Jump to content

Membrillo en kweeperengelei.

jootje

Recommended Posts

• 7 years later...

Yow!
Hier mee bezig geweest de afgelopen dagen. En @Jorieke123 ook trouwens. Bleek heel toevallig. Maar ik heb vals gespeeld natuurlijk. Want roeren in dat geblub van die hete lava gaf me de heebies. Alsof je een knorrige ouwe hond aan t porren bent. Je weet dat ie gaat uithalen, alleen nog niet wanneer. Dus na een half uurtje was ik dr wel klaar mee. Daarna op met olie licht ingevette bordjes uitgesmeerd in plakken van 1,5 cm ofzo. En in de laden van de voedseldroger gemikt. Op 65 graden voor 8 uur. Daarna prima te snijden. Alleen was ie zo ondoorzichtig nog. Had echter ook ergens nog gelezen over in de magnetron doen. Dus elk bordje een minuut in de magnetron gedaan. En toen vond ik ze perfect!
Maar hoe te bewaren idd.
Ik heb een deel in pure chocolade gewenteld. (Wanstaltig lekker idd, @appelvrouw!), een tweede deel door een mengsel van 50 gr maizena en 50 gr poedersuiker gehaald (dat doet men ook Turks fruit, las ik) en in luchtdichte bak gedaan. Laatste deel in blokjes in plastic zakje gedaan. Maar ik denk dat ik ga doen wat @appelvrouw al schreef; in bak met bakpapier ertussen. Dat lijkt me beter.
Hoe dan ook is het idd erg lekker. Ruikt ook lekker. Maar sjonge wel veel suiker hè. Hahahah

Hier wat plaatjes. Voor de leuk
fd9ce4fce451b0cff25c34abd3e7934c.jpg
Bovenstaande is pré magnetron

3a98a6b34d88aa921248619a0906914b.jpg
Door de pure choc (ik werk niet zo netjes. En het was ook snel werken en veel plakkerigheid. Maar ze smaken er niet minder om!)

79a32f21e59f6a7eb7dc9e840db8a94c.jpg
Als Turks-fruitjes. Met laagjes bakpapier ertussen ook.

cbd3fc31406b8aaaa74fbeba7bce4f12.jpg
En de gewone blokjes. Niet zo mooi rood. Wel heel lekker :)

Morgen ga ik trouwens alchohol kwee smaak geven. En de jam maken. Met sinaasappel ook. Heel benieuwd!

• Like 4

wees bevriend met kleine dingen

Die van mij is een heeeel stuk donkerder van kleur maar werd gewoon niet dik. Misschien heb ik ook teveel in een schaal gedaan hoor, dat het door die hoogte niet echt meer na-droogt? Ik heb nu een gedeelte dunner uitgesmeerd op een bakplaat en dat staat in de oven onder de warme ventilator zeg maar. En ook heb ik een gedeelte weer terug gedaan in de pan om het nog wat op te koken ofzo. We zullen weer zien. Dat van jou ziet er iig erg mooi uit. Dat met die chocolade ga ik ook doen als ik het wat dikker krijg. 

IMG_6955.JPG

• Like 2

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ah ja. Dat ie in te hoge vormen bij meer mensen problemen gaf, las ik ook onder de reacties bij die Okke. Dus denk dat je analyse idd klopt. Hoop dat t beter gelukt is vandaag? Wel mooi donker is die van jou trouwens!

wees bevriend met kleine dingen

Je moet echt roeren totdat je een streep op de bodem van de pan houdt. Dat donkere..een beetje bijzonder. Alsof het vuur toch wat te hoog staat. Hier mijn foto’s: 
http://appeljaminfrankrijk.blogspot.com/2016/10/kweeperensnoep-of-membrillo.html

Edited by appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik ben het wel een beetje erg zat met die membrillo. Het blijft plakkerig en gewoon een hele dikke jam met een gedroogd randje. Ik heb het nu een cm dik, hier en daar 1,5 cm. En ik kan er geen blokjes van snijden. Het komt wel los van het bakpapier, maar binnenin is het nog te zacht. Ik heb het zooooo lang gekookt, uitgesmeerd/stort op een bakplaat en in een hele grote ovenschaal met papier er in. En de volgende dag ook nog een tijd in de oven om te drogen. Ik heb natuurlijk weer meteen meerdere kilo's gemaakt, want ik heb een boel peren en waarom zou ik al dit werk doen voor een enkel kilootje. :roll:

IMG_6956.JPG

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Dat probleem van dit echt stijf worden van de membrillo had ik voorheen ook,

Dit jaar met de helft van de zuiker gemaakt en nu was het veel beter. Snel klaar, prima te snijden en donker oranje blokjes die niet te zoet zijn en een volle fruitsmaak.

• Like 2

Groetjes,

Bram

Met vijf kweeappels/ peren van Jorieke ook geprobeerd membrillo te maken. 
precies zo gedaan als Appelvrouw beschrijft.  En verdraaid goed gelukt. ( sorry, Jorieke! ) 

in 3,5 uur had ik een membrillo die snel heel stevig werd nadat ik het in het blik had gestort. anderhalve kilo dus! 
Van het sap gelei gemaakt! 

958209DD-B6F3-4D99-9E18-707AE23AE08B.thumb.jpeg.1f2f14eebcdf09ca74b40c9e80b40a46.jpeg

469DD303-B5AE-4962-BCD7-2B30C75B4C58.thumb.jpeg.59cb3eaf2861f11b13e79b94ff2c0bb0.jpeg

• Like 3