat los en vast zit. Gewoon "omdat het kan".Dat ben ik toch niet met je eens Frank. Je weet zelf wel dat de écht werkende spuitmiddelen , en daardoor ook de echte rotzooi , die tuinders (en boomkwekers) gebruiken alleen maar verkrijgbaar is via een vergunning die een particulier niet kan krijgen. Die moet het doen met de dure voor particulieren beschikbare sapjes van Bayer waarvan het gemiddelde schadelijke insect alleen maar van in een deuk ligt omdat hij er alleen maar een beetje high van wordt en het verder weinig resultaat geeft . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frank Houweling Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 En als ik zie hoeveel particulieren spuiten, das vaak nog veel erger. Die bespuiten alles wat los en vast zit. Gewoon "omdat het kan".Dat ben ik toch niet met je eens Frank. Je weet zelf wel dat de écht werkende spuitmiddelen , en daardoor ook de echte rotzooi , die tuinders (en boomkwekers) gebruiken alleen maar verkrijgbaar is via een vergunning die een particulier niet kan krijgen. Die moet het doen met de dure voor particulieren beschikbare sapjes van Bayer waarvan het gemiddelde schadelijke insect alleen maar van in een deuk ligt omdat hij er alleen maar een beetje high van wordt en het verder weinig resultaat geeft .Dat was vroeger zo. Tegenwoordig krijgen tuinders de zelfde sapjes, weliswaar in iets hogere concentraties, maar dat wordt gecompenseerd door de hoeveelheid die particulieren spuiten. Ik heb hier wel het gevoel, dat we een beetje offtopic gaan  Ik heb het nu trouwens over de tuinbouw, in akkerbouw en fruitbouw kan het anders zijn. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
ahoornik Geplaatst: 11 juni 2012 Geplaatst: 11 juni 2012 Hoi Koert, ik was net in google aan het zoeken naar loop kamille e.d. Over de treneague versie had ik op een engelse site gelezen dat die het ook in kleigrond doet. Zelf heb ik ook wel interesse in loopthijm en munt.  Ga ik daar ook nog even naar zoeken. groetenAnnelies (nieuw hier ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.