Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

De tuin was weer nat van het natte weer De tuinpaden staan weer flink onder water en de plantenwortels ook, de drainage kan het ook niet aan.

Dus hebben we een putje gemaakt (= emmer met gaten) op het laagste punt van de tuin en op de bodem een 12 Volt dompelpompje. Op 20 cm daarboven een niveauschakelaar. Als het water tot de schakelaar stijgt gaat het pompje water naar de sloot pompen door een stuk tuinslang. Als het water vervolgens zakt stopt de pomp maar door de slang blijft het water naar de sloot hevelen tot het water onder de pomp is gezakt. Het uiteinde van de slang bij de sloot hangt 40 cm lager dan de bodem van de put.

Het pompje loopt dus maar even als het tenminste niet blijft hozen en de rest wordt weggeheveld. Nog niet getest of één zo'n putje alles aan kan.

Een prima idee om dit probleem( te proberen)op te lossen!!

m.v.g.

hans

• 3 months later...

Hey Robo, is die put dieper dan 1m? Ik zou een put van 3m diep willen maken van 1m² en het water door middel van een pomp 12v of 24v, een zonnepanneel en een dompelpomp laten leegpompen en naar de beek afvoeren in de winter. In de zomer kan ik het gebruiken voor de planten.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

• Author

nee, dat putje is maar 50 cm diep en watert de greppeltjes die maar 20 cm diep zijn af;

het grondwater komt zo niet onder de 50 cm te staan (behalve als het weken droog is, maar ja, het is hier Hollands weer hè...)

ons pompje pompt maar 1,5 meter niveauverschil

we willen als het pompje uit gaat toch verder laten hevelen naar de sloot, dus het putje moet wat hoger liggen dn het slootniveau