Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Membrillo en kweeperengelei.

jootje

Recommended Posts

Afgelopen zaterdag hebben we de kweeperen van Jet opgehaald. 7 kilo maar liefst.

Op www.kweeperen.nl recepten gevonden voor membrillo en gelei.

Beide gemaakt volgens die recepten maar volgende keer zou ik zeker de membrillo iets anders doen, langer laten uitlekken bijvoorbeeld. Waar door je meer sap en drogere prut krijgt. Volgens het recept moet de membrillo in een half uur stevig worden, nou ik heb bijna 2,5 in een pan staan roeren. Continu, want je moet erbij blijven. Erg leuk om te doen, vermoeiend ook, want je moet echt heel de keuken daarna soppen,maar ik heb nu wel 3,5 KILO membrillo....en 11 potten gelei!

Ondanks het werk, zeker voor herhaling vatbaar! Jet....heel erg bedankt! kweeperen-00528541349704859.JPGkweeperen-00621291349704878.JPGkweeperen-00889441349704909.JPG

Ik mag bij iemand kwee peren ophalen, dus ga het ook proberen.
\

Ja Jo, het is lang werken de membrillo. Vooral op t laatst heel lang wachten en roeren...maar het levert ook op. Ik heb op mijn blog foto`s staan van de dikte die je moet bereiken en hoe je ze in bakpapier kan verpakken..dat is ( in ieder geval dit jaar bij mij) meer dan een jaar houdbaar.

Lekker met de membrillo bij de thee: de helft van een blokje in gesmolten pure chocolade dopen...eventueel dan nog in fijn geraspte cocos...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gelei van de kweeperen is niet stijf, eerder vloeibaar,

ondanks gebruik geleisuiker

Heb net marmello gekocht, straks maar opnieuw warm maknen.

De membrillo lijkt gelukt staat te drogen.

In de snelkookpan gedaan, uiteraard zonder deksel, maar daar zit zo'n super dikke

bodem in, dus hoefde niet constant te roeren.

imag008660741349960144.jpg

Klopt Jet heb ff op jouw blog gekeken, zelfde kleur.

Is wel plakkerig maar goed te snijden, blijft niet kleven aan het mes.

Hoe lang laten drogen

Had een potje gelei meegekregen van de mevr. waarvan ik de peren had.

Die van haar is donkerrood.

Die van mij zijn net als die van Jootje.

Had ik niet langer moeten koken om zo'n mooie donkere kleur te krijgen.

Heb recept van kweepeer .nl gebruikt,half uur, of tot ze uit elkaar vallen, nou dat deden ze vrij snel.

Maar zag in een oud inmaakboekje 3 uur koken op laag vuur.

Hoe lang koken jullie

Hoe lang laten drogen Hoe lang koken jullie

Drogen tot het weinig tot niet meer plakt,minstens een dag,maar misschien enkele dagen..aan de lucht ( gaas erover tegen de vliegen.) afhankelijk van hoe vochtig je membrillo nu nog is...

Het is al even geleden dat ik gelei heb gemaakt, ik kook tot het klaar is, de kleur interesseert me niet

Ik had de gelei vorig jaar ingekookt met gewone suiker, tot het dikker werd, wel heeel lang. Toen werd het inderdaad dinker rood. Nu heb ik het met halfzoete gelei suiker gemaakt, ik vind hem erg lekker, maar mijn huisgenoten vonden die van vorig jaar lekkerder.

Waarom mijn membrillo zo donkerrood is, geen idee, die heb ik weer net zo lang als Jet laten pruttelen.

Ook volgens recept van kweepeer .nl, maar dat ga ik volgend seizoen anders doen. Het is nu koken tot ze zacht zijn, laten afkoelen, vruchten uit het sap halen en klokhuizen eruit friemelen. Vruchten zijn dan nog wel heel erg nat.

Een volgende keer zou ik de vruchten eerst van het klokhuis ontdoen, en die in een zakje mee laten koken. Dan koken en zou ik de vruchten afgieten door een vergiet war kaasdoek in zit, en dit lekker een nacht laten uitlekken. De vruchten bevatten dan veel minder sap, en zullen veel eerder droge membrillo opleveren lijkt mij. En je hebt door het lang te laten uitleggen meer sap.

Klinkt dit logisch?

Mij membrillo nu is nog wat plakkerig, maar erg lekker.

Mijn gelei is ook lekker, ik begrijp bijna niet dat er zowel aan de membrillo als aan de gelei nog zoveel fruitsmaak zit, met al die suiker. Maar goed, ik ben Jet eeuwig dankbaar, en er gaat hier echt wel een kweepeer struikje/ boompje komen!

Ik doe al jaren iets maken van de kweepeer.

Ik maak ze schoon en snij het in stukken.doe dan alles in de snelkookpan.half uur koken en een nacht laten staan met deksel erop.

Dan de volgende morgen alles op een fijne zeef leggen,deze sap voor jam/gelei (doorschijnend). En dan door een vergiet draaien dit gebruiken voor de membrillo of kweeperensiroop voor ijs maken of over de yorgurt of limonade.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Gisteren nog membrillo in de magnetron gemaakt.

5 minuten op 600 watt, daarna nog 15 min. op vol vermogen (900 watt).

Wel af en toe met houten lepel doorgeroerd, was toch bang dat het zou aanbranden.

Deze is nu al stevigeren ook donkerder dan die ik in de snelkookpan heb gemaakt.

Maar beide plakken nog steeds een beetje.Zijn nog niet droog.

Misschien zet ik de schalen morgen nog ff in de oven op 100 gr.

om te laten drogen.

En je kan het wel een jaar bewaren Greetje, mooi ingepakt in bakpapier is de mijne van vorig jaar nog goed. Doop stukjes in gesmolten chocolade, en/of in cocos en serveer bij de thee als je vriendinnen komen

Ik heb gisteravond een pan met hele kweeperen op de houtkachel gezet. Enkele uren laten trekken, een beetje geprakt met de schuimspaan, door een doek laten uitlekken de hele nacht: bord op de dichtgevouwen doek en een zware gevulde ketel erop.

Vanmorgen had ik 3,5 liter puur rood sap, daarvan 9 potten kweegelei met citroensap gemaakt en 7 potten met citroensap en gember...

• 2 years later...