Ga naar inhoud

Physalis peruviana - Ananaskers nog laten narijpen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb 5 planten in de moestuin staan, met heel veel groene lampionnetjes. Met deze kou verwacht ik niet dat ze nog zullen rijpen

Weet iemand of - en hoe ik deze binnenshuis het beste kan laten rijpen? Of heeft iemand een recept voor het gebruik van groene (niet rijpe) ananaskers?

Rietje

Geplaatst:

internet

http://www.moestuintips.nl/kleinfruit/eenjarig/ananaskers/ananaskers.php

Aan het einde van het seizoen zullen er nog veel onrijpe vruchten aan de plant hangen. Eenmaal geplukt rijpen ze nog maar moeilijk af. Eventueel kunnen we een hele plant oppotten en in een serre of binnen nog wat na laten rijpen.

De bessen zijn binnen lang bewaarbaar (weken). Met een beetje geluk houden we de laatste bessen goed tot kerstmis.

Geplaatst:

Hoi RobO,

Die had ik inderdaad ook op internet gevonden. Maar een hele plant oppotten is (helaas) geen optie, geen ruimte voor.. Wat ze met weken bedoelen is me niet helemaal duidelijk.

Groeten

Rietje

Geplaatst:

Ik heb de takken bij de grond gesnoeid en in de kas gelegd en hóóp dat ze daar aan de tak nog wat zullen narijpen... buiten was het vanwege de vorst ook gedaan dus... ben benieuwd...

(is niet gebaseerd op welke kennis dan ook...! )

Geplaatst:

Ik heb er eentje in een grote pot gezet en die staat nu nog buiten op mijn overkapt terras. Het lijkt of ze daar ook nog doorrijpen en daar is het nog wat lichter dan bij mij binnen waar het door het overkapte terras best donker is - wanneer komt die serre er eindelijk eens. Bij het oppotten zijn er een aantal takken afgebroken en die heb ik binnen in een vaas gezet. Ik heb begrepen dat ze ook makkelijk te stekken zijn dus ik doe net als of ik ze ga stekken. Vandaag eentje geproeft en was bijna rijp. Ze mogen nog eventjes verder narijpen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Uiteindelijk heeft een klein deel, dat al een beetje geel aan het worden was, het gered, en werd nog rijp op een rek binnenshuis, maar de echt groene bessen bleven groen en gingen schimmelen, of droogden in... Helaas..

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb ook bessen van de physaliskers, eerste oogst zojuist binnen

IMG2015091020163571631441910534.jpg

Ik vraag me wel af of er een makkelijkere manier van oogsten is. Laten moeilijk van de stengel los en moest ze dus eraf knippen. Ze zijn wel super van smaak.

Lees hier ook dat sommige soorten automatisch van de plant vallen, zal nog eens op het naambordje moeten gaan kijken maar denk dat ik de niet vallende soort zal hebben.

Kan ik bijvoorbeeld gerust wachten tot de eerste vorst en de plant afsterft om ze dan te gaan plukken of rotten ze dan aan de plant? Zou veel werk besparen want de struik is groot geworden, op de grond meer dan 1.5m² en het zijn allemaal diegene meer naar binnen die nu rijp lijken en rijp smaken.

Snoeien jullie de plant nu? De plant maakt nu nog veel nieuwe bessen aan maar betwijfel of deze nog wel goed komen.

Geplaatst:

Als er al bessen aanhangen, dan heb je best nog kans dat die rijpen. Op zich kan de plant het zeker tot oktober uithouden en boven de 10 a 12 graden dagtemperatuur groeit ze ook nog wel, schat ik.

Persoonlijk zet ik alleen maar de kleinere soort meer. (Physalis pubescens, wordt 30 a 60 cm hoog)) De eerste rijpe vruchtjes heb je met wat geluk al eind juni/begin juli en de planten blijven maar doorgaan met bloeien en besjes maken. De besjes zijn misschien maar half zo groot, maar met 8 planten raap ik toch ik schat elke 14 dagen een kleine emmer vol lampionnetjes...genoeg zelfs voor jam (bijvoorbeeld gemengd met pruimen of appel of peren erg lekker). Als je telkens enkele besjes bewaart hoef je nooit meer zaad te kopen...en zelfs voorzaaien is vaak niet nodig omdat ze zichzelf makkelijk uitzaait en eind mei her en der spontaan weer zaailingen verschijnen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ze hebben het uitgehouden tot vorige week, nu zijn de struiken afgestorven. Ik hou zeker enkele besjes voor volgend jaar. Zeer lekker en had er echt veel ( minstens 1 emmer/struik). In september dacht ik eigenlijk dat ze te veel plaats innamen maar dit heb ik toch moeten herzien.

De afgestorven planten zijn nu mulch voor de lege bedden.

Geplaatst:

Ik wil die komend syzoen ook gaan planten in enpot van zo een 30cm rond.

Mijn vraag is nu, doe ik daar 1 plantje in, of moeten daar meerdere in?

En wanneer moet ik deze binnen voorzaaien?

En wanneer kan dit dan buiten geplant worden?

bedankt alvast.

o,ja geloof dat ik de lage soort heb.

gr Mat

Geplaatst:

Beste Mat,

Ik heb begin dit jaar een aantal zaden geplant, en binnen opgekweekt. Ik heb een zeer ruime oogst gehad.

Je kunt de vruchten die nu nog groen zijn, binnen te drogen leggen en na laten rijpen. De buitenkant verdroogt en op een of andere manier verkleurt de vrucht nog van lichtgroen naar lichtgeel.

Planten kun je vanaf mei (na IJsheiligen, 24 mei of zo dacht ik). In de volle grond. Op een halfschaduwrijke plaats.

Ik heb met 3 plantjes meer dan 400 vruchten kunnen plukken. Van wat verschrompelde vruchtjes kun je nieuwe zaden

gebruiken; kapot drukken tussen duim&wijsvinger in een bakje water, de zaadjes zakken naar de bodem. Daarna laten drogen en je hebt zo tientallen zaden voor nog een vruchtbaar jaar!

Geplaatst:

Ik heb geen ervaring met de lage soort, wel met de hoge en daarvan zou ik in een pot van 30 cm rond 1 plantje zetten en dat vervolgens op een cm of 25 toppen, zodat je meerdere vertakkingen krijgt. Ik vrees dat zo'n pot redelijk klein is en dat je beter een emmerformaat gebruikt. Ook steun voorzien want de vertakkingen worden vlot anderhalve meter tot 2 meter lang. Ze hebben graag voldoende vocht en voeding. Ik plant ze buiten uit op 40 x 40 cm, mulch met gras en geef regelmatig wat koemestkorrels. Is er dit jaar niet zo systematisch van gekomen, het was ook erg droog in de lente + vroege zomer. Ze waren dit jaar een halve meter lager dan anders en ze hebben ook minder grote bessen gegeven. Als ik in de lente een paar reserveplantjes houd dan zie ik dat de uitgeplante ananaskers na een dag of tien goed in gang schiet en dat de plantjes in pot amper nog groeien. Ze doen het duidelijk beter met extra mest en water

• 4 years later...
Geplaatst:

Hieronder de kleine ananaskers Physalis pruinosa. De vruchten vallen van de struik en hebben een bruin omhulsel. Helaas zitten bij de meest nog groene ipv gele bessen. Deze groene bessen zijn niet geheel rijp en smaken iets bitter. Terwijl de gele bessen heerlijk zijn.

Na laten rijpen van de bessen lukt niet. Ze blijven groen en verschrompelen dan.

20200921_121557635_iOS.thumb.jpg.edbb69692fd6ef7fcff41ed77a9acbe6.jpg

Wat doen jullie om mooie geel/oranje bessen te oogsten. Of heb ik soms een verkeerde soort?

Geplaatst:

Ik eet en oogst alleen de gele bessen. Die zaaien zich vanzelf uit en daar waar je het niet wilt hebben, trek je de plantjes gewoon uit de grond. De kleine variant (pubescens) is veel vroeger oogstrijp dan de grote variant (peruviana). Bij mijn grote ananaskers zijn de lampionnetjes nog met hele kleine bessen gevuld, terwijl de kleine variant gewoon mooie besjes heeft. De bessen die er nu nog aan zitten rijpen niet meer zo snel na. Ik zou ook niet weten hoe je dat kunt doen, behalve door de bessen aan de plant te laten zitten. 

Moet wel zeggen dat ik de kleine variant veel minder lekker vind dan de grote variant.

Geplaatst:

Ik zou ook niet weten hoe je ze van de plant af goed kan laten narijpen. 

Hier overigens nog geen een rijp, twijfel of ik de pot niet gewoon in de kas ga plaatsen nu in de hoop dat we nog oogst krijgen. 

Geplaatst:

In de kas dragen ze vroeger. Mijn schoonouders oogsten al vanaf augustus. Ik had vorige week de eerste: 3/4 emmer rijpe bessen buiten. Zaai wel al in maart samen met de tomaten, staan dan ook in de serre  in potjes. Vanaf ik geen plaats meer heb in de serre worden ze in volle grond gezet.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn kas wil ik juist voor de tomaten gebruiken, daar passen niet nog andere planten bij. Ik denk dat ik het volgend jaar ook zoals Vastone ga proberen, in de pot op het terras in de volle zon.

Geplaatst:

Ik heb de grote en de kleine en die groeiden beide niet erg goed. Tenminste de grote groeit nu goed, is een laatbloeier maar die ga ik volgend jaar ook samen met de tomaten zaaien, goed idee! Ik heb tot nu toe alleen de kleine variant gehad maar ga wat smaak en grootte vrucht volgend jaar voor de grote soort. Ik heb de zaden van een permaculture boerderij in zuid Frankrijk waar ze de hele winter staan in een dik pak stro. Eentje ga ik in de kas plaatsen, eens kijken of hij over te planten is en hoelang hij het dan volhoud/ vruchten geeft.7A422C3D-A0ED-4CC6-89E7-800BC50B9EE3.thumb.jpeg.2b96162ef21c586f1ef5ad982edaef5a.jpeg

03F0F241-E79D-46BD-88D8-67DF28C21CED.thumb.jpeg.eca3b795d10718382d3156261b9249d8.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...