mario1981 Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Hoi.Na mijn 1ste jaar zelf aardappelen te telen zonder bemesting merkte ikbij het uitdoen dat er groote verschillen waren qua opbrengst per plant.sommige planten hadden maar 1 a 2 aardappelen tegenover andere die er wel een stuk of 10 12 hadden.Degene die minder opbrachten waren ook moeilijker om uit te doen,grond was veel harder.Toch hadden we deze grond op een diepte van ongeveer 30 cm omgespiten de aardappelen op ongeveer 8 cm diepte geplant met de scheutjes omhoog.ondanks dit probleem hadden we toch een opbrengst van 200 kg op 8m2.weet niet of dit goed of slecht is.nu zou ik graag volgend jaar beter doen door mest, met of zonder strote verwerken in mijn grond.(ander stukje grond natuurlijk)toch heb ik hier enkele vragen over.1. welke mest kan ik het best gebruiken?2. als ik mest met stro gebruik word de grond dan luchtiger?3. wanneer kan ik best de grond verrijken met de mest? We hebben vorig jaar verschillende rassen geplant om te kunnen verglijkenqua resestentie tegen ziekte en dergelijke.Daarbij is het ras eden mijn fovoriet geworden.ik weet niet of het iets uitmaakt maar het ras eden zal dus geplant worden. vriendelijke groeten mario Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1981 Posted November 11, 2012 Author Share Posted November 11, 2012 opbrengst was 4x25kg dus 100 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 100 kg aardappelen van 8 m2 ? Ongelofelijk wat een opbrengst. Ik geloof het niet. En als het toch waar is, ben ik een grote sukkel want dat haal ik in de verste verten niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1981 Posted November 11, 2012 Author Share Posted November 11, 2012 hoi hoekman.ik had snel uit mijn hoofd 4x2 gedaan en dan kom ik op achtm2om heel precies te zijn is de afmeting 2.6x3.7= 9.62m2kun jij me misschien vertellen hoe je bemest aub.tuinieren is voor mij niet alleen veel opbrengst het is vooral het plezierdat je er in bezig bent.als je iets kan doen wat je graag doet ben je helemaal geen sukkelaar vriendelijke groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Ben je niet tevreden met deze opbrengst dan?Dit heb ik gevonden op internet over bemesting: Zorg voor een goede bemesting. De aardappel gedijt goed op vruchtbare grond. Gebruik als mest zeer goed verteerde kompost of stalmest. Je hebt ongeveer 0,4 m3 (ongeveer 6 kruiwagens) stalmest of compost per 100 m2 nodig. Aardappelen hebben veel kalium nodig. Een bemesting met patentkali, zo’n 40 gram per verkante meter is aan te raden. In plaats van patentkali kun je ook houtas gebruiken (ca. 80 gram per vierkante meter).Opbrengst30—40 kg per 10 m² Niks veranderen dacht ik zo... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 1. welke mest kan ik het best gebruiken?2. als ik mest met stro gebruik word de grond dan luchtiger?3. wanneer kan ik best de grond verrijken met de mest? 1. Stalmest. Volgens de literatuur houdt de aardappel van een humusrijke grond, maar is verse mest of een overdaad aan stikstof zeker niet gunstig. Als jij de opbrengsten haalt die je zegt te halen, dan zou ik niets veranderen in je grond. 2. Ligt aan de grond, maar meestal wel. 3. Voor de winter op het perceel leggen waar je de planten wilt kweken, in het voorjaar onderspitten. Dat is mijn aanpak iig. Maar nogmaals: overdrijf niet met de mestgift bij aardappels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Eigenlijk heb je alle antwoorden al wel gekregen. Ik weeg of meet niet hoeveel kg ik van de vierkante meter af kan halen. Maar zeker geen 10 kg. Ik heb de afgelopen jaren de tuin bemest met 1 m3 mest per 100 m2. Dit omdat ik met zeer arme grond begon. De aardappelen krijgen in verhouding wel wat minder en zeker niet de mest met de meeste stikstof. Zo oud als mogelijk, als het kan.Ik gebruik dan wel paardenmest waar de gehaltes aan voedingstoffen wel iets minder zijn. Ik ben wel van plan om iets minder te gaan bemesten, omdat de grond sterk verbeterd is en je ook te veel kunt bemesten. Daar worden de planten dan weer zwak van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1981 Posted November 12, 2012 Author Share Posted November 12, 2012 dan ben ik inderdaad heel tevreden met de opbrengst.was dit jaar ook de eerste keer dat we het geprobeerd hadden.het jaar daarvoor stonden er bloemkolen en broccoli op.al de jaren daarvoor hebben er kippen op gelopen.Ik zocht een manier om de planten waar maar 2a3 aardappelenaan zaten te verbeteren door middel van mest of stro.dit omdat bij deze planten de grond heel hard was.misschien waren dit dan stukjes die niet goed waren omgespit.ik plante de planten 30 cm uit elkaar en de rijen 40 cm.dit werd mij zo gezegd bij aveve (boerenbond).wat mischien ook wel een raar gegeven is, is dat mijn planten weltussen 1.30m en 1.40 hoog waren. ik heb op een forum al gelezen dat mensen ze in autobanden plantenmet een binnendiameter van 40 cm.deze aarden ze dan aan tot op een hoogte van 7 banden.dan word verteld dat aan 1 plant wel 10 kg aardappelen kan zitten.ik heb inderdaad mijn antwoorden gevonden hoekman.waarvoor mijn dank aan jullie. vriendelijke groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arjan84 Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Heeft u de aardappels wel in ruggen geteeld? Wat voor grondsoort heeft u in uw tuin? Er zijn zoveel verschillende aardappel rassen en van elke ras is de opbrengst anders. Het is belangrijk dat je de aardappels in ruggen plant. Dit is belangrijk voor de groei van de plant maar vergemakkelijkt ook het oogsten aanzienlijk. Aardappels plant je 30cm uit elkaar in de rij en de rijen afstand is 80cm. De voorbereiding van de grond verschilt per grondsoort. Zorg ervoor dat de grond fijn is als je aardappels plant. De fijne grond heeft verschillende voordelen. Met het verbeteren van de grondstructuur kun je in het najaar al beginnen tot dat je begint met planten.'Organisch' bemesten kun je doen net voordat je gaat planten of tijdens het planten. Maar ook voordat je gaat ruggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mario1981 Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 ik had eerst de grond op schupdiepte omgespit.dan op een pvc buis een streepje gezet op 10 cm.elke keer gaatje geprikt tot aan het streepje, een gewortelt aardappeltjeerin.gaatje dicht en in 1 keer de ruggen erop gedaan.had gezien dat de aardappelboeren dit bij ons ook op hun velden doen.ik heb ongeveer 40 cm zwarte grond die dan dieper omgaat in wit en geel zand. (heel hard)weet niet wat voor grond dit dan is de soort bintjes heb ik veel problemen mee gehad (ziektes)de soort eden bijna geen. vr groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Late aardappelen plant je normaal in april lees ik.Koop je ze dan best in de helft van maart zodat je ze 2 of 3 weken kan voorkiemen?Ik vind daar veel tegenstrijdige info over. En kunnen ze een graadje vorst verdragen?Of kan ik ze binnen houden tot het warm genoeg is buiten? edit: Ik zit hier niet in het juiste topic precies Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Het is zeker niet verplicht je aardappelen in ruggen te telen. Dat is erg afhankelijk van je grondje wat je hebt.Bemesten zou ik zelf niet gauw doen met jongere mest, waar je de stro nog duidelijk herkend dus. Rundermest moet echt ouder zijn ( en dan is het stro al vrijwel niet meer te herkennen ) wil je dat in je grond stoppen voor het poten van de aardappelen. Geen versere mest bij aardappelen ! Wat de anderen ook zeggen : de aardappel houdt wel van lossere grond, maar ook op klei wil het juist heel goed hoor. Beetje afhankelijk ook van het soortje wat je zet. Compost of iets is altijd goed. Straks in maart/ april koemestkorrels strooien is ook ok. Niet té gek veel natuurlijk, en dan 2 weken voor de bloei beginnen met wat extra kalium strooien. eens in de 5 weken wat herhalen. ietsje maar hoor. Maar je hebt een goede oogst gehad, dus veel zorgen hoef je je niet te maken denk ik. Nu nog een keer dat stuk slechtere grond, waar de oogst zo tegenviel, her-spitten kan je ook doen, en dat dan straks een handje extra bemesten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 edit: Ik zit hier niet in het juiste topic precies mwaa. toch wel toch ? Ik zou ze kopen , laten spruiten en ergens in april de grond in doen. Nee, kunnen geen vorst hebben , zeker de jonge spruiten niet eenmaal boven de grond, maar een nachtvorstje over de kale grond deert de scheuten niet als ze nog niet boven staan he ? En staan ze vroeg boven , kun je met een vlies beschermen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 ok, bedankt voor de snelle reactie.We hebben hier de afgelopen winter nauwelijks een graadje nachtvorst gehad, het zou straf zijn als dat in april nog komt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts