jos Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 Afgelopen zaterdag nog even gebruik gemaakt van het prachtige zomerweer.Samen met mijn vrouw,zoon, schoonzoon en buurman de berk met pijn in het hart gesnoeid.Maar het moest, het (vorm)snoeiwerk van de afgelopen jaren had heel wat rotte plekken in de top opgeleverd.Het was zelfs gevaarlijk er in te klimmen.Dus flink de motorzaag erin. Valt niet mee op 10/15 meter hoogte.Van boven naar beneden gewerkt en elke tak gezekerd want een nieuw dak op de garage is best veel werk.Volgens mijn zwager (de hovenier) was candelaberen de manier de boom te verjongen.Hopelijk mist de laurier de bescherming van zijn grote broer de berk niet al te erg deze winter.Voor de rest wachten we gewoon het volgend voorjaar af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Rigoreus,vast noodzakelijk geweest?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Met alle respect, zo zie je maar weer dat hoveniers geen verstand van bomen hebben. Je mag blij zijn als de boom over twee jaar nog leeft. Maar goed, als het echt niet anders kon, dan is het te proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Ben zo,n 20 jaar hovenier en candelaberen werd voorheen alleen toegepast als laatste redmiddel,tegenwoordig lijkt het een 'Modeverschijnsel' te zijn. Â m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted October 28, 2012 Author Share Posted October 28, 2012 Yep, zo'n twintig jaar snoeien van scheuten die recht de lucht inschieten van uit de kroon van de boom. Geen gezicht bij een voor de rest goed uitziende treurvorm. Een onooglijke wirwar van dikke takken in de kroon die op de oude snoei punten langzaam aan het in rotten waren. Dus helaas, ooit moet je de gevolgen van de door de buurt gewenste snoeibeurten onder ogen zien.En het is wat mij betreft zeker geen mode gril. Ik ga ervan uit dat hij het overleeft, de vogels moeten alleen effe een andere overnachtingsplek zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jessifairy Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Beste Jos, Ik ben benieuwd hoe de berk er nu bijstaat. Wij hebben onze oude enorme berk in januari redelijk rigoureus laten snoeien en hoop dat hij goed hersteld. Heb je misschien een recente foto van de berk? Alvast dank.Groet, Jessica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Berk candelaberen is goed te doen, al is het soms wel de vraag of de boom er mooier op wordt maar goed.Nú niet doen hoor, wacht liever nog 2,3 wekenOf anders najaarNu bloedt de boom te erg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted April 9, 2017 Share Posted April 9, 2017 Misschien nog even als tip. De klimop rond de stam van de berk losmaken en verwijderen. Kan misschien wat opleveren qua herstel en groei.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Ja... Inderdaad, klimop verwijderen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts