Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampen in de schuur

dennislp

Recommended Posts

Naar aanleiding van de topics van Frans en Jorg heb ik besloten om ook wat te gaan knutselen!

Topic van Frans

Topic van Jorg

Als plek heb ik een plank in een kast in de schuur gekozen. Normaal gesproken zou het er véél ste donker zijn, dat moeten de Tl-buizen oplossen. Momenteel is het 8 graden in de schuur. Vrij koud voor plantjes, dus voor het overwinteren van stekjes en het vroege zaaien moest ik een oplossing bedenken, wat waarschijnlijk goed gelukt is.

Wat heb ik gebruikt:

- 3 x tl buis: TL-D 18W/840 (4000 kelvin) (inclusief armatuur van de Gamma, €7,- per stuk)

- 3 grote stukken piepschuim

- Stukjes kabel en stekkertjes voor de Tl-buizen

Allereerst heb ik de plank helemaal bekleed met piepschuim. Omdat het wit is weerkaatst het licht goed en omdat het vrij koud is: piepschuim isoleert.

140791353180868.JPG

Vervolgens een kwestie van de Tl-buizen ophangen. De buitenste 2 zitten helemaal links, de middelste zit meer naar rechts. Zodat de zijkanten ook nog wat licht hebben, aangezien de Tl-buizen kleiner waren dan de plank.

34704290.jpg

346631353180937.JPG

Toen begon het er al erg veel op te lijken.. Dus mocht de eerste inwoner er in!

465501353180961.JPG

Nu al het grote geknutsel klaar was kon de voorkant er weer op. Deze bestaat uit twee delen, waarvan de een ongeveer 2/3 is en de ander 1/3. Zo maak je niet onnodig veel open als je het even wilt checken, en dan blijft er dus meer warmte hangen.

529211353180998.JPG

687971353181038.JPG

34154416.jpg

62176945.jpg

Paar tips voor mensen die ook zoiets willen:

Piepschuim is "kwetsbaar"! Plekken waar je veel langsgaat, of plekken waar IETS vaak langsgaat.. verstevig het even met een sterke tape!

11841576.jpg

En het stukje wat je er vaak uithaalt, bij mij zit dat vast met magneetjes. Dit kan omdat de randen van de kast van metaal zijn. Maar bij een kast van hout kan het ook, als je ook op het hout even een aantal sterke magneetjes plakt!

Magneetje op een stukje tape doen en het tape met het magneetje op je stuk piepschuim, en klaar ben je

25168746.jpg

En voor het zagen van piepschuim, als het met een gewoon zaagje wilt doen, gebruik een figuurzaagje Beweeg snel heen en weer, en zet niet te veel kracht: laat de zwaarte kracht z'n werk doen voor strakke randen.

37139187.jpg

Ben erg benieuwd wat de resultaten gaan zijn! Hoop in de winter vooral stekjes gezond te overwinteren door ze soms even wat extra licht te geven, en in het voorjaar natuurlijk lekker zaaien!

Heb nog een verwarmd kasje die er in past en dan ongeveer 80% van de ruimte in beslag neemt. Ik denk dat die er nog in komt zodat het er nog warmer word, maar ik ga eerst eens kijken hoe warm het word zonder zo'n kasje.

Momenteel staat het plantje nog vrij ver onder de Tl-buizen, maar dat zet ik gewoon weer hoger door er nog wat extra stukken piepschuim onder te leggen, of een ander potje op z'n kop

*iets kopieeren uit dit topic? Vraag het even?*

mooi project!

ben wel benieuwd naar de temperatuur als ie een dagje aan staat, energie is dan 54 x 12 x 3600 = 2400 kJ dus 1 m3 lucht met een massa van 1,29 kg met soortelijke warmte van 1 kJ/kgK warmt dan flink op als er weinig verlies is...

De warmte had ik minder verwacht, na 3uur gisteren werd het al duidelijk warmer. 5 graden in de schuur, 9graden onder de lampen. Ga ze vandaag denk 12uur lang aanzetten om te kijken hoe warm het dan word.

Maar voorlopig zullen de lampen niet heel veel uren maken, voorlopig hebben ze als doel stekjes die niet tegen vorst kunnen gezond te laten overwinteren, dus ze hoeven wat mij betreft nu niet zoveel aan dat t zelfs gaat groeien.

Hmm, in de schuur zelf is het nu 9 graden.. Onder m'n tl buisjes 22 graden (thermometer ligt op de aarde)... Iets warmer dan ik had verwacht. Ok, ideaal voor het zaaien in het voorjaar.. maar moet denk even een oplossing zoeken voor het overwinteren of ik moet de stekjes regelmatig terug snoeien.. Kan ook z'n voordelen hebben denk ik?

Momenteel 26 graden onder de tl-buisjes, 8 graden in de schuur.

Wat dat betreft kan ik nu denk wel concluderen dat het isoleren geslaagd is, iets te goed.

Heb nu de middelste tl-buis uitgezet, even kijken wat dit met de temperatuur doet.

Maar aangezien dat ook voor minder licht zorgt, ga ik denk toch maar een stuk piepschuim weg laten (op de momenten dat de lampen branden).

Ziet er goed uit Dennis.

Het lijkt me lastig om die temperatuur handmatig onder controle te houden . Misschien valt er iets te fabrieken met bijvoorbeeld een thermostaatje en een miniventilator om bij ingeschakelde lampen de temperatuur onder een ingestelde waarde te houden ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

@Appelvrouw; Schuur verwarmen.. Nee dat is niet de bedoeling! Maarja als er wel 3 tl's aanmoeten dan moet ik toch die warmte dumpen.. in de schuur.

Maar moet even kijken of het met twee tl buisjes ook kan, denk dat 3 beter is..

@Frans; Hmm, best ingewikkeld denk ik. Zal morgen eens kijken wat de temperatuur word als ik gewoon piepschuim weg laat.

En wat net er uit kwam; temperatuur met 2 tl buizen is 21 graden. Alweer kouder, maar nog niet koud genoeg.

Net zoals Frans schrijft: lastig om de temperatuur onder controle te houden. Als het buiten vriest, zal de temperatuur in je schuur een stuk lager zijn dan wanneer het buiten 15 graden is. Een oplossing: iets met twee PC ventilatoren (die zijn erg zuinig), eentje links, uitblazend, eentje rechts, inblazend, een thermostaat, en een 12V voeding.

Wel een hoop gedoe voor een paar plantjes. Naar binnen halen -waar de omgevingstemperatuur al goed, en vrij constant is- is misschien makkelijker. Dan géén afgesloten kast, alleen verlichting. En het beetje overtollige opstijgende warmte verwarmt dan "gratis" je huis.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Het lijkt me inderdaad een hoop gedoe om met een kastje in een omgeving met sterk variabele omgevingstemperatuur stekjes de winter door te helpen . Om wat voor stekjes gaat het eigenlijk Dennis ?

Een oplossing: iets met twee PC ventilatoren (die zijn erg zuinig), eentje links, uitblazend, eentje rechts, inblazend, een thermostaat, en een 12V voeding.

Een computer ventilatortje is het type dat ook ik in gedachte had Henk en die dingen kosten maar een paar euro. Onderstaand 'instapmodel' kun je bijvoorbeeld al voor € 4,09 bij Conrad kopen Dennis.Slopen uit een oude computer kan natuurlijk ook. Best kans dat één ventilatortje wel eens genoeg zou kunnen zijn en dan zo gemonteerd dat hij lucht uit de kast wegzuigt. Verse aanvoer krijg je wel via kieren .

870146_LB_00_FB.EPS_150.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Goed gedaan Dennis. Ik ben ook van plan om deze winter een kast te maken met groeilampen.

Ik ga voor 865 kleur gaan omdat die het meeste lichtopbrengst heeft en een breder lichtspectrum overbrugt. Voor de groei zou je een lamp van 6500kelvin kunnen nemen en voor de bloei 2700k. (de code 830 is een 3000k en de 840 een 4000k).

Alles aan een reflector hangen en de binnenkant wit schilderen voor een nog betere reflectie. Niet te laag bouwen want de plantjes groeien snel en ook niet te laag zodat de warmte niet naar plafond vlucht.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Zal morgen kijken of ik foto's kan posten van de groei tijdens de afgelopen tijd.

Resultaat is nog altijd super te noemen, plantjes aan de buitenkanten van de plank groeien scheef richting de lampen: Dus de lampen zijn goed

Temperatuur hou ik nu rond de 20 ipv 24 door meestal maar 2 lampen aan te doen, of een stukje piepschuim weg te laten. 24 is toch echt te warm: Het geranium stekje zit alweer vol met knopjes, net zoals het azteekszoetkruid...

Wel lekker dat alles nu vrij snel groeit vergeleken met de afgelopen weken toen het kouder en donkerder stond.. Zijn de stekjes iets sterker voor als het straks echt koud word!

Ik ben benieuwd naar de foto's. Bij mij op zolder is het ook meestal rond de 20 graden. Als de droger aan staat gaat hij tijdelijk naar de 23

Bij mij groeit alles perfect! Is het bij jou vannacht niet kouden omdat het buiten heeft gevroren? Of blijft de tempratuur hetzelfde?

Frans en ik schreven het al: handhaven van een constante temperatuur valt niet mee. Misschien toch maar gewoon naar binnen halen, want daar is de temperatuur redelijk constant. Dan wel licht, maar zonder kast.

Ik ben sinds kort mijn vleesetende plantjes (Drosera capensis) en aardbeien aan het bijlichten, op een energie-zuinige, houtje-touwtje manier. Gewoon, in de vensterbank:

img0359k86231354289604.JPG

img0358k59421354289603.JPG

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...

Nou, Tijd voor de beloofde foto's! Zijn ondertussen alweer een weekje oud de laatste, zal binnenkort weer een 3e reeks plaatsen.

Heb foto's gemaakt op 17 november, toen hingen de lampen er voor het eerst.

De tweede reeks foto's is gemaakt op 8 december, 3 weken later.

Lampen hebben vooral overdag gebrand en 's nachts niet. De laatste week ook heel vaak 1 lamp in de nacht, wat z'n resultaat heeft, maar heb er nog geen foto's van.

De maanzaad plantjes groeien heerlijk, en dat is maar goed ook: Was eigenlijk de bedoeling dat ze komend jaar moeten bloeien.. Ben benieuwd.

papaver11.png

Dit is een tomatenboom plantje wat denk al 2 jaar oud is, heb hem zwaar mishandeld steeds. Maar wel even leuk om te zien hoe snel die weer uitloopt, heeft nog nooit meer dan 3 blaadjes gehad Maar onder de Tl-buisjes...

tomatenboom1.png

Dit geranium stekje, is ondertussen alweer iets voller dan op deze fotootjes.. En vooral is de pot voller met wortels!

geranium11.png

Achja, nu staan er vooral madeliefjes onder die ik even groter wou hebben voordat de winter echt zou toeslaan.. Maar binnenkort wissel ik die denk in voor stekjes van margrieten, die ik nog steeds moet stekken Ben wel benieuwd of dat simpel onder die lampen gaat, binnen zaten er heel snel luizen in, denk TE warm en door te weinig licht, te slappe plantjes.

Achja, Heb nog geen seconde spijt van de Tl-buizen! Vooral tijdens zo'n saaie winter

Denk dat ik binnenkort misschien nog vliesdoek langs het piepschuim doe, isoleert wellicht de boel nog beter.

EDIT: Toevoeging van een ander bericht ter vergelijking:

Diverse plantjes een tijdje terug gezaaid, en vervolgens een deel gewoon binnen gehouden en een deel onder de TL buizen. Grappig om het verschil te zien:

(Links = Woonkamer plantje, Rechts = TL buizen)

De siernetel (met een verdwaalde ananaskers):

dsc0413589621364556988.JPG

Tomatensoortje:

dsc0413636821364557164.JPG

Maar naast de voorsprong is het ook gewoon ideaal omdat bij mij de tl-buizen in een kast in de schuur hangen. Staat dus totaal niet in de weg & geeft betere resultaten dan in de woonkamer... Wat wil je nog meer?