Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin maanden niet bijgehouden.

Recommended Posts

Beste Forum leden,

Ik heb helaas door familie omstandigheden, de moestuin maanden niet

meer bijgehouden. Er staat nu enorm veel onkruid over de gehele tuin.

Helaas heb ik ook weinig kunnen oogsten, en is dit ook helaas weggerot.

Hoe moet ik nu opnieuw beginnen ?

Is omploegen of freezen een optie ?

Is het onkruid dan wel weg te krijgen ?

Het betreft 350 m3 dus best wel een groot stuk land.

Graag zie ik jullie adviezen tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Lorette

Volgens mij zal er wel veel zaad in het onkruid zitten en inmiddels ook op de grond gevallen, jammer genoeg

Je kunt alles afmaaien/knippen en afvoeren of heel warm composteren, daarna een vals zaaibed in het voorjaar maken en veel (minstens elke week) wieden (= onkruid uittrekken en afvoeren). Niet teveel in de grond roeren want dan berg je de zaadjes lekker op voor later.

Of twee steek diep spitten en keren maar dan komt je vruchtbare groeilaag wel diep te zitten. Frezen kan ook maar dan moeten er geen wortelonkruiden in zitten en zul je toch minimaal een jaar goed moeten wieden.

je kan ook nu alles platspuiten, over een maand je mest er op en onder spitten.

In maart frezen en wachten tot dat het onkruid opkomt en in twee keer alles weer plat spuiten.

Dan heb je in april hooguit mei weer een relatief onkruid vrij tuintje.

Succes hoe je het ook doet blijft altijd een werkje

Hey Lorette!

Er is al veel geschreven over onkruid, en verwaarloosde tuinen. Als je onkruid in het zoekvenster hierboven intypt vind je heel wat berichten en antwoorden. Je zult er even tussen moeten zoeken, want het antwoord voor jou zal er ook vanaf hangen hoe je in je tuin wilt werken

(hele schone tuin, met mulch enz...)

Misschien kan je in een andere discussie hierover inhaken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zoals appelvrouw al schreef: het is een beetje een kwestie van smaak.

Mijn persoonlijke voorkeur zou lijken op wat Robo beschreef als optie 1 - let op: alleen als je niet te maken hebt met wortelonkruid! Alleen zou ik het onkruid uittrekken en laten liggen want de zaden liggen nu toch grotendeels al op de grond beetje erbij maakt dan ook niet meer uit (ik ben echt heel erg ). Mogelijk zou ik onkruid wat nu niet meer gaat bloeien zelfs laten staan zodat de grond over de winter begroeid is. Een deel van mijn groentetuin staat nu vol met vergeet-me-nietjes. Die trek ik er wel uit voordat ze te veel zaad vormen. Vals zaaibed in het voorjaar en dan wieden, wieden, wieden. Hoe je dat met 350 m2 moet doen weet ik ook niet. - Maar je wied deze toch anders ook al?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

mijn idee zou zijn; maak eerst bedden van 120 breed en een redelijke lengte, Haal daar het onkruid per bed uit en beleg de grond dan direkt met karton of gronddoek. dan kan daar in elk geval geen onkruid meer opkomen. handel zo tot je hele tuin gedaan is, dan kost het je niets aan spuitmiddel maar wel lichamelijke arbeid.

Voor elke grondsoort geldt een andere aanpak. Als je in Wierum woont dan heb je waarschijnlijk zware kleigrond.

Het meeste onkruid met wortel en al uittrekken en er daarna even met de cultivator door (drietand met ganzevoet). Daarna nog een paar weken laten liggen en het nieuw geschoten onkruid ook uitrekken. Eventueel nog een keer herhalen. Daarna spitten met de spade en in de winter met rust laten.

Frezen moet je eigenlijk nooit doen. Slecht voor de bodem structuur